Projectmanagement (4752)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jochen BERGS 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Desiree VANDENBERGHE 
 Mevrouw Dorien ULENAERS 
 dr. Helene DE CANNIERE 
 Prof. dr. Melissa DESMEDT 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 4 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Dit opleidingsonderdeel is gericht naar houders van een professionele bachelor die willen schakelen naar een academisch niveau. Vereiste kennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist).



Inhoud

Het opleidingsonderdeel (OPO) ‘Projectmanagement’ maakt deel uit van het schakelprogramma Future Healthcare, ter voorbereiding van de ‘Master of Science in Verpleegkunde en Vroedkunde’ en de ‘Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg’.  Dit OPO draagt bij aan de cluster ‘academic & employability skills’ en wordt georganiseerd tijdens het 3e kwartiel van het schakelprogramma. Het is ook een verplicht onderdeel van de ‘Master of Science in de ergotherapeutische wetenschap’.

Projectmatig werken wordt steeds meer (h)erkend als een effectieve en efficiënte manier om planmatig en doelmatig naar resultaten toe te werken. Ook in de zorg- en welzijnssector zorgen vele uitdagingen voor de nodige veranderingen. De zorg- en welzijnssector is voortdurend in ontwikkeling en streeft naar continue (kwaliteits)verbetering. Bijgevolg kiezen zorgorganisaties steeds vaker om die veranderingen uit te voeren aan de hand van (organisatiebrede) projecten waarbij vaak meerdere disciplines en/of stakeholders betrokken zijn. Binnen de complexiteit van de gezondheidszorg is goed projectmanagement dan ook essentieel. Dit OPO zorgt voor een solide basis om projecten succesvol op te zetten, te managen en/of om constructief aan projecten deel te nemen. Dit OPO is dan ook geschikt voor iedereen die binnen de zorg- en welzijnssector projectmatig werkt en/of een project verantwoordelijkheid draagt.

Theoretische concepten worden in dit OPO afgewisseld met praktische voorbeelden en toepassingsvragen. Het OPO zal onder meer bestaan uit online leerpaden over de concepten, principes en methodieken van projectmanagement. We focussen op het aanleren van de internationale standaard (PMBOK van PMI), maar informeren daarnaast ook over het bestaan van andere manieren van projectmanagement, zoals de agile aanpak (bv. SCRUM-methodiek). 

Daarnaast zal je (transdisciplinair) samenwerken aan een (middelmatig) complex probleem op vlak van zorgontwikkeling en/of -organisatie en dit vanuit het perspectief van de zorgvrager, de zorgverlener(s) en het zorgbeleid. Vertrekkend vanuit dit complex probleem, zal je een projectplan opstellen (inclusief de verschillende fasen, activiteiten, team, timing, budget, relevante stakeholders, …). Door middel van online coaching sessies worden studenten ondersteund in het opmaken van het projectplan.

Keywords: project; projectmanagement; time management; project design; projectplan; budget; kwaliteitsmanagement; innovatie; verandermanagement



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Individueel begeleidingsmoment  
Responsiecollege  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Groepswerk  


Evaluatie

Kwartiel 4 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen50 %
Reflectieopdracht
Mondeling examen50 %
Presentatie
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

Een student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel (projectplan en mondelinge verdediging) om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Alle opdrachten moeten op de vervaldatum zijn voltooid.

GevolgEen student die op een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gemiddelde indien de score lager is.
Extra info

Er wordt een gezamenlijke score toegekend voor het projectplan. Voor het bepalen van je individuele quotering zal je het projectplan kort toelichten aan de docenten tijdens een mondelinge verdediging, waarna er ook individuele vragen zullen gesteld worden door de docenten.

Om te kunnen slagen, moet je op elk onderdeel (projectplan en mondelinge verdediging) geslaagd zijn en alle opdrachten moeten op de vervaldatum zijn voltooid.




Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal

 

Aanbevolen literatuur
 

Handboek 1:

A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Seventh Edition and The Standard for Project Management

ISBN: 978-1628256642
 
Handboek 2:
Process Groups: A Practice Guide van het Project Management Institute.
ISBN: 9781628257830 


Eindcompetenties
Master in de ergotherapeutische wetenschap
  •  EC 
  • MM2 - Volgens de principes van projectmanagement een project opstarten, begeleiden, uitvoeren, evalueren en bijsturen.

