Persoonsgerichte zorg (4755) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: kwartiel 3 (3sp) OF kwartiel 4 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Dit opleidingsonderdeel is gericht naar (1) houders van een professionele bachelor die willen schakelen naar een academisch niveau en (2) studenten met een niet-zorg gerelateerde academische bachelor- of masterdiploma die na een voorbereidingsprogramma kunnen instappen in de master systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. Verder is dit opleidingsonderdeel bedoeld als introductie tot persoonsgerichte zorg en staat het open voor iedereen die zijn blik wil verruimen over persoonsgerichte zorg.
Voorkennis in schrijf- en leesvaardigheid in het Nederlands en Engels is vereist.
|
|
|
De focus ligt op de (zorg)professional die persoonsgerichte zorg vormgeeft. Studenten bespreken de manieren waarop zorgverleners met zorgvragers en hun mantelzorgers kunnen samenwerken als partners in de zorg en zijn zich bewust van de bestaande frameworks voor het leveren van person-centered care. Daarnaast nodigen de inhouden van dit opleidingsonderdeel uit om als (zorg)professional kritisch na te denken over de verschillende methoden en frameworks die over persoonsgerichte zorg bestaan. In dit opleidingsonderdeel zullen 3 onderdelen aan bod komen die telkens onderverdeeld worden in aparte hoofdstukken:
-
Wat is person-centered care?
-
Het Person-Centered Practice Framework als gids voor persoonsgerichte zorg.
-
Indicatoren voor het meten van persoonsgerichte zorg.
Keywords: person-centered care, patient engagement, patient experience, patients as consumers, shared decision-making.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Fundamentals of Person-Centred Healthcare Practice, McCormack B, McCance T, Bulley C, Brown D, McMillan A, Martin S, 2020, Wiley Blackwell
ISBN: 9781119533023 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
|
Eindcompetenties schakelprogramma master in de verpleegkunde en de vroedkunde
|
- EC
| EC 7. De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | - EC
| EC 9. De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. | - EC
| De student heeft inzicht in de organisatie en het beleid van de gezondheidszorg. | - EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze denkkaders en uitdagingen in de gezondheidszorg analyseren en beargumenteren. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
J
|
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde
|
J
|
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|