Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: semester 1 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactiek en die aan bod komt in de leerplannen van de 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel (OPO) vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. Studenten geven een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van het secundair onderwijs, in een gesimuleerde context, waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.
We hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. We focussen hoofdzakelijk op onderstaande eindcompetenties:
-
De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in zijn vak.
-
De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling.
-
De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8,0/20 kunnen worden overgedragen naar de
tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 65 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8,0/20 kunnen worden overgedragen naar de
tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student vereist is. De data van deze contactmomenten worden bij de start van het semester gecommuniceerd via de studieleidraad.
De student dient de deadlines van opdrachten, zoals gecommuniceerd in de studieleidraad, te respecteren. |
|
|
|
Gevolg | Een ongewettigde afwezigheid tijdens een van deze verplichte contactmomenten resulteert in een 'F' (fail) op het geheel.
Het niet nakomen van deadlines resulteert in een bestraffing zoals beschreven in de studieleidraad. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (presentaties van de lessen, literatuur...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
Eindcompetenties Educatieve master in de economie
|
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. |
|
|
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
|
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
Educatieve master in de economie optie vakdicatiek informatica/wiskunde
|
J
|
Educatieve master in de economie verkort traject - bijkomende vakdidactiek
|
J
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1
|
J
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek
|
J
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie vakdidactiek medische wetenschappen en 1 vakdidactiek W&T
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|