     
  •  DC 
  • De student begrijpt de principes van projectmanagement en kan deze toepassen in de praktijk.
      
  •  BC 
  • De student heeft inzicht in de algemene concepten, principes en methodieken van projectmanagement en dit zowel vanuit de klassie ke als de agile benadering.

    De student kan succesvol projectmatig werken in de zorg- en welzijnssector.

    De stu dent kan omgaan met onzekerheden binnen de complexiteit van de gezondheidszorg en kan op een creatieve manier gepaste oplossings strategieën bedenken aan de hand van projectwerking.
     
  •  DC 
  • De student kan een projectplan schriftelijk en mondeling communiceren naar de relevante stakeholders.
      
  •  BC 
  • De student kan adequaat rapporteren over een project door middel van een projectplan.

    De student kan een projectplan vo orstellen met behulp van een kick-off presentatie.
     
  •  DC 
  • De student kan in overleg met betrokken stakeholders een projectplan conceptualiseren.
      
  •  BC 
  • De student kan de opdracht en gewenste resultaten van een project helder afbakenen.

    De student kan in een project de re levante stakeholders en hun belangen identificeren.

    De student kan de gewenste projectorganisatie opzetten.

    De student kan een professioneel projectplan opstellen en interpreteren.

    De student is in staat om tijd, budget en voortg ang van een project in relatie tot kwaliteit te beheersen.

    De student kan de uitdagingen en valkuilen van een project i dentificeren en een risicoanalyse uitvoeren.

    De student kan de vooruitgang van het project op een dynamische manier met en/monitoren.
     
  •  DC 
  • De student kan omgaan met complexe sociale interacties.
      
  •  BC 
  • De student heeft inzicht in de dynamiek en complexiteit van projectwerk en kan hierop inspelen met behulp van projectmanagement.

    De student kan in teamverband werken aan een project en ontwikkelt zowel sociale als communicatieve vaardigheden.
 

schakelprogramma master in de verpleegkunde en de vroedkunde
  •  EC 
  • EC 7. De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie.
     
  •  DC 
  • De student kan een projectplan schriftelijk en mondeling communiceren naar de relevante stakeholders.
      
  •  BC 
  • De student kan adequaat rapporteren over een project door middel van een projectplan.

    De student kan een projectplan voorstellen met behulp van een kick-off presentatie.
  •  EC 
  • EC 10. De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren.
  •  EC 
  • De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen.
     
  •  DC 
  • De student begrijpt de principes van projectmanagement en kan deze toepassen in de praktijk.
      
  •  BC 
  • De student heeft inzicht in de algemene concepten, principes en methodieken van projectmanagement en dit zowel vanuit de klassie ke als de agile benadering.

    De student kan succesvol projectmatig werken in de zorg- en welzijnssector.

    De stu dent kan omgaan met onzekerheden binnen de complexiteit van de gezondheidszorg en kan op een creatieve manier gepaste oplossings strategieën bedenken aan de hand van projectwerking.
     
  •  DC 
  • De student kan in overleg met betrokken stakeholders een projectplan conceptualiseren.
      
  •  BC 
  • De student kan de opdracht en gewenste resultaten van een project helder afbakenen.

    De student kan in een project de re levante stakeholders en hun belangen identificeren.

    De student kan de gewenste projectorganisatie opzetten.

    De student kan een professioneel projectplan opstellen en interpreteren.

    De student is in staat om tijd, budget en voortg ang van een project in relatie tot kwaliteit te beheersen.

    De student kan de uitdagingen en valkuilen van een project i dentificeren en een risicoanalyse uitvoeren.

    De student kan de vooruitgang van het project op een dynamische manier met en/monitoren.
     
  •  DC 
  • De student kan omgaan met complexe sociale interacties.
      
  •  BC 
  • De student heeft inzicht in de dynamiek en complexiteit van projectwerk en kan hierop inspelen met behulp van projectmanagement.

    De student kan in teamverband werken aan een project en ontwikkelt zowel sociale als communicatieve vaardigheden.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in de ergotherapeutische wetenschap J
schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg J
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.