De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Inleefstage Zuiden (4600)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Janneke COX 
  
Co-titularis :Prof. dr. Jean-Michel RIGO 
  
Met medewerking van :Mevrouw Ilse BROEKX 
  
Lid van het onderwijsteam :Dr. Tjorven DETIENNE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: kwartiel 4 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Academische vaardigheden (4703) 3.0 stptn
    Borst, buik en bekken (3903) 11.0 stptn
    Celcommunicatie en biochemie (3905) 11.0 stptn
    Geestelijke gezondheid (4704) 3.0 stptn
    Het bewegingsstelsel (4099) 11.0 stptn
    Histologie en genetica (3814) 11.0 stptn
    Hoofd en hals (4027) 11.0 stptn
    Infectie en immuniteit (3922) 11.0 stptn
    Klinische vaardigheden en communicatie 1 (4598) 3.0 stptn
    Klinische vaardigheden en communicatie 2 (4702) 4.0 stptn
    Leefstijl en omgeving (4705) 3.0 stptn
    Medische psychologie (4596) 4.0 stptn
    Medische statistiek 1 (4437) 3.0 stptn
    Medische statistiek 2 (4706) 3.0 stptn
    Metabolisme en endocrinologie (4104) 11.0 stptn
    Neurowetenschappen (4101) 11.0 stptn
    Wetenschap en ethiek (4599) 3.0 stptn
    Zorg en gezondheid (4595) 3.0 stptn
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Hart en longen (4602) 12.0 stptn
    Klinisch redeneren (4607) 12.0 stptn
    Nier en spijsvertering (4603) 12.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Klinische vaardigheden en communicatie 3 (4604) 6.0 stptn
    Zorgprofessional (4605) 6.0 stptn
 

Inhoud

In kwartiel 3.4 is er een mogelijkheid om gedurende 5 weken op inleefstage te gaan in een van de partnerziekenhuizen in het globale zuiden. Tijdens deze stage krijgt de student de mogelijkheid om ervaring op te doen in een buitenlands gezondheidssysteem. We beogen zo bij te dragen aan professionele en persoonlijke ontwikkeling en de student hierdoor beter in staat te stellen toekomstige uitdagingen binnen het artsenvak vanuit een breed perspectief te leren benaderen.

Doelstellingen:

  • Begrip verwerven in de belemmerende factoren voor het verwerven van een goede gezondheid, zowel vanuit het perspectief van de patiënt als het perspectief van het gezondheidssysteem.
  • Begrip verwerven in de organisatie en financiering van de gezondheidszorg in verschillende socio-economische contexten.
  • Respectvol omgaan met patiënten en hun naasten.
  • Respectvol samenwerken met lokale staf en medestudenten, leren werken in teams in “ongewone omstandigheden” en constructief omgaan met feedback.
  • Ervaring opdoen in interculturele communicatie.
  • Zelfredzaamheid verwerven binnen de medische context (op een positieve en respectvolle manier bijdragen aan de lokale activiteiten) en daarbuiten (zelfstandig het huishouden verzorgen, ...).
  • In overleg met de lokale supervisor een planning maken met aandacht voor de balans tussen persoonlijke leerdoelen en lokale behoeften.
  • Kennis nemen van de meest prevalentie ziektebeelden op de plaats waar de stage uitgevoerd wordt: de pathogenese, de kliniek, de diagnostiek en de therapie.
  • Je leren verhouden tot de sociaaleconomische verschillen tussen de lokale en de Belgische context, en kennis hebben van de achterliggende oorzaken van deze verschillen.
  •  Afhankelijk van de specifieke stageplaats:
    • verdieping in de taal,
    • inhoudelijke verdieping (ziektebeelden, aanleren van noodzakelijk skills, ..),
    • praktische training in gezondheidspromotie
  • Na afloop reflecteren over de ervaringen tijdens stage.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Onderwijsgroep  
Stage  


