De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Johan HELLINGS 
  
Met medewerking van :Mevrouw Bianca CECCARELLI 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Daan AEYELS 
 Prof. dr. Desiree VANDENBERGHE 
 Mevrouw Dorien ULENAERS 
 dr. Helene DE CANNIERE 
 Prof. dr. Jochen BERGS 
 Prof. dr. Melissa DESMEDT 
 Prof. dr. Tim WUYTS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 10,0
  
Periode: semester 1 (10sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790) 5.0 stptn
 

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel geeft duiding over de positie van de healthcare engineering professional in de verschillende aspecten van zorg en gezondheid, de wijze van organisatie en de rol van de verschillende gezondheidszorgberoepen.

Dit OPO voorziet de nodige verdieping om als academisch professional in een context van samenwerking met zorgprofessionals toegevoegde waarde te kunnen ontwikkelen in de gezondheidszorg voor personen met een zorg- en ondersteuningsnood, voor zorgorganisaties en voor de samenleving. Dit wordt gekaderd in het concept van value based healthcare (waardegedreven zorg) en internationale kaders zoals het quintuple aim.

Het OPO krijgt vorm vanuit drie thematische clusters: 1) organisatie van de gezondheidszorg, 2) gezondheidsrecht en regelgeving en 3) gezondheidseconomie.

De in basis OPO ontwikkelde inzichten worden hierbij verdiept, zowel in kennis als in vaardigheden binnen deze clusters. De focus is gericht op grondige kennis en inzicht inzake de organisatie en financiering van zorg, preventie van ziekte en het bevorderen van gezondheid, de organisatie van de gezondheidszorg vanuit de verschillende zorgnoden en vanuit het zorgsystemen, vanuit in een internationale context.

Verdiepende kennis en inzichten hieromtrent zijn kritisch voor de master gezien de complexiteit van de gezondheidszorg en de grote zorgvuldigheid die nodig is om hierin gerichte initiatieven te ontwikkelen, samen met zorgprofessionals. Het is de basis waarop hij/zij zal verder werken en nieuwe competenties kan ontwikkelen. Deze kennis en inzichten moeten  op reflectieve wijze aangebracht kunnen worden door de master. Dit is nodig om de noodzakelijke connectie met de actoren in het werkveld te kunnen maken om vervolgens toegevoegde waarde te kunnen aanreiken.

De verdieping gebeurt zowel ten aanzien van de somatische als de geestelijke gezondheidszorg en vanuit een zo geïntegreerd mogelijke benadering, zowel in de acute fase als voor de voortgezette zorg, zowel vanuit de eerste lijn als vanuit de verschillende vormen van thuiszorg, transmurale zorg, revalidatie, residentiële zorg, … als informele zorg.

Deze verdieping kan evenwel niet exhaustief gebeuren. De master wordt geïntroduceerd in de verschillende zorgcontexten, mede ook vanuit hun samenhang. De student kan zijn inzichten in een specifiek zorgdomein gericht verder verdiepen, bijvoorbeeld via de masterproef.

De evoluerende beleidscontext en nieuwe inzichten inzake preventie van ziekte en organisatie van zorg komen in dit OPO ook aan bod, in aansluiting met inspirerende voorbeelden of nieuwe ontwikkelingen uit het binnen- en buitenland.

Keywords: organisatie en financiering van gezondheidszorg; gezondheidszorgberoepen; gezondheidsrecht; gezondheidseconomie; value based healthcare



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Afstandsonderwijs  
Conferentie/symposium  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 10,00

Evaluatievorm
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarOm te slagen voor dit opleidingsonderdeel moet je op beide onderdelen de helft of meer van de punten behalen.
Presentatie
Mondeling examen80 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarOm te slagen voor dit opleidingsonderdeel moet je op beide onderdelen de helft of meer van de punten behalen.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenEen student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
GevolgEen student die op een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gemiddelde indien de score lager is.
Extra info

I.v.m. de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode: voor de presentatie werk je in een kleine groep aan een actuele uitdaging binnen de gezondheids- of zorgcontext.

Naast deze evaluatievormen zullen er tijdens de onderwijsperiode ook (verwerkings)opdrachten in de leerpaden worden opgenomen. Deze opdrachten worden niet opgenomen in de eindevaluatie, maar studenten ontvangen hierover gerichte feedback ter ondersteuning van hun leerproces.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
 

Handboek 1:

Recht en bio-ethiek, Goffin T & Nys H,2024,LannooCampus

ISBN: 9789401496698

Handboek 2:

Codex gezondheidsrecht, Balthazar T, Goffin T, Lierman S, Van Assche K, 2024, Wolters Kluwer

ISBN: 9789403032443

 

Verplicht studiemateriaal
 

Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal.



 

 

Aanbevolen literatuur
 

Handboek 1:

Geïntegreerde zorg: Werken aan samenwerken, Vandeurzen J & Steyaert S, 2022, Lannoo Campus

ISBN: 9789401484039

Handboek 2:

Economie van de gezondheidszorg, Schut E, Varkevisser M, 2017, Bohn Stafleu van Loghum

ISBN: 9789036813136



Eindcompetenties
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
  •  EC 
  • EC 1. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan over (inter)nationale conceptuele kaders inzake organisatie en financiering van gezondheidszorg reflecteren en concretiseren naar een operationeel niveau.
     
  •  DC 
  • DC 1.4 De student heeft inzicht in persoonsgerichte zorg met een focus op gezondheid en welzijn voor de zorgvrager, zijn/haar omgeving en de zorgprofessional.
      
  •  BC 
  • De student maakt kennis met de concepten van draagkracht en draaglast van zorgverleners.

    De student begrijpt de impact van (wijzigingen van) zorgorganisatie op het welbevinden van de zorgprofessionals.

