De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Concepten en theorievorming in de verpleegkunde en vroedkunde (4756)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. Pieter HEEREN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Dorien ULENAERS 
 dr. Helene DE CANNIERE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 4 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Dit opleidingsonderdeel is gericht naar houders van een professionele bachelor die willen schakelen naar een academisch niveau.

Dit opleidingsonderdeel is bedoeld als introductie tot concepten en theorievorming in de verpleegkunde en vroedkunde en staat het open voor iedereen die zijn blik hierover wil verruimen. De student beheerst een correcte schrijf- en leesvaardigheid in het Nederlands en Engels.



Inhoud

Het opleidingsonderdeel ‘Concepten en theorievorming in de verpleegkunde & vroedkunde’ maakt deel uit van het schakelprogramma ‘Future Healthcare’, ter voorbereiding van de Master of Science in de Verpleegkunde en Vroedkunde aangeboden door Universiteit Hasselt. 

Dit opleidingsonderdeel (OPO) draagt bij aan de cluster ‘Theoretische en filosofische perspectieven in de gezondheidszorg’.

Dit OPO biedt een verdiepend inzicht in de essentie van de verpleegkunde en vroedkunde vanuit een breed maatschappelijk perspectief. Er wordt stilgestaan bij verplegingswetenschap en de relatie tussen wetenschap en praktijk voor kennisontwikkeling in de verpleegkunde en vroedkunde. Studenten maken kennis met terminologie in theorievorming en krijgen een overzicht van begrippenkaders en theorieën die relevant zijn voor de theoretische en wetenschappelijke onderbouwing van de praktijk. Studenten krijgen handvaten aangereikt om kritisch te redeneren en te conceptualiseren.

Keywords: theorievorming, verpleegkunde, vroedkunde, verpleegkundig metaparadigma, conceptanalyse & -evaluatie.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal.

 

Aanbevolen literatuur
 

 

Handboek 1

  • Nursing Theorists and Their Work, 11th Edition - June 10, 2025
    Authors: Martha Raile Alligood, Sonya R. Hardin
    Language: English
    ISBN: 9780443110320


Eindcompetenties
schakelprogramma master in de verpleegkunde en de vroedkunde
  •  EC 
  • EC 7. De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie.
     
  •  DC 
  • De student heeft kennis over de fundamenten van wetenschapsfilosofie, theorievorming en kennisontwikkeling en maakt gebruik van de domeinspecifieke terminologie.
      
  •  BC 
  • De student kan verplegingswetenschap en de vroedkunde definiëren en de meerwaarde ervan beschrijven.

    De student heeft kennis van de beginselen van verplegingswetenschap en van de vroedkunde en kan de verschillende concepten omschrijven enverduidelijken.

    De student kan reflecteren over verpleegkundige en vroedkundige theorieën en concepten.

    De student kan reflecteren over de eigen visie inzake verplegingswetenschap, vroedkunde en verpleeg- en vroedkundigetheorieën.

    De st udent kan de eigen visie op verplegingswetenschap of vroedkunde onderbouwen met theoretische inzichten.

     
  •  DC 
  • De student kan de eigen visie op verpleeg- en vroedkunde en verplegingswetenschap ontwikkelen, verduidelijken en reviseren op basis van bestaande theorieën en kaderwerken en dit gesitueerd in een brede maatschappelijke context.
      
  •  BC 
  • De student kan de essentie van verpleegkunde en vroedkunde definiëren en illustreren met een voorbeeld.

    De student heef t kennis van het verpleegkundig metaparadigma en kan de verschillende concepten omschrijven enverduidelijken.

    De student kan reflecteren over de eigen visie inzake verpleeg- en vroedkunde.

    De student kan de eigen visie op verpleeg- en vroedkunde onderbouwen met theoretische inzichten.

  •  EC 
  • EC 9. De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen.
     
  •  DC 
  • DC9.1 De student kan de mening en visie op verpleeg- en vroedkunde en verplegingswetenschap van zowel patiënten, zorgverstrekkers als andere stakeholders (vb. overheid) met omzichtigheid benaderen en bestuderen.
      
  •  BC 
  • De student kent het belang en de meerwaarde van verpleeg- en vroedkunde en verplegingswetenschap voor verschillende stakeholders (patiënt, gezondheidsprofessionals, gezondheidsinstellingen en maatschappij).

    De student kan verpleegkundige envroedk undige theorieën, modellen en concepten analyseren voor evidence based praktijkvoering.
  •  EC 
  • EC 10. De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren.
     
  •  DC 
  • De student kan de eigen visie op verpleeg- en vroedkunde en verplegingswetenschap ontwikkelen, verduidelijken en reviseren op basis van bestaande theorieën en kaderwerken en dit gesitueerd in een brede maatschappelijke context.
      
  •  BC 
  • De student kan reflecteren over de eigen visie inzake verpleeg- en vroedkunde.

    De student kan de eigen visie op verplee g- en vroedkunde onderbouwen met theoretische inzichten.

    De student kan reflecteren over eigen verworvencompetenties e n zijn sterke en minder sterke punten identificeren.

    De student heeft inzicht in zijn eigen leernoden en kan acties ond ernemen om zijn kennis te verbeteren.

    De student kan aan de hand van zelfstudieopdrachten enoefeningen zijn begripsken nis evalueren en deze terugkoppelen tijdens een contact of reflectiemoment.
  •  EC 
  • De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen.
     
  •  DC 
  • De student kan een discussie voeren, beargumenteren en de waarde aanhalen over een bepaalde filosofie of theorie voor een zorgsituatie en zorgcontext.
      
  •  BC 
  • De student kan kritisch redeneren en conceptueel denken en gebruikmakend van concepten, theorieën en modellen de verpleegkundige/vroedkundige praktijk, opleiding en onderzoek bijsturen.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.