Systeeminnovatie - verdieping (4793) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 7,0 | | | Periode: semester 1 (7sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790)
|
5.0 stptn |
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791)
|
10.0 stptn |
|
|
Systeeminnovatie - basis (4792)
|
3.0 stptn |
|
|
|
Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel situeert zich in de module Systeeminnovatie. Deze module zet in op de nodige kennis om een cruciale rol te spelen in het tot stand brengen van systeeminnovatie in de gezondheidszorg. Het opleidingsonderdeel ‘Systeeminnovatie – verdieping’ legt zich toe op een verdieping in de concepten en basisprincipes en hun toepassingen in de praktijk met betrekking tot de twee thematische clusters: (1) evidence-based decision-making en (2) systeeminnovatie.
Bij evidence-based decision-making, de eerste thematische cluster, ligt de klemtoon op het nemen van wetenschappelijk onderbouwde beslissingen in een systeem dat gekenmerkt wordt door volatiliteit, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit.
Systeeminnovatie, de tweede thematische cluster, verwijst naar een beleid waarbij technologische, sociale, wetgevende en andere vormen van innovatie worden gecombineerd om maatschappelijke problemen en uitdagingen aan te pakken die systemisch van aard zijn.
Keywords: Evidence-based decision-making; systems thinking; systems engineering; systems innovation; Evidence-Based Practice MeSH; Decision Making, Organizational MeSH; Decision Making MeSH
Dit opleidingsonderdeel gaat in op:
- Verzamelen en kritisch beoordelen van evidentie ter onderbouwing van beslissingen (i.e., wetenschappelijke literatuur en andere bronnen);
- Verzamelen, beoordelen en gebruiken van relevante contextinformatie (waaronder stakeholder kennis en expertise) in kader van een besluitvormingsproces;
- Beslissingsproces methodologisch begeleiden, rekening houdend met de context van het besluit en de besluitvorming (gezondheidseconomische en ethische overwegingen, belanghebbenden);
- Een wetenschappelijk onderbouwd advies ter ondersteuning van een beslissing inzake systeem- en procesinnovatie schriftelijk en mondeling formuleren;
- Een systeem analyseren en evalueren door gebruik te makend van methoden binnen het domein van de systeeminnovatie;
- Een onderbouwd voorstel voor systeeminnovatie bedenken en ontwerpen;
- Systeeminnovatie opvolgen en documenteren;
- Vanuit een holistische visie creatieve oplossingen formuleren voor het innoveren van systemen in de gezondheidszorg;
- Voorstel voor systeeminnovatie op creatieve wijze voorstellen, op maat van de actoren en/of belanghebbenden;
- Relevante wetenschappelijke literatuur identificeren en hanteren om een gegeven zorgcontext te contextualiseren of gemaakte keuzes te onderbouwen;
- Bewust keuzes maken op basis van bewijsmateriaal en gegevens.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of
meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit
opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of
meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit
opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of
meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit
opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Alle opdrachten moeten op de vervaldatum zijn ingediend via BlackBoard om te kunnen deelnemen aan het mondelinge examen. Een student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Evidence-based decision-making: how to leverage available data & avoid cognitive biases,Banasiewicz AD,2019,New York: Routledge,9781138485297,9781351050074 (ebook) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal.
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Handboek 1:
Evidence-based decision-making: how to leverage available data & avoid cognitive biases, Banasiewicz AD, 2019, New York: Routledge,
ISBN: 9781138485297 |
|
|
Eindcompetenties master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
- EC
| EC 2. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een evidence-based manier beslissingen nemen en handelen, rekening houdend met de economische en ethische context. | | - DC
| DC 2.4 De master kan evidentie ter onderbouwing van beslissingen (i.e., wetenschappelijke literatuur en andere bronnen) verzamelen en kritisch beoordelen. | | | - BC
| De student kan op een systematische manier zoeken naar de best beschikbare onderzoeksgegevens i.k.v. een specifieke probleemstel ling.
De student kan methoden voor het kritische beoordelen van evidentie benoemen en verduidelijken.
Destude nt kan op een systematische manier alle informatie die als evidentie wordt gebruikt beoordelen op reproduceerbaarheid, waarneemb aarheid, geloofwaardigheid en verifieerbaarheid.
