De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Academische vaardigheden (4703)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Wim PINXTEN 
  
Co-titularis :Prof. dr. Hanne KINDERMANS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Evelien HOUBEN 
 dr. Narjes MADHLOUM 
 dr. Paul HEEFFER 
 De heer Peter BOGAERTS 
 dr. ir. Quirine SWENNEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (0sp) + kwartiel 3 (0sp) + kwartiel 4 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Wetenschap en ethiek (4599) 3.0 stptn
 

Begincompetenties

Zie doelstellingen/inhoud van het OPO:

  • Wetenschap en ethiek


Inhoud

In het blok academische vaardigheden maak je kennis met wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijk publiceren.

Je formuleert onderzoeksvragen, zoekt en verwerkt informatie en kan wetenschappelijk rapporteren met correct academisch taalgebruik.

  1. De student(e) kan wetenschappelijke bronnen en grey literature opzoeken, gebruiken en citeren.
  2. De student(e) is vertrouwd met de rapportering van onderzoeksbevindingen en de structuur van een paper
  3. De student(e) kent de basisbegrippen en -concepten met betrekking tot wetenschappelijke publicaties, waaronder peer review, auteurschap, citatie en impact.
  4. De student(e) kan onderzoeksvragen formuleren en gepaste methodes selecteren om deze vragen te beantwoorden.
  5. De student(e) kan een abstract schrijven in Nederlands en Engels.
  6. De student(e) kan een wetenschappelijke paper schrijven volgens auteursrichtlijnen, met aandacht voor format, structuur, wetenschappelijk taalgebruik en referenties;
  7. De student(e) kent de basisbegrippen en -concepten uit het kwalitatief onderzoek.
  8. De student(e) heeft inzicht in hoe onderzoeksprotocols worden geëvalueerd door een ethische commissie.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Paper  


Evaluatie

Periode 4    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode100 %
Paper
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenActieve deelname aan de werkzittingen Is verplicht. Het tijdig indienen van een aantal ZSO's is verplicht (P/F) om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel.
GevolgIndien de student afwezig is op een werkzitting, maakt hij/zij een alternatieve opdracht en dient deze in volgens de gemaakte afspraken met de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student F als eindcijfer en neemt hij/zij zelf contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode. Er kan voor max. 2 werkzittingen een alternatieve opdracht aangevraagd worden.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard



Eindcompetenties
bachelor in de geneeskunde
  •  EC 
  • EC07 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren.
     
  •  DC 
  • DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines.
     
  •  DC 
  • DC7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag.
     
  •  DC 
  • DC7.3 De bachelor in de geneeskunde neemt zijn verantwoordelijkheid op om tijdig in orde te zijn met administratieve vereisten.
  •  EC 
  • EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren.
     
  •  DC 
  • DC12.1 De bachelor in de geneeskunde kent een variatie aan wetenschappelijke onderzoeksmethoden en kan deze gebruiken.
     
  •  DC 
  • DC12.2 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste wetenschappelijke bronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden.
     
  •  DC 
  • DC12.3 De bachelor in de geneeskunde kan op een correcte manier onderzoeksgegevens verzamelen en analyseren en gepaste statistische methodes toepassen.
     
  •  DC 
  • DC12.4 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie mondeling en schriftelijk communiceren naar een professioneel en lekenpubliek.
     
  •  DC 
  • DC12.5 De bachelor in de geneeskunde werkt met respect voor de academische en wetenschappelijke integriteit en de geldende ethische standaarden.
     
  •  DC 
  • DC12.6 De bachelor in de geneeskunde kan kritisch reflecteren over de limitaties van onderzoek.
  •  EC 
  • EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie.
     
  •  DC 
  • DC13.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschouwen en bevorderen.
     
  •  DC 
  • DC13.3 De bachelor in de geneeskunde toont bereidheid tot levenslang leren.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de geneeskunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.