De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Klaartje PELLENS 
  
Met medewerking van :De heer Lieven FAES 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Els WIEERS 
 Mevrouw Ilse ENGELEN 
 Mevrouw Jana BOUSSIER 
 De heer Jurgen NIJS 
 Prof. dr. ir. Katrijn FREDERIX 
 dr. Kristel HEERWEGH 
 Prof. dr. Kristien BRASSINNE 
 Mevrouw Merel VAES 
 Mevrouw Odile PARROT 
 Prof. dr. ir. Sabine BERTHO 
 ing. Sandra GROCHOWCZAK 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactiek en die aan bod komt in de leerplannen van de 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel (OPO) vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. Studenten geven een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van het secundair onderwijs, in een gesimuleerde context, waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.  

We hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. We focussen hoofdzakelijk op onderstaande eindcompetenties:

  1. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in zijn vak.

  2. De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling.

  3. De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Applicatiecollege  
Collectief feedback moment  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Oefeningen  
Workshop  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode35 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEnkel deelcijfers van minsten 8,0/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans.
Huiswerktaken
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode65 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEnkel deelcijfers van minsten 8,0/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenEr zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student vereist is. De data van deze contactmomenten worden bij de start van het semester gecommuniceerd via de studieleidraad. De student dient de deadlines van opdrachten, zoals gecommuniceerd in de studieleidraad, te respecteren.
GevolgEen ongewettigde afwezigheid tijdens een van deze verplichte contactmomenten resulteert in een 'F' (fail) op het geheel. Het niet nakomen van deadlines resulteert in een bestraffing zoals beschreven in de studieleidraad.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het studiemateriaal (presentaties van de lessen, literatuur...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld.



Eindcompetenties
Educatieve master in de economie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

 

Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de economie optie vakdicatiek informatica/wiskunde J
Educatieve master in de economie verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie vakdidactiek medische wetenschappen en 1 vakdidactiek W&T J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.