De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Johan HELLINGS 
  
Met medewerking van :Mevrouw Bianca CECCARELLI 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Daan AEYELS 
 Prof. dr. Desiree VANDENBERGHE 
 Mevrouw Dorien ULENAERS 
 dr. Helene DE CANNIERE 
 Prof. dr. Melissa DESMEDT 
 De heer Thomas BROUCKMANS 
 Prof. dr. Tim WUYTS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).



Inhoud

Dit opleidingsonderdeel situeert zich in de module 'Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem'. Deze module voorziet de nodige kennis en vaardigheden om samen met betrokken stakeholders te werken aan strategische en operationele uitdagingen in de gezondheidszorg, met een focus op persoonsgerichte zorg.

Het opleidingsonderdeel ‘Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis’ legt zich toe op een introductie van concepten en basisprincipes met betrekking tot de drie thematische clusters: (1) organisatie van de gezondheidszorg, (2) gezondheidseconomie en (3) gezondheidsrecht.

Bij de eerste thematische cluster, organisatie van de gezondheidszorg ligt de klemtoon op het meegeven van een degelijke basiskennis over de breedte van de gezondheidszorg. Gezondheidseconomie voorziet in een basisintroductie in de financiering van gezondheidszorg. In de derde thematische cluster, gezondheidsrecht, ligt de focus op het verwerven van juridische reflectie.

Keywords: zorg en gezondheid; organisatie en financiering van gezondheidszorg; gezondheidszorgberoepen; gezondheidsrecht; gezondheidseconomie.

 

 



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Afstandsonderwijs  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek
Extra info

Tijdens het examen is het gebruik van (niet-geannoteerde) wetteksten en/of wetboeken toegestaan.

Markeren/verwijzen in de codex

Onderstrepingen, inkleuringen, omcirkelingen en omkaderingen zijn toegestaan wanneer zij ten minste betrekking hebben op een volledig woord. Onderstrepingen, omcirkelingen en omkaderingen bestaan uitsluitend uit één ononderbroken lijn. 

Kruisverwijzingen

Toegelaten kruisverwijzingen bestaan maximaal uit drie delen, met name het woordje zie of cf., het artikelnummer en paragraaf en de officiële of verkorte benaming van de wet, of, indien er een standaardafkorting bestaat, die afkorting. Het woordje zie of cfr. kan eventueel weggelaten worden.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Recht en bio-ethiek, Goffin T & Nys H, 2024, LannooCampus

ISBN: 9789401496698

Handboek 2:

Economie van de gezondheidszorg, Schut E, Varkevisser M, 2017, Bohn Stafleu van Loghum

ISBN: 9789036813136

Handboek 3:

Codex gezondheidsrecht, Balthazar T, Goffin T, Lierman S, Van Assche K, 2024, Wolters Kluwer

ISBN: 9789403032443

 

Verplicht studiemateriaal
 

Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal.

 

Aanbevolen literatuur
 

Handboek 1:
Geïntegreerde zorg: Werken aan samenwerken, Vandeurzen J & Steyaert S, 2022, Lannoo Campus

ISBN: 9789401484039



Eindcompetenties
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
  •  EC 
  • EC 1. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan over (inter)nationale conceptuele kaders inzake organisatie en financiering van gezondheidszorg reflecteren en concretiseren naar een operationeel niveau.
     
  •  DC 
  • DC 1.2 De student heeft inzicht in de complexe interactie tussen zorg-en ondersteuningsvragen, de omgeving, kenmerken van de populatie, en de bredere maatschappelijke context.
      
  •  BC 
  • De student kan het basis wetgevend kader (o.a. WUG) rond organisatie van de gezondheidszorg duiden.

    De student heeft in zicht in de evoluerende zorgnoden en kan deze kaderen in een breder perspectief van zorg en gezondheid.

    De studentkan de impact van veranderingen in omgeving en populatie op het gezondheidszorgsysteem duiden.

    De student heeft inzicht in de bevoegdheidsverdeling in de gezondheidszorg.

    De student kan het concept Quintuple Aim in de gezondheidszorg(patiënt en ervaring, klinisch resultaat, kost, ervaring van de gezondheidszorgverstrekker, gelijkheid in toegang tot de gezondheidszorg) duiden en illustreren met voorbeelden.

    De student begrijpt de impact van (wijzigingen van)zorgorganisatie op het welbevinden van de zorgprofessionals.

     
  •  DC 
  • DC 1.3 De student begrijpt hoe gezondheidszorg georganiseerd en gefinancierd wordt in België, zowel ten aanzien van de actoren in de gezondheidszorg als ten aanzien van verschillende zorgsystemen op micro- (zorgproces), meso- (zorginstelling) en macro-(sociale zekerheid) niveau.
      
  •  BC 
  • De student kan de verschillende zorgsystemen op micro- (zorgproces), meso- (zorginstellingen en overheden) en macroniveau (sociale zekerheid) beschrijven.

    De student kan de wet op de uitvoering van de gezondheidszorgberoepentoelichten.

    De student kan de rol en de verantwoordelijkheden van diverse zorgprofessionals en betrokken instanties kaderen in het regelgevend kader.

    De student kan conceptueel toelichten hoe gezondheidszorg gefinancierd wordt.

    Destudent kan de kwaliteitswet toelichten.

    De student kan de wet op de rechten van de patiënt toelichten en illustreren met voorbeelden.

    De student kan relevante thematische rapporten van kennisinstellingen en overheidsinstanties op vlakvan zorg en gezondheid gericht gebruiken.

  •  EC 
  • EC 2. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een evidence-based manier beslissingen nemen en handelen, rekening houdend met de economische en ethische context.
     
  •  DC 
  • DC 2.10 De student heeft inzicht in het concept van value-based healthcare en de meerwaarde hiervan voor de mens, de zorgverstrekker en het systeem
      
  •  BC 
  • De student kan het concept van value-based healthcare toelichten en kaderen binnen de evolutie van het organisatorisch en economisch systeem.

    De student kan de meerwaarde van value-based healthcare voor de mens, de zorgverstrekker en hetsysteem conceptueel toelichten en toepassen op een voorbeeld.

     

     
  •  DC 
  • DC 2.8 De student heeft kennis en inzicht in de principes van economische evaluaties in de gezondheidszorg.
      
  •  BC 
  • De student kan de basisprincipes van gezondheidseconomie uitleggen en verduidelijken met een voorbeeld.

    De student kan de basisinzichten inzake gezondheidseconomie met elkaar verbinden en hierover reflecteren.

    De student kent deprincipes en componenten van gezondheidseconomische evaluaties, kan deze toelichten en illustreren met een voorbeeld.

     
  •  DC 
  • DC 2.9 De student heeft kennis en inzicht in de ontwikkeling en toepassing van de economische evaluaties in de gezondheidszorg.
      
  •  BC 
  • De student heeft kennis over macro- en micro-economische analysemethoden en hun rapportering ten aanzien van de gezondheidszorg.

    De student kan meerdere perspectieven voor een volledige economische analyse in de gezondheidszorg volgens de 5Psbenoemen en verduidelijken.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.