De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Kwalitatief onderzoek - verdieping (4748)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Hanne KINDERMANS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Dorien ULENAERS 
 dr. Helene DE CANNIERE 
 De heer Kevin BERBEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg (4746) 10.0 stptn
 

Begincompetenties

De student beheerst een correcte schrijf- en leesvaardigheid in het Engels.Basisinzichten in onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg worden aanbevolen.



Inhoud

Het opleidingsonderdeel'Kwalitatief Onderzoek - Verdiepingsitueert zich binnen de module ‘Science toolbox’ en vindt plaats tijdens het eerste semester van het schakelprogramma. Het opleidingsonderdeel bouwt verder op de inhouden van de leerpaden van kwalitatief onderzoek welke aan bod kwamen in het opleidingsonderdeel ‘Onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg (4746)’.

Het opleidingsonderdeel voorziet je de nodige competenties om kwalitatieve onderzoeksdesigns en -methoden, gebruikt in de gezondheidszorg, correct te kaderen. Daarnaast leer je op een onderbouwde wijze een kwalitatief design, en bijbehorende methodes, selecteren om een onderzoeksvraag te beantwoorden. Verder komen de verschillende methoden van datacollectie in kwalitatief onderzoek uitgebreider aan bod. Hierbij leer je als student om een interview af te nemen en je verkregen data op een methodologisch correcte manier te coderen en te analyseren.

Keywords:methodologie; kwalitatief onderzoek; etnografie; grounded theory; fenomenologie; actie onderzoek; interviewen; focusgroepen; participant observatie; interviewguide; data-analyse; NVIVO®.




Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Afstandsonderwijs  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel.
Paper
Schriftelijk examen50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel.
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenEen student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
GevolgEen student die voor een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Qualitative Research in Nursing and Healthcare,Holloway I & Galvin K,5th edition, 2023,Wiley Blackwell,9781119630609
 

Verplicht studiemateriaal
 
  • Tijdens het opleidingsonderdeel ‘Kwalitatief onderzoek - verdieping’ wordt gebruik gemaakt van studiemateriaal dat via BlackBoard ter beschikking gesteld zal worden. 

  • Door de docenten samengestelde reader ‘Kwalitatief onderzoek - verdieping’, deze bevat de handouts en een selectie papers en rapporten.

 

Aanbevolen literatuur
  Analyseren in kwalitatief onderzoek. Denken en doen.,Boeije H & Bleijenbergh I.,Vierde druk, 2023,Boom Uitgevers, Amsterdam,9789024451937,Online licentie incl. paperback


Eindcompetenties
schakelprogramma master in de verpleegkunde en de vroedkunde
  •  EC 
  • EC 4. De student kan onderzoeksdesigns en -methoden in de gezondheidszorg duiden en evalueren op hun geschiktheid voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen.
     
  •  DC 
  • De student kan een kwalitatief onderzoeksprotocol uitschrijven met onderbouwing van alle onderdelen en keuzes o.a. sampling, ethische aspecten, datacollectie, data-analyse.
      
  •  BC 
  • De student kan het methodologische luik van de opdracht (paper) zelfstandig uitwerken.

    De student kan methodologische keuzes uit de eigen opdracht of bestaande papers analyseren en beoordelen.
     
  •  DC 
  • De student kan een kwalitatieve onderzoeksvraag formuleren en een gepaste benadering kiezen voor het beantwoorden van een onderzoeksvraag.
      
  •  BC 
  • De student kan op basis van de opdracht een onderzoeksvraag formuleren.

    De student kan op basis van een onderzoeksvraag een gepaste kwalitatieve benadering selecteren voor de verdere methodologische uitwerking.

    De student kan op basis van een onderzoeksvraag een kwalitatieve benadering evalueren.
  •  EC 
  • EC 9. De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen.
     
  •  DC 
  • De student kan op een wetenschappelijke manier rekening houden met de visie van een participant.
  •  EC 
  • De student kan ruwe data systematisch benaderen, voorbereiden, analyseren en de resultaten van dit proces op schriftelijk wijze, ondersteund met visualisaties, rapporteren volgens geldende standaarden.
     
  •  DC 
  • De student kan conform de geldende standaarden het proces van coderen en categoriseren uitvoeren.
      
  •  BC 
  • De student kan verschillende methoden van data-analyse toepassen (o.a. thematische analyse, narratieve analyse, grounded theoryanalyse via processen van constante vergelijking, inductie en deductie.)

    De student kan op basis van een interviewfragment de gestelde vragen beoordelen en suggesties doen ter verbetering.
     
  •  DC 
  • De student kan gebruik maken van statistische software en de output interpreteren.
      
  •  BC 
  • De student kan op een adequate manier kwalitatieve data-analyse uitvoeren door middel van coderen en interpreteren.
     
  •  DC 
  • De student kan inzichten uit kwalitatief onderzoek volgens geldende standaarden rapporteren en presenteren.
      
  •  BC 
  • De student kan een gepaste rapporteringsstandaard voor kwalitatief onderzoek selecteren en toepassen op de eigen opdracht (paper).
     
  •  DC 
  • De student kan kwalitatieve data op een methodologisch verantwoorde manier verzamelen.
      
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig een interview afnemen in overeenstemming met de daarvoor geldende methodologische overwegingen.

    De student kan op basis van een interviewfragment de gestelde vragen beoordelen en suggesties doen ter verbetering.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg J
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde J
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.