Evaluatie

Periode 4    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:Reflectieverslag, Activiteitenverslag, Beschrijving van de stage met beeldmateriaal, Opdracht dermatologie, Verslag van de promotor
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenIndien je geselecteerd wordt voor de inleefstage Zuiden zijn er vervolgens een aantal voorwaarden: Opnemen van het extra-curriculaire vak global health Het volgen van de voorbereidende lessen Het vlot afhandelen van administratieve zaken (visumaanvraag, indien relevante beursaanvraag, dossier risicoinschatting ,andere administratieve zaken, ...) Het op punt stellen van de reisvaccinaties.
GevolgVoldoend aan de voorwaarden wordt als noodzakelijk geacht om de student goed voorbereid te laten vertrekken. Indien de student hieraan niet voldoet, kan hij/zij niet vertrekken. Indien de student niet op inleefstage kan vertrekken, wordt hij/zij ingedeeld op vrije plaatsen bij de keuzetopics en zorgpadstage in het OPO 'Stage en keuzeonderwijs'.
Extra info

We streven ernaar alle geselecteerde studenten op inleefstage Zuiden te laten vertrekken. De opleiding behoudt echter het recht om reeds geselecteerde de student(e) niet op inleefstage te laten vertrekken om gegronde redenen (bv. negatieve risico-inschatting van de lokale situatie, niet voldoen aan de vooropgestelde voorwaarden, ... ).

De evaluatie bestaat uit: 

  • voorbereidingsfase: P/F
  • Activiteitenverslag: 10%
  • Reflectieverslag: 50%
  • Opdracht dermatologie: 10%
  • Beschrijving stage met beeldmateriaal: 15%
  • Verslag van de lokale promotor: 15%
  • Debriefing: P/F

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Indien de student(e) niet slaagt op de inleefstage, wordt er een alternatieve opdracht of stage voorzien.
 

Opmerkingen
 

Indien je interesse hebt om deel te nemen aan de inleefstage Zuiden moet je je hiervoor in jaar 2 kandidaat stellen. In jaar 2 wordt er een informatiesessie gehouden waarin de stages, alsook de selectieprocedure uitgebreid toegelicht worden. De selectieprocedure omvat o.a. een presentatie en een interview met een selectiecommissie. Het aantal deelnemers is beperkt.

 



Eindcompetenties
bachelor in de geneeskunde
  •  EC 
  • EC01 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en de mens an sich, in normale en pathologische toestand, in interactie met de omgeving. De bachelor kan in preklinische fase klinisch redeneren aan de hand van de aangeleerde kennis.
  •  EC 
  • EC02 De bachelor in de geneeskunde is in staat om, in oefensituaties met een toenemende moeilijkheidsgraad en zelfstandigheid, een anamnese af te nemen, een lichamelijk onderzoek uit te voeren, enkele relevante hypothesen te verwoorden, een inschatting van de ernst en urgentie van de situatie te geven en een te verwachten beloop te schetsen.
     
  •  DC 
  • DC2.1De bachelor in de geneeskunde neemt een patiëntgerichte klinische anamnese af en voert vakkundig en op een veilige manier lichamelijk onderzoek uit voor de meest voorkomende ziektebeelden en met respect voor de fysieke en psychische integriteit van de patiënt.
     
  •  DC 
  • DC2.3 De bachelor in de geneeskunde kan de basis medisch- en verpleegtechnische handelingen stellen.
  •  EC 
  • EC03 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidspromotor, wetenschapper en professional.
  •  EC 
  • EC04 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen.
     
  •  DC 
  • DC4.1De bachelor in de geneeskunde beheerst geschikte gesprekstechnieken en verkrijgt doelmatig en op een respectvolle manier relevante informatie van de patiënt en andere actoren, zoals de naasten van de patiënt en andere zorgverleners.
     
  •  DC 
  • DC4.2 De bachelor in de geneeskunde kan op een begrijpelijke, empathische, vertrouwelijke, open en respectvolle manier communiceren met de patiënt en zijn familie.
     
  •  DC 
  • DC4.3 De bachelor in de geneeskunde ziet de patiënt als een partner in zorg en stimuleert de autonomie en inspraak van de patiënt.
     
  •  DC 
  • DC4.4 De bachelor in de geneeskunde kan reflecteren over de eigen communicatievaardigheden en zelfsturend leren.
  •  EC 
  • EC06 De bachelor in de geneeskunde kan constructief samenwerken in een team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context.
     
