De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Diversiteit en innovatie (4776)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Elke EMMERS 
  
Co-titularis :dr. Mario GIELEN 
  
Met medewerking van :De heer Lieven FAES 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Katrien HERMANS 
 De heer Luciano PIRSON 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)semester 2 (0sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
 

Inhoud

Dit OPO legt de nadruk op pedagogische en didactische competenties voor leraren om krachtig samen te werken met leerlingen in co-creatie met de praktijk, waarbij diversiteit wordt geïntegreerd in een innovatieve en inclusieve leeromgeving.

Onderwijsinnovatie is een voortdurend evoluerend concept, essentieel om hoogopgeleide individuen te blijven leveren en onderwijsgelijkheid na te streven. Onderwijsinstellingen moeten zich aanpassen aan de veranderende maatschappij, waarin elke burger een actieve rol kan spelen.

Onderwijsvernieuwing is gericht op doelgerichte verbetering van onderwijs en het bereiken van gelijke kansen. Het streven is altijd naar verhoogde kwaliteit voor alle leerlingen. Effectiviteit, diversiteit, gelijkheid, efficiëntie, productiviteit en aanpassing zijn essentiële aspecten van onderwijsinnovatie die gericht zijn op gelijke kansen.

Een gedetailleerde planning kan je raadplegen in de studieleidraad en op blackboard



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkvormen  
Discussies /debat  
Onderwijsleergesprek  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de student geslaagd is (min. 10/20) voor een deelevaluatie in eerste zit, wordt - zonder tegenbericht van de student - het geslaagd deelcijfer overgedragen naar de 2de examenkans
Gesloten-boek
Extra infoOmschrijving van de Beoordeling Aanwezigheid en Tussentijdse Inzendingen (25% van het cijfer) Studenten kunnen 25% van hun eindcijfer behalen door: Aanwezigheid: Het bijwonen van alle twee de practica. Inzending van een Draft: Het indienen van een draft voor elk van de twee practica. Tussentijdse Versie van de Leerreis: Het indienen van een tussentijdse versie van hun leerreis. Deze elementen zijn essentieel om de voortgang en het begrip van de studenten gedurende de cursus te waarborgen. Leerreis en Mondeling Examen (75% van het cijfer) De overige 75% van het eindcijfer wordt beoordeeld op basis van: Leerreis: De uitgebreide leerreis die de student heeft opgesteld. Deze leerreis moet een grondige reflectie en analyse van hun leerproces bevatten. Mondeling Examen: Tijdens het mondeling examen worden minstens twee verdiepende vragen gesteld over de leerreis. Studenten moeten in staat zijn om hun leerproces, keuzes en inzichten helder en overtuigend toe te lichten. Gedetailleerde informatie over de vereisten en beoordelingscriteria voor zowel de tussentijdse inzendingen als de leerreis zijn te vinden in de studieleidraad. Het is essentieel dat studenten deze leidraad zorgvuldig bestuderen om goed voorbereid te zijn op zowel de practica als het mondeling examen. Op elk onderdeel dient men minstens een tolereerbaar deelcijfer te behalen.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Idem aan eerste examenkans
 

Verplicht studiemateriaal
 

Verplicht studiemateriaal zal voorzien worden op Blackboard



Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling:  de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement.

 

Educatieve master in de economie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling:  de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement.

 

Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling:  de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement.

 

Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling:  de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de economie verkort traject J
Educatieve master in de economie volledig traject deel 1 verplicht J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject J
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 J
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.