De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Eigenschappen van functionele materialen (4675)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. dr. Danny VANPOUCKE 
  
Co-titularis :Prof. dr. An HARDY 
 Prof. dr. Anitha ETHIRAJAN 
 Prof. dr. Dirk VANDERZANDE 
 Prof. dr. Jan D'HAEN 
 Prof. dr. ir. Koen VANDEWAL 
 Prof. dr. Marlies VAN BAEL 
 Prof. dr. Pascal BUSKENS 
 Prof. dr. Wouter VAN GOMPEL 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Bart RUTTENS 
 dr. Gilles BONNEUX 
 De heer Thijs VAN WIJK 
 ir. Thomas VRANKEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: kwartiel 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student dient voorkennis te bezitten over de volgende onderwerpen uit het gebied van de fysica:

  • Mechanica
  • Optica en golven

  • Basis van kwantummechanica

  • Thermodynamica

  • Elektromagnetisme

De student dient tevens voorkennis te hebben over de volgende onderwerpen uit de algemene chemie:

  • Naamgeving van anorganische verbindingen

  • Naamgeving van organische verbindingen o.b.v.soorten functionele groepen

  • Chemische binding en structuur

    • covalente vs. ionaire binding en intermoleculaire interacties (Vanderwaals…)

    • atomaire en moleculaire orbitalen

    • Lewisstructuren, VB- en MO-theorie

    • organische structuren en structuurformules

  • Balanceren van diverse soorten reacties

  • Stoichiometrie en concentratieberekeningen

  • Basiskennis van chemische thermodynamica (enthalpie, entropie, vrije energie)

en over de structuur van vaste stoffen:

  • Kristalroosters

  • Moleculaire, ionaire en covalente vaste stoffen en de link met elektronische energieniveaus

De student kan een presentatie voorbereiden in daarvoor geschikte software zoals powerpoint en deze presenteren. De student heeft basisvaardigheden om samen te werken bv. door ervaring met groepswerk



Inhoud

Module 1: Functionele materiaaleigenschappen

Tijdens deze module wordt ingegaan op de empirische en theoretische relaties en eigenschappen van functionele materialen. Onderwerpen welke aan bod komen omvatten onder andere: Energieniveaus en optische (elektronische) transities in materialen, geleiders, halfgeleiders en isolatoren: elektronische geleiding en elektrisch transport, magnetische eigenschappen, elektrochemische eigenschappen, ionentransport, functionele materiaaleigenschappen voor katalyse en soft matter interfaces.

Module 2: Kwantummechanische modellering

Tijdens deze module wordt de kwantummechanische modellering van materiaaleigenschappen onder de loupe genomen. Onderwerpen welke aan bod komen zijn: Elektronische en vibrationele (banden)structuur van vaste stoffen en moleculen, de impact van defecten en functionele groepen, magnetische eigenschappen en spin configuraties en de modellering van barrières.

Module 3: Fysische/ chemische karakteriseringtechnieken

Tijdens deze module ligt de focus op de experimentele karakterisatie van functionele materialen. Onderwerpen welke aan bod komen omvatten: Optische en foto-elektronenspectroscopische technieken i.f.v. functionele materialen (UV-Vis, XPS…), vibratiespectroscopie (Raman…), elektrochemische karakterisering, raster elektronen microscopie (SEM) met energie dispersieve X-stralen (EDX) detectie en EBSD (electron backscatter diffraction) techniek.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Onderwijsleergesprek  
Presentatie  
Seminarie  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student behaalt minimum 10/20.
Presentatie
Schriftelijk examen60 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student behaalt minimum 10/20.
Gesloten-boek
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingFormularium wordt ter beschikking gesteld. Rekenmachine mag gebruikt worden.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student dient verplicht aanwezig te zijn en actief bijgedragen te hebben aan de presentaties en debat aangezien hier evaluatie aan gekoppeld is.
GevolgBij ongewettigde afwezigheid op presentaties en debat krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een N= evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie aangezien hier evaluatie aan gekoppeld is.
Extra infoVoor studenten met examencontract worden de presentatie en het debat tijdens de onderwijsperiode vervangen door een alternatieve, individuele opdracht tijdens de examenperiode.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Presentatie en debat kunnen niet hernomen worden: deze worden vervangen door een alternatieve, individuele opdracht.
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Eigenschappen van functionele materialen
Extra info: cursusnota's behorende bij het vak Eigenschappen van functionele materialen (4675) van de opleiding Master Materiomics.

 

Verplicht studiemateriaal
 

Studiemateriaal:

  • Cursustekst te verkrijgen in de campusshop.
  • slides, wetenschappelijke artikelen,... worden gedeeld via Blackboard.

Software op eigen laptop:

  • ssh client & filetransfer (Putty & WinSCP) (Geïnstalleerd tijdens Fundamenten van materiaalmodellering)            

Alle te installeren software is gratis.