  •  DC 
  • DC6.1 De bachelor in de geneeskunde werkt effectief samen met medestudenten, artsen en andere zorgverleners.
     
  •  DC 
  • DC6.2 De bachelor in de geneeskunde toont een constructieve en respectvolle omgang met conflictsituaties die een samenwerkingscultuur ondersteunt.
     
  •  DC 
  • DC6.3 De bachelor in de geneeskunde kan feedback geven en ontvangen.
     
  •  DC 
  • DC6.4 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met andere profielen en disciplines in de zorg en respecteert de competenties van andere zorgverleners.
     
  •  DC 
  • DC6.5 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in het belang van interdisciplinair samenwerken om de kwaliteit en continuïteit van de patiëntenzorg te garanderen.
     
  •  DC 
  • DC6.6 De bachelor in de geneeskunde kan verschillende rollen in een team opnemen en is vertrouwd met de beginselen van leiderschap.
     
  •  DC 
  • DC6.7 De bachelor in de geneeskunde reflecteert over de eigen rol en het werken in een team.
  •  EC 
  • EC08 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg en de factoren die de kwaliteit van zorg beïnvloeden.
     
  •  DC 
  • DC8.1 De bachelor in de geneeskunde heeft basiskennis van de organisatie van de gezondheidszorg.
     
  •  DC 
  • DC8.2 De bachelor in de geneeskunde stelt de patiënt centraal in het denken over de organisatie en de versterking van de zorg.
     
  •  DC 
  • DC8.3 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de wettelijke regelingen die invloed hebben op de klinische praktijk.
     
  •  DC 
  • DC8.4 De bachelor in de geneeskunde kent en herkent de elementen die van belang zijn voor patiëntveiligheid en past deze toe in praktijkgerelateerde situaties.
  •  EC 
  • EC10 De bachelor in de geneeskunde heeft aandacht voor de sociale, levensbeschouwelijke, economische, culturele en etnische aspecten die van belang zijn in de zorg en draagt zo bij tot een versterking van de inclusiviteit en gelijkheid in de zorg.
  •  EC 
  • EC14 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren.
     
  •  DC 
  • DC14.1 De bachelor in de geneeskunde reflecteert kritisch over persoonlijke en professionele doelen en kan deze in de brede context van de geneeskunde en patiëntgerichte gezondheidszorg situeren.
     
  •  DC 
  • DC14.2 De bachelor in de geneeskunde weet welke aspecten het persoonlijk welzijn en de prestaties van een arts beïnvloeden en ontwikkelt vaardigheden om het persoonlijk welzijn te behartigen.
     
  •  DC 
  • DC14.3 De bachelor in de geneeskunde kan zichzelf positioneren ten aanzien van ethische dilemma's en hierbij de eigen standpunten en emoties situeren ten aanzien van de belangen van de patiënt, de doelstellingen van de gezondheidszorg, en de geldende ethische en juridische standaarden.
     
  •  DC 
  • DC14.4 De bachelor in de geneeskunde handelt binnen de grenzen van zijn eigen competentie met het oog op patiëntveiligheid (en kwaliteitsverbetering).
     
  •  DC 
  • DC14.5 De bachelor in de geneeskunde vertoont passend professioneel gedrag in diverse situaties.
  •  EC 
  • EC15 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen.
     
  •  DC 
  • DC15.1 De bachelor in de geneeskunde herkent medisch-ethische problemen in theorie en praktijk.
     
  •  DC 
  • DC15.2 De bachelor in de geneeskunde kan een gepaste aanpak voor ethische dilemma's formuleren, tegen de achtergrond van bestaande literatuur, richtlijnen en regelgeving.
     
  •  DC 
  • DC15.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en respecteert de ethische en juridische standaarden die binnen het domein van de gezondheidszorg en het wetenschappelijk onderzoek gelden.
     
  •  DC 
  • DC15.4 De bachelor in de geneeskunde gaat respectvol om met socio-culturele diversiteit.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de geneeskunde verplichte keuze N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.