De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Bedrijfsinnovatie in de praktijk (4699)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Wouter VAN GOMPEL 
  
Co-titularis :Prof. dr. Piet PAUWELS 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Anneleen MICHIELS 
 Prof. dr. Koen VAN LAER 
 Prof. dr. Kris BRAEKERS 
 dr. Steven VAN HOOF 
 Prof. dr. Tom KUPPENS 
 Prof. dr. Yannick BAMMENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: semester 2 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

/



Inhoud

Tot de bedrijfsgerichte competenties wordt bijgedragen door dit opleidingsonderdeel ‘Bedrijfsinnovatie in de praktijk’ in de vorm van thematische sessies rond bijvoorbeeld IP, kwaliteitscontrole, projectmanagement, etc.

-De student kan de organisatie/bedrijfsstructuur en diverse afdelingen uitleggen

- De student kan communiceren met afstemming op het doelpubliek in casu de diverse afdelingen

- Door rechtstreeks ingebed te worden in het team van de stageplaats, bereikt de student hands-on inzicht in de noden en interesses van de stakeholders ter plekke

- De student heeft inzicht in de noden en interesses van de stakeholders op de stageplaats

- De student verwerft bedrijfsgerichte competenties en kan deze toepassen en aftoetsen binnen de stageplaats

- De student kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven om de voorgelegde probleemstellingen binnen de stageplaats op gepaste wijze te kunnen oplossen

 

Binnen het opleidingsonderdeel komen de volgende aspecten aan bod:

Thematische sessies met daaraan gekoppelde opdrachten uit te voeren binnen de stageplaats, rond economische en ethische topics zoals bijvoorbeeld:

    • Productinnovatie

    • Bedrijfs economie voor niet-economen

    • IP management

    • Waardeketens

    • Kwaliteitscontrole< /p>

    • Veiligheid en milieu

    • Ethische principes inzake diversiteit en inclusie

    • De impact van concepten als duurzaamheid en circulaire economie op een bedrijf

    • Projectmanagement

 

De verslaggeving omtrent de opdrachten die hierrond geformuleerd worden, maakt deel uit van een portfolio met expliciete evaluaties.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkvormen  
Discussies /debat  
Huiswerktaken  
Portfolio  
Seminarie  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 4,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode70 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student behaalt minimum 10/20.
Portfolio
Mondeling examen30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student behaalt minimum 10/20.
Debat
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDeelname aan debat waaraan evaluatie gekoppeld is, evenals aan de evaluaties zelf, is verplicht.
GevolgIndien een student om een ongewettigde reden niet deelneemt aan een van de onderdelen van de evaluatie, dan krijgt hij/zij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een N = evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie. Bij ongewettigde afwezigheid op debatsessies, waaraan evaluatie gekoppeld is, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een N = evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm Het portfolio kan hernomen worden. Debat kan niet hernomen worden: het wordt vervangen door een alternatieve, individuele opdracht.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Hand-out van presentaties, artikels, een leiddraad,... wordt ter beschikking gesteld op Blackboard



Eindcompetenties
master in materiomics
  •  EC 
  • EC 6. De master in materiomics kan zowel schriftelijk als mondeling communiceren en een goed onderbouwd standpunt innemen in een wetenschappelijke discussie, gaande van een algemeen tot gespecialiseerd niveau, aangepast aan het doelpubliek.

     
  •  DC 
  • DC6.1 De student kan op een adequate manier mondeling en schriftelijk rapporteren.

     
  •  DC 
  • DC6.2 De student kan zich aanpassen aan het doel en het doelpubliek van de communicatie, d.w.z. kan zich inleven in het doelpubliek en gepaste keuzes maken m.b.t. taalgebruik en format.

  •  EC 
  • EC 9. De master in materiomics is zich bewust van de economische context van wetenschappelijke ontwikkelingen in zijn/haar domein, kan relevante noden en interesses van stakeholders identificeren en kritisch analyseren en de rol van expert opnemen in interactie met hen.

     
  •  DC 
  • DC9.1 De student kan relevante stakeholders in het domein van materiomics identificeren.

     
  •  DC 
  • DC9.2 De student kan relevante noden en interesses van stakeholders in het domein van materiomics identificeren, kritisch analyseren en hiermee rekening houden tijdens de uitvoering van het eigen werk.

     
  •  DC 
  • DC9.3 De student kan reflecteren over de maatschappelijke relevantie en/of economische aspecten van een opdracht.

  •  EC 
  • EC 10. De master in materiomics kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven en het eigen leerproces opvolgen, evalueren en bijsturen.

     
  •  DC 
  • DC 10.2 De student kan doelen en prioriteiten formuleren, een opdracht vertalen naar deeltaken en een realistische planning opstellen.

     
  •  DC 
  • DC10.3 De student kan zelfstandig nieuwe informatie verwerven, verwerken en kritisch interpreteren.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste masterjaar materiomics J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.