De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Systeeminnovatie - basis (4792)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jochen BERGS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Aurélie VANHEEL 
 Mevrouw Dorien ULENAERS 
 Mevrouw Hanneke GOENSE 
 dr. Helene DE CANNIERE 
 Mevrouw Katrijn HAERS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790) 5.0 stptn
    Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791) 10.0 stptn
 

Begincompetenties

Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).



Inhoud

Dit opleidingsonderdeel situeert zich in de module Systeeminnovatie. Deze module voorziet de nodige kennis en vaardigheden die nodig zijn om een cruciale rol te spelen in het tot stand brengen van systeeminnovatie in de gezondheidszorg.

Het opleidingsonderdeel ‘Systeeminnovatie - basis’ legt zich toe op een introductie van de concepten en basisprincipes met betrekking tot de twee thematische clusters: (1) evidence-based decision-making en (2) systeeminnovatie.

Bij de eerste thematische cluster, evidence-based decision-making, ligt de klemtoon op het nemen van wetenschappelijk onderbouwde beslissingen in een systeem dat gekenmerkt wordt door volatiliteit, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit.

Systeeminnovatie, de tweede thematische cluster, verwijst naar een beleid waarbij technologische, sociale, wetgevende en andere vormen van innovatie worden gecombineerd om maatschappelijke problemen en uitdagingen aan te pakken die systemisch van aard zijn.

Keywords: Evidence-based decision-making; systems thinking; systems engineering; systems innovation; Evidence-Based Practice MeSH; Decision Making, Organizational MeSH; Decision Making MeSH

Dit opleidingsonderdeel gaat in op:

  • Het belang van evidence-based decision-making voor het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg;
  • Relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks met betrekking tot besluitvorming interpreteren en verduidelijken;
  • Bronnen en types van evidentie benoemen en toelichten;
  • Het belang en de rol van systeeminnovatie voor het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg;
  • Relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks over systemen en systeeminnovatie interpreteren en verduidelijken.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Afstandsonderwijs  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Evidence-based decision-making: how to leverage available data & avoid cognitive biases, Banasiewicz AD, 2019, New York: Routledge

ISBN: 9781138485297

 

Verplicht studiemateriaal
 

Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal.

 

Aanbevolen literatuur
  Systems Thinker’s Toolbox: Tools for managing complexity,Kasser JE,2019,Taylor & Francis,9780367780883,


Eindcompetenties
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
  •  EC 
  • EC 2. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een evidence-based manier beslissingen nemen en handelen, rekening houdend met de economische en ethische context.
     
  •  DC 
  • DC 2.1 De master kan het belang van evidence-based decision-making voor het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg duiden.
      
  •  BC 
  • De student kan de basisprincipes van een beslissingsproces definiëren en verduidelijken.

    De student kan de stappen van een (evidence-based) beslissingsproces benoemen en toelichten.

    De student kan uitdagingen bij het nemen vanbeslissingen benoemen en toelichten.

     
  •  DC 
  • DC 2.2 De master kan relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks met betrekking tot besluitvorming interpreteren en ve rduidelijken.
      
  •  BC 
  • De student kan theorieën, modellen en frameworks om tot een gedeelde besluitvorming verduidelijken.

    De student kan rele vante theorieën, modellen en frameworks rond evidence-based denken en handelen interpreteren enverduidelijken.

    De stud ent kan de verschillende vormen van bias in een individueel en collectief beslissingsproces benoemen en duiden.

     
  •  DC 
  • DC 3.3 De master kan bronnen en types van evidentie benoemen en toelichten.
      
  •  BC 
  • De student kan bronnen en types van evidentie categoriseren.
  •  EC 
  • EC 3. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan systemen in een zorgcontext in kaart brengen, analy seren, voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste methoden en dit innovatieproces systematisch opvolgen en documenteren.
     
  •  DC 
  • DC 3.1 De master kan het belang en de rol van systeeminnovatie voor het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg duiden.
      
  •  BC 
  • De student kan de scope van systeeminnovatie definiëren.

    De student kan de rol van systeemdenken en -innovatie in de ge zondheidszorg verduidelijken.
     
  •  DC 
  • DC 3.2 De master kan relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks interpreteren en verduidelijken.
      
  •  BC 
  • De student kan terminologie, gebruikt binnen systeemdenken en systeeminnovatie, verklaren en verduidelijken.

    De student kan relevante concepten en principes in systeemdenken en systeeminnovatie (o.a., complexiteit, complex adaptieve systemen,risi co, onzekerheid, wicked problems) verklaren en toelichten.

    De student kan relevante theorieën, modellen en frameworks, gebruikt binnen systeemdenken en systeeminnovatie, interpreteren en verduidelijken.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.