    De student heeft inzicht in derelat ie tussen gezondheid, preventie en ziekte.
     
  •  DC 
  • DC 1.5 De student heeft inzicht in verschillende modellen van organisatie en financiering van gezondheidszorg en welzijn en kan de t oepasbaarheid binnen een specifieke context evalueren en hierover debatteren.
      
  •  BC 
  • De student begrijpt de organisatie van de gezondheidszorg van nulde tot en met derde lijn en kan deze relateren aan voorbeeldcas ussen uit de toepassingsgebieden.

    De student kan verschillende modellen en concepten van zorgorganisatie duiden enverb anden leggen met de huidige en lokale gezondheidszorg structuur.

    De student kan de verschillende financieringswijzen va n gezondheidszorg vergelijken en hierover reflecteren.

    De student kent het concept van geïntegreerde zorg enkan dit to epassen in een breder perspectief van zorg en gezondheid.

    De student kan de verschillende kanalen langs dewelke organis atie en financiering van de gezondheidszorg beslist en gecommuniceerd worden benoemen.
     
  •  DC 
  • DC 1.7 De student kan in functie van de context gericht verdiepende inzichten opzoeken en deze vertalen en integreren bij het innoveren van zorgsystemen en -processen.
      
  •  BC 
  • De student kan de basisinzichten inzake gezondheidsrecht met elkaar verbinden en hierover reflecteren binnen de context van een specifieke casus.

    De student kan de wetgevende kaders over onderzoek binnen de gezondheidszorg (vb. experimenten opde menselijke persoon, medische toestellen en hulpmiddelen, MDR) interpreteren en onderzoeksvoorstellen hierop evalueren.
  •  EC 
  • EC 2. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een evidence-based manier beslissingen nemen en handelen, rekening houdend met de economische en ethische context.
     
  •  DC 
  • DC 2.11 De student kan de principes van economische evaluaties toepassen bij de beoordeling van beleidsbeslissingen in de gezondheidszorg.
      
  •  BC 
  • De student heeft een grondige kennis over de economie van de gezondheidszorg (macro- en micro) met een concrete invulling inzake toepassing en interpretatie van een resultaat-onderzoek.

    De student heeft kennis van de verschillendeontwikkelingsmog elijkheden van value-based healthcare en hoe deze ontwikkelingsmethodieken kunnen worden toegepast in een concrete zorgcontext.< br/>
    De student is in staat om beleidsbeslissingen rond organisatie en financiering van gezondheidszorgte vertalen naar con crete projecten en deze ook op te volgen.
     
  •  DC 
  • DC 2.12 De student weet hoe een economische analyse moet worden geïnterpreteerd, begrijpt wanneer ontbrekende kennis zich voordoet, en weet hoe verbetering van de kennis kan worden opgebouwd.
      
  •  BC 
  • De student kan de resultaten van gezondheidseconomische evaluaties interpreteren en de methode op haar sterktes en beperkingen e valueren.

    De student kan specifieke inzichten inzake gezondheidseconomie vertalen naar operationele acties en dezebear gumenteren.

    De student kan specifieke casestudies analyseren, de relatie maken ten aanzien van specifieke uitdagingen e n hieromtrent in interactie treden binnen zijn directe werkomgeving.
  •  EC 
  • EC 8. De Master of Science in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een systematische en kritische manier reflecteren over conceptuele en operationele vraagstukken binnen het vakgebied.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student kan reflecteren over specifieke aspecten van gezondheidsrecht in relatie tot uitdagingen ten aanzien van de evolueren de zorgnoden en nieuwe zorgconcepten.

    De student kan in samenwerking met de diverse betrokkenen complexevraagstukken o plossen betreft de organisatie van zorg en gezondheid, kwaliteit van de zorg, ethisch handelen en financiering van de zorg.

    De student houdt rekening met de kwetsbaarheid van de zorg voor de patiënt, van de zorgprofessional envan de complexiteit van de zorgcontext.
  •  EC 
  • EC 9. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan communiceren met, en op maat van, alle actoren en b elanghebbenden in de gezondheids- en welzijnszorg, en is daarbij in staat complexe informatie op een begrijpbare wijze te verstrekken gebruikmakend van diverse media.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student kan in dialoog en discussie gaan met experten inzake de thematische clusters (vb. juristen, gezondheidseconomen).

    De student kan inzichten en aanbevelingen bevattelijk weergeven in een rapport.

    De student kan inzichten enaanbe velingen op maat van actoren en belanghebbenden presenteren op maat van de eindgebruiker en hierover in dialoog gaan.
  •  EC 
  • EC 10. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan zelfsturend kennis opbouwen en heeft een houding tot het zich voortdurend eigen maken van nieuwe inzichten in het vakgebied.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student kan specifieke aspecten inzake het gezondheidsrecht opzoeken, in relatie brengen en hieromtrent zijn kennis gericht v erdiepen.

    De student kan thematische rapporten in het domein van organisatie van de gezondheidszorg analyseren endeze vertalen naar inzichten.

    De student kan de belangrijkste bronnen en databanken met betrekking tot de thematische cluste rs consulteren.

    De student is tolerant naar onzekerheid en dubbelzinnigheid en zoekt tegelijk duidelijkheid.
  •  EC 
  • EC 11. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan complexe data en informatie uit diverse bronnen ca pteren, verwerken en vertalen naar relevante inzichten.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student kan inzichten ontwikkelen inzake gezondheidsrecht en deze verbinden met de organisatie en de financiering van gezondh eidszorg.

    De student kan beleidsbeslissingen rond organisatie en financiering van gezondheidszorg vertalen naarmeetbar e en evalueerbare indicatoren en implementatieplannen.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.