Wiskundig modelleren (4710) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: semester 2 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
| |
|
Basisbegrippen in de wiskunde (5606)
|
5.0 stptn |
| |
|
Programmeren en algoritmiek 1 (4550)
|
5.0 stptn |
| |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Mathematics everywhere (4553)
|
5.0 stptn |
| |
|
|
|
De student heeft een basiskennis van kansrekenen, rijen, reeksen, verzamelingen en functies in een of meerdere veranderlijken, vectoren en matrices. De student beheerst basiskennis van het softwarepakket R en inhoud/leerdoelen uit volgende opleidingsonderdelen: Basisbegrippen in de wiskunde Computerpractica voor wiskunde Mathematics everywhere De student heeft kennis van en ervaring met wiskundig modelleren op een elementair niveau.
|
|
|
|
In deze cursus ligt de focus van het omzetten van een probleem naar een wiskundig model. Studenten leren over wiskundig modelleren, numerieke modellen, fouten, validatie en verificatie van resultaten. Verschillende toepassingen komen aan bod, zoals het netwerk van haarvaten in bloedsomloop en roofdieren en prooien in de oceaan. Via projecten en presentaties gaan studenten zelf aan de slag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Semester 2 (5,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de wiskunde
|
- EC
| EC 7: De bachelor Wiskunde kan zelfstandig nieuwe wiskundige basisteksten begrijpend lezen. | | | - DC
| 7.2: De bachelor wiskunde kan zelfstandig nieuwe wiskundige Engelstalige basisteksten begrijpend lezen | - EC
| EC 8: De bachelor Wiskundeheeft enige vaardigheid in modelleren. | | | - DC
| 8.2: De bachelor wiskunde begrijpt eenvoudige natuurkundige beginselen en modellen | | | - DC
| 8.3: De bachelor wiskunde kan een eenvoudig model opstellen voor een natuurwetenschappelijk verschijnsel of technologische toepassing | - EC
| EC 9: De bachelor Wiskunde is in staat als lid van een team te functioneren. | | | - DC
| 9.1: De bachelor wiskunde kan respectvol omgaan en samenwerken met teamleden | | | - DC
| 9.3: De bachelor wiskunde kan zich aan opgelegde deadlines houden | - EC
| EC 10: De bachelor Wiskunde heeft kennis van een aantal toepassingen van wiskunde.
| | | - DC
| 10.1: De bachelor wiskunde heeft kennis van toepassingen uit de natuurwetenschappen |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
2de bachelorjaar in de wiskunde
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|