Kosten-batenanalyse (4608) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 1 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Voorkennis van de bouwstenen voor micro-economische analyse zijn vereist: - De student is bekend met vraag- en aanbodcurves.
- De student kent de kenmerken van marktwerking en kan deze toepassen op verschillende marktvormen.
- De student kent de verschillende vormen van marktfalen en weet hoe overheden kunnen ingrijpen in een markt.
- De student kan de overheid, een organisatie en de consument in de micro-economische context plaatsen.
- De student is vertrouwd met basisbegrippen zoals nutsmaximalisatie, opportuniteitskosten, consumenten- en producentensurplus, deadweight loss, pareto efficiëntie en kan dergelijke begrippen toepassen in opdrachten.
De student is vertrouwd met beschrijvende statistiek en begrijpt regressieanalyse.
|
|
|
|
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.
In deze cursus leren studenten de efficiëntie van beleidsmaatregelen te beoordelen en evalueren. Economische waarderingsmethoden en -benaderingen worden gebruikt om optimale (IT-)projecten of voorstellen te selecteren voor zowel bedrijven in de privésector als overheden. De focus ligt op het kwantificeren van directe effecten (werknemers, investeringen, tijd, veiligheid, gezondheid, klimaat, etc.) op belanghebbenden binnen en buiten private en publieke organisaties. Voor deze doeleinden zullen economische evaluatie-instrumenten zoals kosten-batenanalyse, kosteneffectiviteitsanalyse en multicriteria-analyse worden toegepast. De theoretische en praktische voor- en nadelen van deze verschillende methoden zullen worden besproken aan de hand van praktijkvoorbeelden. Verder wordt besproken in hoeverre het juiste gebruik van deze methoden bijdraagt aan het besluitvormingsproces van overheden en bedrijven in de private sector. Daarnaast wordt het omgaan met verschillende soorten onzekerheden in de analyse besproken en wordt het gebruik van gevoeligheidsanalyse (bijv. Monte Carlo simulatie) geleerd.
|
|
|
Semester 1 (6,00sp) Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie. |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|