Past, present and future healthcare (4758) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: kwartiel 3 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Dit opleidingsonderdeel is gericht naar: i) houders van een professionele bachelor die willen schakelen naar een academisch niveau; en ii) studenten met een academisch bachelor- of masterdiploma in een niet-zorggerelateerde richting.
Dit opleidingsonderdeel geeft een introductie in de organisatie van het Belgische gezondheidszorgsysteem en staat open voor iedereen die interesse heeft in de organisatie, financiering, en ontwikkeling in de gezondheidszorg.
Voorkennis van schrijf- en leesvaardigheid in het Nederlands en Engels is vereist.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel geeft een introductie over de organisatie en financiering van het Belgische gezondheidszorgsysteem. Daarnaast wil het studenten aanzetten om actief deel te nemen aan het debat rond de toekomst van de Belgische gezondheidszorg.
Gezondheidszorg vormt mee de basis van een humaan bestaan. Als academisch professional in de gezondheidszorg moet de student begrijpen hoe dit systeem is ontworpen, hoe het wordt geoperationaliseerd en wat het resultaat ervan is op niveau van de maatschappij en het individu. In België kent gezondheidszorg een federaal en regionaal component.
Dit opleidingsonderdeel gaat in op:
- De organisatie van de gezondheidszorg in België;
- De financiering van de gezondheidszorg in België;
- Evaluatie van het Belgisch gezondheidszorgsysteem op basis van internationale indicatoren;
- Actief participeren aan het debat rond de toekomst van het gezondheidszorgsysteem in België;
- Een onderbouwde visie op gezondheidszorg formuleren en communiceren.
Keywords: Belgium; Health systems; Governance; Critical Thinking; Delivery of healthcare; Financing Health; Health Financing; Evaluation studies; Healthcare reform; Health system plans (organization and administration).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
|
Extra info | Eén verdiepende open vraag van het schriftelijke examen wordt geformuleerd op basis van de ingediende groepspaper. Het niet posten van een groepspaper voor de deadline betekent automatisch een 0 score op de desbetreffende open vraag op het examen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
-
Gerkens S, Merkur S. Belgium: Health system review. Health Systems in Transition, 2020; 22(5): pp.i–237.
-
Gerkens S, Merkur S (2024). Belgium: Health System Summary, 2024. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe on behalf of the European Observatory on Health Systems and Policies.
Geestelijke gezondheidszorg:
Het verpleegkundige beroep:
-
Persbericht Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Frank Vandenbroucke. De hervorming van het verpleegkundig beroep wordt realiteit. De krachtlijnen werden goedgekeurd, Woensdag 8 mei 2024. Raadpleegbaar via https://www.bvvs.be/publ icaties-bvvs/wetgeving/
Geïntegreerde zorg:
|
|
|
Eindcompetenties schakelprogramma master in de verpleegkunde en de vroedkunde
|
- EC
| EC 7. De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | | - DC
| De student kan een onderwerp uit de organisatie van de Belgische gezondheidszorg verder uitdiepen en een eigen visie rond de huidige uitdagingen en het toekomstperspectief formuleren. | | | - BC
| De student kan in overeenstemming met de gestelde normen de eigen visie rond de huidige uitdagingen en het toekomstperspectief van de gezondheidszorg schriftelijk weergeven. | - EC
| EC 9. De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. | | - DC
| De student kan met professionals en beleidsmakers in debat gaan over uitdagingen in de gezondheidszorg. | | | - BC
| De student neemt actief deel aan het debat.
De student stelt kritische vragen over de visie van andere deelnemers aan het debat. | - EC
| De student heeft inzicht in de organisatie en het beleid van de gezondheidszorg. | | - DC
| De student kan de financiering van de Belgische gezondheidszorg verduidelijken. | | - DC
| De student kan de organisatie van de Belgische gezondheidszorg uitleggen. | | | - BC
| De student kan de actoren van de Belgische gezondheidszorg benoemen en hun rol verduidelijken.
De student kan de structuur van de Belgische gezondheidszorg uitleggen en verduidelijken. | - EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze denkkaders en uitdagingen in de gezondheidszorg analyseren en beargumenteren. | | - DC
| De student kan op basis van rapporten de status van het Belgisch gezondheidszorgsysteem bespreken en daaruit voortvloeiende uitdagingen formuleren. | | | - BC
| De student kan uitdagingen binnen de Belgische gezondheidszorg onderbouwd formuleren. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. | | - DC
| De student kan door middel van groepswerk een onderwerp uit de organisatie van de Belgische gezondheidszorg verder uitdiepen. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
J
|
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde
|
J
|
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|