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Aanbevolen handboekhoofdstukken aangaande vastestoffysica, vastestofchemie, instrumentele analyse, modellering



Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en).

  •  EC 
  • 5.5 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM kan zelfstandig onderzoek opzetten en uitvoeren relevant voor zijn vakgebied bestaande uit een kritische literatuurstudie, het formuleren van een onderzoeksvraag en hypothese, het selecteren en optimaliseren van geschikte methoden en technieken, het kritisch analyseren en interpreteren van de resultaten, het formuleren van conclusies en het rapporteren van de bevindingen.

 

master in materiomics
  •  EC 
  • EC 1.  De master in materiomics heeft een diepgaand begrip van de grondbeginselen van functionele materialen, in het bijzonder aangaande de relatie tussen samenstelling, structuur en functionele eigenschappen op alle lengteschalen en in hun operationele en werkende omgevingen.

     
  •  DC 
  • DC1.2 De student kan eigenschappen van materialen uitleggen en de kennis hierover toepassen.

     
  •  DC 
  • DC1.3 De student kan technieken voor karakterisering en modellering van materialen uitleggen.

  •  EC 
  • EC 2. De master in materiomics kan chemische en fysische beginselen combineren die het mogelijk maken om nieuwe materiaalconcepten te bedenken op basis van een interdisciplinaire benadering.

     
  •  DC 
  • DC2.1 De student kan met het oog op eigenschappen een structuur ontwerpen.

     
  •  DC 
  • DC2.4 De student heeft kennis van chemische concepten en methoden. [leerlijn interdisciplinariteit - identificatie: de student weet welke fenomenen er bestudeerd worden in de verschillende disciplines en welke methoden en theorieën er worden gebruikt]

     
  •  DC 
  • DC2.5 De student heeft kennis van fysische concepten en methoden. [leerlijn interdisciplinariteit - identificatie: de student weet welke fenomenen er bestudeerd worden in de verschillende disciplines en welke methoden en theorieën er worden gebruikt]

     
  •  DC 
  • DC2.6 De student kan chemische en fysische concepten en methoden relateren aan elkaar om materialen te begrijpen. [leerlijn interdisciplinariteit - coördinatie: de student kan relaties leggen tussen verschillende perspectieven]

  •  EC 
  • EC 3. De master in materiomics heeft een inzicht in hoe modelleer- en synthesemethoden functionele eigenschappen voorspellen respectievelijk beïnvloeden en kan duurzame materialen ontwerpen op basis van in-operando functionaliteit, waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van de synergie tussen computationele en experimentele methoden.

     
  •  DC 
  • DC3.2 De student kan eigenschappen voorspellen vanuit de structuur aan de hand van modelleermethoden.

     
  •  DC 
  • DC3.4 De student kan de geschikte karakteriserings-/modelleertechniek en -methode selecteren, verantwoorden en optimaliseren om structuur, synthese, eigenschappen van materialen en toepassingen te onderzoeken.

  •  EC 
  • EC 4. De master in materiomics kan zelfstandig internationale wetenschappelijke literatuur raadplegen, samenvatten en kritisch interpreteren, er correct naar verwijzen en deze gebruiken voor het identificeren en verkennen van nieuwe domeinen, die relevant zijn voor het vakgebied.

     
  •  DC 
  • DC4.3 De student kan relevante wetenschappelijke literatuur kritisch interpreteren, evalueren, vergelijken en/of samenvatten met betrekking tot materiaalgerelateerde probleemstellingen of onderzoeksvragen.

  •  EC 
  • EC 6. De master in materiomics kan zowel schriftelijk als mondeling communiceren en een goed onderbouwd standpunt innemen in een wetenschappelijke discussie, gaande van een algemeen tot gespecialiseerd niveau, aangepast aan het doelpubliek.

     
  •  DC 
  • DC6.1 De student kan op een adequate manier mondeling en schriftelijk rapporteren.

     
  •  DC 
  • DC6.2 De student kan zich aanpassen aan het doel en het doelpubliek van de communicatie, d.w.z. kan zich inleven in het doelpubliek en gepaste keuzes maken m.b.t. taalgebruik en format.

  •  EC 
  • EC 10. De master in materiomics kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven en het eigen leerproces opvolgen, evalueren en bijsturen.

     
  •  DC 
  • DC10.6 De student kan kritisch reflecteren over de eigen denkwijze/redenering en deze van medestudenten over een specifiek (materiaal)probleem. Op basis hiervan kan de student zijn/haar eigen redenering/denkwijze verbeteren en indien nodig op zoek gaan naar complementaire zienswijzen in functie van een specifiek (materiaal)probleem. [leerlijn interdisciplinariteit - reflectie: De student neemt verschillende perspectieven in overweging en kan hierover kritisch reflecteren]

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste masterjaar materiomics J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek chemie J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek fysica J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.