Stochastische processen (4712)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Roel BRAEKERS 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Miguel BEYNAERTS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Inleiding tot kanstheorie en statistiek (3319) .0 stptn
    Programmeren en algoritmiek 1 (4550) 5.0 stptn
 

Begincompetenties

De student heeft een basiskennis van kansrekenen, rijen, reeksen, verzamelingen en functies in een of meerdere veranderlijken, vectoren en matrices.

De student beheerst basiskennis van het softwarepakket R en inhoud/leerdoelen uit volgende opleidingsonderdelen:

Inleiding tot kanstheorie en statistiek:

De student(e) beheerst technieken van exploratieve data analyse voor univariate en bivariate gegevens.

De student(e) kan methoden van dataverwerving en proefopzet beschrijven.

De student(e) kan de elementaire rekenregels voor kansen en voorwaardelijke kansen hanteren.

De student(e) kan werken met verdelingen en dichtheden van stochastische veranderlijken.

De student(e) kent de klassieke voorbeelden van discrete en continue kansmodellen.

De student(e) kan voor gemiddelden, proporties en varianties betrouwbaarheidsintervallen opstellen en interpreteren.

De student(e) kan hypothesen toetsen over één of meerdere gemiddelden, proporties of varianties, en hiervoor een p-waarde berekenen en interpreteren (statistische significantie).

De student(e) kan onafhankelijkheid toetsen met behulp van data in een kruistabel.

De student(e) kan nagaan of een steekproef uit een bepaalde verdeling komt.

De student(e) is vertrouwd met de basisbegrippen van lineaire regressie.

De student(e) kan alle hierboven beschreven statistische analyses uitvoeren met het statistisch computerpakket R.

Computerpractica voor wiskunde:

De student kan vlot werken met de computerpakketten Matlab®, Latex en R, en heeft inzicht in de manier waarop met zulk pakketten moet worden omgegaan, teneinde een elementaire numerieke en/of statistische data analyse uit te voeren en de resultaten ervan toonbaar te maken in een verslag of presentatie. Dit houdt ook de vaardigheid in om complexere (wiskundige) programma's te schrijven, met recursieve programma's en structuren te werken en om te gaan met symbolische berekeningen (Matlab als computer algebra systeem)

Mathematics everywhere:

De student heeft kennis van en ervaring met wiskundig modelleren op een elementair niveau.



Inhoud

Tijdens deze cursus bespreken we de volgende topics:

  • discrete markov ketens
  • Poisson proces
  • Geboorte en Sterfte processen
  • continue markov ketens
  • wachtrijen
  • reliability
  • Renewal processen

De student krijgt kennis van en inzichten in verschillende typen van stochastische processen en hun eigenschappen. De student kan deze eigenschappen zelfstandig bewijzen. De student is in staat om deze processen te simuleren aan de hand van het softwarepakket R en is hierdoor in staat om deze processen te begrijpen en toe te passen in real life situaties.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Collectief feedback moment  
Hoorcollege  
Responsiecollege  


Evaluatie

Semester 1 (5,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode15 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Huiswerktaken
Schriftelijk examen85 %
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De punten van het project worden behouden bij de 2de examenkans
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 
  1. Handboek 1

    Stochastic Processes, an introduction,Peter W. Jones and Peter Smith,Third edition (2017),Chapman & Hall/CRC

    ISBN-13: 978-0367657604

 

 

Verplicht studiemateriaal
 
  • Slides Hoorcolleges -> via Blackboard

  • Studieleidraad voor de oefeningen -> via Blackboard

  • Voorbeelden van R-code -> via Blackboard



Eindcompetenties
bachelor in de wiskunde
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor Wiskunde bezit een grondige basiskennis en heeft inzicht in verschillende domeinen van de wiskunde waaronder algebra, meetkunde, analyse, numerieke wiskunde, kanstheorie, statistiek, aspecten van discrete wiskunde en logica.

     
  •  DC 
  • 1.5: De bachelor wiskunde heeft grondige basiskennis en inzicht in kanstheorie

     
  •  DC 
  • 1.6: De bachelor wiskunde heeft grondige basiskennis en inzicht in statistiek

  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Wiskunde beheerst de formele wiskundige taal en werkwijze. Hij/zij kan met abstracte redeneringen werken.

     
  •  DC 
  • 3.1: De bachelor wiskunde beheerst de wiskundige notatie

     
  •  DC 
  • 3.3: De bachelor wiskunde kan conform axiomatische opbouw en logica een abstracte redenering opstellen en wiskundig verwoorden

  •  EC 
  • EC 5: De bachelor Wiskunde kan de theorieën en methoden toepassen op relatief eenvoudige wiskundige problemen (zowel theoretische als rekentechnische). Hij/zij kan zelf wiskundige redeneringen
    maken en opschrijven.

     
  •  DC 
  • 5.1: De bachelor wiskunde kan rekenkundige methoden (bijvoorbeeld integreren, afleiden van functies, variatie van parameters, hypothese toetsing, … ) toepassen om eenvoudige wiskundige problemen op te lossen

     
  •  DC 
  • 5.2: De bachelor wiskunde kan wiskundige theorieën toepassen om eenvoudige wiskundige problemen te analyseren

  •  EC 

  • EC 10: De bachelor Wiskunde heeft kennis van een aantal toepassingen van wiskunde.

     
  •  DC 
  • 10.2: De bachelor wiskunde heeft kennis van data-analyse

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor Wiskunde heeft een basiskennis van programmeren en kan courante wiskundige software gebruiken (bv. Maple, Matlab).

     
  •  DC 
  • 12.4: De bachelor wiskunde kan statistische analyses uitvoeren in R

  •  EC 
  • EC 14: De bachelor Wiskunde heeft een kritische ingesteldheid en een onderzoekshouding.

     
  •  DC 
  • 14.1: De bachelor wiskunde denkt kritisch na over verworven informatie

     
  •  DC 
  • 14.2: De bachelor wiskunde is gedreven om verworven informatie te onderzoeken op waarheid en verdere implicaties

  •  EC 
  • EC 16: De bachelor Wiskunde is in staat te plannen, hij/zij heeft inzicht in zijn leerproces en kan dit evalueren en bijsturen.

     
  •  DC 
  • 16.1: De bachelor wiskunde kan een planning maken van zijn/haar studie en activiteiten

  •  EC 
  • EC 18: De bachelor Wiskunde kan de maatschappelijke relevantie en de cultuurhistorische waarde van wiskunde inzien.

     
  •  DC 
  • 18.1: De bachelor wiskunde kan de maatschappelijke relevantie van wiskunde inzien

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
bachelor in de wiskunde jaar 2 - pakket toegepaste wiskunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.