Crossculturele competenties en diversiteit (4751)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Wim PINXTEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Dorien ULENAERS 
 dr. Narjes MADHLOUM 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 4 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Het is een keuzevak voor studenten die meer inzicht willen verwerven in de implicaties van de groeiende socio-culturele diversiteit voor de gezondheidszorg. Om dit opleidingsonderdeel te volgen is geen specifieke voorkennis vereist. Lees- en schrijfvaardigheid in het Engels wordt wel verwacht.



Inhoud

De voorbije decennia nam de diversiteit van de Belgische bevolking sterk toe, waardoor we vandaag spreken van ‘superdiversiteit’. Deze diversiteit manifesteert zich ook in de zorg. Zo kan de gezondheidszorg minder toegankelijk of kwaliteitsvol zijn voor mensen met een andere socioculturele achtergrond. Daarnaast verschillen visies omtrent ziekte en gezondheid van cultuur tot cultuur. Daarom is het belangrijk om de cross-culturele diversiteit in de gezondheidszorg goed te begrijpen en inzicht te verwerven in de delicate wisselwerking tussen cultuur en etniciteit in de gezondheidszorg.

Dit OPO onderzoekt de implicaties van de toenemende socio-culturele diversiteit voor de gezondheidszorg en bevordert de ontwikkeling van competenties -een combinatie van kennis, vaardigheden en attitudes- die essentieel zijn voor cultuursensitieve zorg. Deze competenties kunnen bijdragen tot een verbetering van de kwaliteit van zorg voor patiënten met een andere socioculturele achtergrond, wat een grote meerwaarde biedt voor zowel de patiënt als de zorgverlener.

Keywords: crossculturele competenties, diversiteit, superdiversiteit, cultuursensitieve zorg.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Kwartiel 4 (3,00sp)

Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenEen student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Bovendien moeten de taken (paper) tijdig worden ingediend.
GevolgEen student die op een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gemiddelde indien de score lager is.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Wetenschap communiceren,Crauwels M, Gérard M & De Bruin J,2015,ACCO,9789462921849,
 

Verplicht studiemateriaal
 

Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal



Eindcompetenties
schakelprogramma master in de verpleegkunde en de vroedkunde
  •  EC 
  • EC 7. De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie.
  •  EC 
  • EC 9. De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen.
  •  EC 
  • EC 10. De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren.
  •  EC 
  • De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg J
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.