Onderwijsonderzoek en – ontwerp (masterproef) LIO (4785)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Katrien STRUYVEN 
  
Co-titularis :dr. Mario GIELEN 
  
Met medewerking van :De heer Lieven FAES 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 9,0
  
Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (9sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Bij de educatieve masters aan UHasselt ligt de nadruk op het uitvoeren van onderzoek in de onderwijscontext, met speciale aandacht voor het creatieve product dat zal fungeren als voorwerp van onderzoek of als resultaat van het onderzoek. Het doel is om praktijkgericht onderzoek uit te voeren in de klassen of op de school waar de LIO werkt. Het topic kan op basis van interesse en beroepsrelevantie gekozen worden.

Tijdens de verkorte masterproef doorlopen de studenten stap voor stap de verschillende fasen van een onderzoekscyclus, met als doel een educatieve probleemstelling aan te pakken a.d.h.v. of met als resultaat een creatief ontwerp. Ze verkennen de wetenschappelijke literatuur, formuleren gerichte en relevante onderzoeksvragen en verzamelen en analyseren data volgens wetenschappelijke criteria. Het rapporteren van de bevindingen gebeurt op een wetenschappelijke schriftelijke wijze. Het ontwerp wordt creatief en innovatief vormgegeven.

Dit onderzoeks- en ontwerpproces wordt meestal individueel of in duo uitgevoerd.

Het resultaat van de masterproef omvat enerzijds een wetenschappelijk schriftelijk eindproduct en anderzijds een creatief ontwerp dat een concrete oplossing/ondersteuning biedt voor het educatieve probleem dat wordt onderzocht. Bovendien wordt er nadruk gelegd op wetenschapscommunicatie, waarbij studenten het product ontwerp en het onderzoek individueel presenteren aan een breder publiek.

Ondersteunend bij de masterproef worden er diverse leeractiviteiten en -bijeenkomsten gepland, gericht op methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek en het proces van onderzoek in de onderwijspraktijk.

De begeleiding van de masterproef wordt verzorgd door één of meerdere onderwijsonderzoekers verbonden aan de educatieve masteropleiding.





Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

Educatieve master in de economie
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de economie verkort traject N
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject N
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject N
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.