De student kan, gebruik makend van het GRADE (Grading ofRecommendatio ns, Assessment, Development and Evaluations) en SIGN framework, een kwaliteitsbeoordeling toepassen. | | - DC
| DC 2.5 De master kan relevante contextinformatie (waaronder stakeholder kennis en expertise) verzamelen, beoordelen en gebruiken in kader van een besluitvormingsproces. | | | - BC
| De student kan op een systematische manier zoeken naar andere bronnen van evidentie in kader van een specifieke probleemstelling .
De student kan methodieken en methoden voor het systematisch verzamelen van informatie aanbevelen engebruiken De student kan contextuele informatie over factoren die van belang zijn voor de beslissing (economische en ethische overwegin gen, cultuur, stakeholders) identificeren en verzamelen. | | - DC
| DC 2.6 De master kan een beslissingsproces methodologisch begeleiden, rekening houdend met de context van het besluit en de besluitvorming (gezondheidseconomische en ethische overwegingen, belanghebbenden). | | | - BC
| De student kan de verschillende vormen van bias bij het nemen van beslissingen duiden.
De student kan types van bias he rkennen bij zichzelf, bij anderen en in groepsdynamieken en deze bespreekbaar maken.
De student kan methoden entechnie ken voor het vermijden van bias bij besluitvorming duiden en toepassen.
De student kan op een methodische wijze een bes lissing nemen en een beslissingsproces begeleiden. | | - DC
| DC 2.7 De master kan een wetenschappelijk onderbouwd advies ter ondersteuning van een beslissing inzake systeem- en procesinnovatie schriftelijk en mondeling formuleren. | | | - BC
| De student kan een rapid review uitvoeren. | - EC
| EC 3. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan systemen in een zorgcontext in kaart brengen, analy seren, voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste methoden en dit innovatieproces systematisch opvolgen en documenteren. | | - DC
| DC 3.3 De master kan, gebruik makend van methoden binnen het domein van de systeeminnovatie, een systeem analyseren en evalueren. | | | - BC
| De student kan op een systematische manier een complex systeem analyseren en evalueren.
De student kan een systeem met kwantitatieve en kwalitatieve methoden in kaart brengen en visualiseren.
De student kan actoren van een systeemidentif iceren.
De student kan een social network analysis uitvoeren. | | - DC
| DC 3.4 De master kan een onderbouwd voorstel voor systeeminnovatie bedenken en ontwerpen. | | | - BC
| De student kan systematisch de noden en verwachtingen van stakeholders identificeren.
De student verschillende systeemm odellen vergelijken.
De student kan een conceptueel plan voor systeeminnovatie uitwerken.
De student kaneen c reatief voorstel voor systeeminnovatie formuleren.
De student kan de principes van systeeminnovatie toepassen in een re alistische zorgcontext. | | - DC
| DC 3.5 De master kan systeeminnovatie opvolgen en documenteren. | | | - BC
| De student kan op gestandaardiseerde wijze systeeminnovatie documenteren (o.a. CONOPS, TEMP, SEMP, …). | - EC
| EC 8. De Master of Science in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een systematische en kritische manier reflecteren over conceptuele en operationele vraagstukken binnen het vakgebied. | | - DC
| DC 8.4 De student toont geduld, veerkracht en de bereidheid om de status quo ter discussie te stellen in het proces; geeft blijk van flexibiliteit en wendbaarheid bij tegenslagen tijdens de uitvoering van een implementatietraject. | | | - BC
| De student kan vanuit een holistische visie creatieve oplossingen formuleren voor het innoveren van systemen in de gezondheidszorg | - EC
| EC 9. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan communiceren met, en op maat van, alle actoren en b elanghebbenden in de gezondheids- en welzijnszorg, en is daarbij in staat complexe informatie op een begrijpbare wijze te verstrekken gebruikmakend van diverse media. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan een voorstel voor systeeminnovatie op creatieve wijze voorstellen, op maat van de actoren en/of belanghebbenden. | - EC
| EC 10. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan zelfsturend kennis opbouwen en heeft een houding tot het zich voortdurend eigen maken van nieuwe inzichten in het vakgebied. | | - DC
| | | | - BC
| De student kan relevante wetenschappelijke literatuur identificeren en hanteren om een gegeven zorgcontext te contextualiseren of gemaakte keuzes te onderbouwen. | - EC
| EC 11. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan complexe data en informatie uit diverse bronnen ca pteren, verwerken en vertalen naar relevante inzichten. | | - DC
| | | | - BC
| De student maakt bewuste keuzes op basis van bewijsmateriaal en gegevens. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
N
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|