De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Zorg en gezondheid (4595)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Hanne KINDERMANS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Wim PINXTEN 
  
Met medewerking van :dr. Evelien HOUBEN 
 dr. ir. Quirine SWENNEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Dr. Chiel HEX 
 Dr. Eline THYS 
 Mevrouw Hanne VAN ERUM 
 Prof. dr. Johan HELLINGS 
 Mevrouw Kaatje VERSTRAETEN 
 Dr. Margot VANAEKEN 
 dr. Narjes MADHLOUM 
 dr. Paul HEEFFER 
 De heer Peter BOGAERTS 
 Mevrouw Sandra SEELEN 
 Mevrouw Sofie VANSTRAELEN 
 Prof. dr. Steve VAN DEN BULCK 
 Dr. Tjorven DETIENNE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud
  1. De student(e) kan aangeven op welke manier de humane wetenschappen van belang zijn voor de geneeskunde.
  2. De student(e) kan de verschillende definities van ziekte, gezondheid en welzijn uitleggen en kritisch afwegen ten opzichte van elkaar.
  3. De student(e) kan verschillende levensbeschouwelijke visies op ziekte en gezondheid van elkaar onderscheiden.
  4. De student(e) begrijpt de rol van psychosociale factoren in relatie tot ziekte en gezondheid en kan de biomedische visie afwegen ten opzichte van een biopsychosociale visie.
  5. De student(e) begrijpt de impact van ziekte op het individu.
  6. De student(e) heeft kennis van de verschillende actoren binnen de gezondheidszorg en hoe deze samenwerken.
  7. De student(e) begrijpt dat er verschillende visies op zorg zijn en welk effect dit heeft op het zorgsysteem.
  8. De student(e) kent de actuele basisprincipes onderliggend aan arts-patiënt communicatie.
  9. De student(e) weet wat de rechten van de patiënt zijn en weet hoe deze gehanteerd dienen te worden binnen arts-patiënt interactie.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, J. Silverman, S. Kurtz & J. Draper, 3e editie, Boom Lemma Uitgevers

ISBN: 9789024446674

Handboek 2:

Psychology for Medicine & Healthcare, S. Ayers & R. de Visser, 4e editie, Sage PUblications Ltd.

ISBN: 9781529685091 

Handboek 3:

Klinisch redeneren: Van model naar competentie, J. Van den Ende, 2e editie, Acco

ISBN: 9789464148930

 

Verplicht studiemateriaal
 

De studieleidraad: Zorg en gezondheid en ander studiemateriaal wordt aangeboden via Blackboard. 



Eindcompetenties
bachelor in de geneeskunde
  •  EC 
  • EC01 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en de mens an sich, in normale en pathologische toestand, in interactie met de omgeving. De bachelor kan in preklinische fase klinisch redeneren aan de hand van de aangeleerde kennis.
     
  •  DC 
  • DC1.1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de invloed van de biopsychosociale aspecten van de gezondheid.
     
  •  DC 
  • DC1.4 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis en inzicht over hoe geslacht, leeftijd, levensfase en biologische processen een invloed hebben op gezondheid, ziekte en passende zorg, en welke invloed psychosociale aspecten hierop kunnen hebben.
  •  EC 
  • EC03 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidspromotor, wetenschapper en professional.
  •  EC 
  • EC04 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen.
     
  •  DC 
  • DC4.2 De bachelor in de geneeskunde kan op een begrijpelijke, empathische, vertrouwelijke, open en respectvolle manier communiceren met de patiënt en zijn familie.
     
  •  DC 
  • DC4.3 De bachelor in de geneeskunde ziet de patiënt als een partner in zorg en stimuleert de autonomie en inspraak van de patiënt.
  •  EC 
  • EC07 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren.
     
  •  DC 
  • DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines.
     
  •  DC 
  • DC7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag.
  •  EC 
  • EC08 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg en de factoren die de kwaliteit van zorg beïnvloeden.
     
  •  DC 
  • DC8.1 De bachelor in de geneeskunde heeft basiskennis van de organisatie van de gezondheidszorg.
     
  •  DC 
  • DC8.2 De bachelor in de geneeskunde stelt de patiënt centraal in het denken over de organisatie en de versterking van de zorg.
     
  •  DC 
  • DC8.3 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de wettelijke regelingen die invloed hebben op de klinische praktijk.
  •  EC 
  • EC10 De bachelor in de geneeskunde heeft aandacht voor de sociale, levensbeschouwelijke, economische, culturele en etnische aspecten die van belang zijn in de zorg en draagt zo bij tot een versterking van de inclusiviteit en gelijkheid in de zorg.
  •  EC 
  • EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie.
     
  •  DC 
  • DC13.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschouwen en bevorderen.
     
  •  DC 
  • DC13.3 De bachelor in de geneeskunde toont bereidheid tot levenslang leren.
  •  EC 
  • EC14 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren.
     
  •  DC 
  • DC14.1 De bachelor in de geneeskunde reflecteert kritisch over persoonlijke en professionele doelen en kan deze in de brede context van de geneeskunde en patiëntgerichte gezondheidszorg situeren.
     
  •  DC 
  • DC14.3 De bachelor in de geneeskunde kan zichzelf positioneren ten aanzien van ethische dilemma's en hierbij de eigen standpunten en emoties situeren ten aanzien van de belangen van de patiënt, de doelstellingen van de gezondheidszorg, en de geldende ethische en juridische standaarden.
     
  •  DC 
  • DC14.5 De bachelor in de geneeskunde vertoont passend professioneel gedrag in diverse situaties.
  •  EC 
  • EC15 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen.
     
  •  DC 
  • DC15.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en respecteert de ethische en juridische standaarden die binnen het domein van de gezondheidszorg en het wetenschappelijk onderzoek gelden.
     
  •  DC 
  • DC15.4 De bachelor in de geneeskunde gaat respectvol om met socio-culturele diversiteit.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de geneeskunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.