Kwaliteit en (patiënt)veiligheid (4754) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: kwartiel 3 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Dit opleidingsonderdeel is gericht naar: i) houders van een professionele bachelor die willen schakelen naar een academisch niveau; en ii) studenten met een academisch bachelor- of masterdiploma in een niet-zorggerelateerde richting.
Dit opleidingsonderdeel is bedoeld als introductie en staat open voor iedereen die interesse heeft in kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg. Voorafgaande kennis van schrijf- en leesvaardigheid in het Nederlands en Engels is vereist.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel voorziet een introductie tot kwaliteit en (patiënt)veiligheid van de gezondheidszorg. We gaan dieper in op de situering van de problematiek, hebben aandacht voor de theoretische en filosofische perspectieven op kwaliteit en (patiënt)veiligheid, en een definiëring van deze concepten. In dit opleidingsonderdeel worden relevante rapporten en papers bestudeerd. Het opleidingsonderdeel dient als een inleiding tot kwaliteit en (patiënt)veiligheid, de aangeboden kapstokken zijn relevant voor het masterjaar.
Dit opleidingsonderdeel gaat in op:
-
De definiëring, betekenisgeving en operationalisering van kwaliteit en (patiënt)veiligheid;
-
Het ontstaan van patiëntveiligheidsincidenten;
-
Meten en monitoren van kwaliteit en (patiënt)veiligheid;
-
De rol van cultuur in kwaliteit en (patiënt)veiligheid;
-
Kwaliteitsbeleid en -wetgeving;
-
Waarborgen en verbeteren van kwaliteit en (patiënt)veiligheid.
Keywords: Health systems; Patient Safety; Quality of Care.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
Eindcompetenties schakelprogramma master in de verpleegkunde en de vroedkunde
|
- EC
| EC 9. De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. | - EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze (inter)nationale perspectieven op kwaliteit en veiligheid van zorg vertalen naar een specifieke context. | | - DC
| De student kan de rol en het belang van kwaliteit en veiligheid in de gezondheidszorg duiden. | | | - BC
| De student kan het belang van kwaliteit en veiligheid in de gezondheidszorg duiden aan de hand van (inter)nationale rapporten en dit vertalen naar de eigen context.
De student kan de impact van kwaliteit en veiligheid in de zorg beoordelen enaant onen met een relevant voorbeeld. | | - DC
| De student kan de status van kwaliteit en veiligheid van zorg meten en beoordelen. | | | - BC
| De student kan nationale en internationale kaderwerken voor het meten en monitoren van kwaliteit en veiligheid vertalen naar een specifieke zorgcontext.
De student kan op basis van een wettelijk kader de kwaliteit en veiligheid van eenorganisatie beoordelen. | | - DC
| De student kan filosofische en theoretische kaders over kwaliteit en veiligheid toepassen in de praktijk. | | | - BC
| De student kan het concept patiëntveiligheid definiëren en verduidelijken.
De student kan kwaliteit van zorg en haar di mensies definiëren en verduidelijken.
De student kan een persoonlijke visie op kwaliteit en veiligheid formuleren ende ze visie aftoetsen aan bestaande theoretische kaders.
De student kan theoretische kaders rond kwaliteit en veiligheid v ergelijken en duiden met een voorbeeld. | | - DC
| De student kan interventies voor het verbeteren van kwaliteit en veiligheid beoordelen op impact en effectiviteit en een gericht verbeterplan voorstellen. | | | - BC
| De student kan interventies voor het verbeteren van kwaliteit en veiligheid aanbevelen.
De student kan een verbeterplan voor kwaliteit en veiligheid beoordelen en voorstellen ter verbetering aanbrengen.
De student kan een cultuur voorkwa liteit en veiligheid beoordelen en interventies ter verbetering formuleren. | | - DC
| De student kan prospectieve en retrospectieve risicoanalyse uitvoeren. | | | - BC
| De student kan een patiëntveiligheidsincident op een methodologische manier benaderen.
De student kan een prospectieve risicoanalyse uitvoeren. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
J
|
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde
|
J
|
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|