De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Procesinnovatie - basis (4794)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Ward SCHROOTEN 
  
Co-titularis :Prof. dr. Niels MARTIN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Dorien ULENAERS 
 dr. Helene DE CANNIERE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790) 5.0 stptn
    Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791) 10.0 stptn
 

Begincompetenties

Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).

Verder worden volgende begincompetenties geformuleerd:

  • De student kent de basisprincipes van de opzet van (bio)medische studie.
  • De student is vertrouwd met descriptieve data-analyse inbegrepen grafische voorstellingen.
  • De student heeft basiskennis omtrent statistisch modelleren binnen het (bio)medische toepassingsdomein.
  • De student kan output van statistische software lezen en interpreteren en kan hierover in een heldere taal rapporteren en communiceren.
  • De student kan een eenvoudige statistische analyse uitvoeren in R.


Inhoud

Dit opleidingsonderdeel situeert zich binnen de competentiecluster procesinnovatie, waarbij de student de nodige kennis vergaart en vaardigheden ontwikkelt om, in samenwerking met de zorgprofessionals, een cruciale rol te spelen in de innovatie van processen binnen de gezondheidszorg. Binnen deze competentiecluster komen twee thematische clusters aan bod: (1) meten en monitoren en (2) procesinnovatie.

Bij meten en monitoren, de eerste thematische cluster, ligt de klemtoon op het meten en opvolgen van kwaliteit en veiligheid binnen de gezondheidszorg. De tweede thematische cluster, procesinnovatie, focust zich op het doordacht vormgeven van nieuwe of sterk verbeterde wijzen om zorgprocessen en ondersteunende processen binnen gezondheidszorginstellingen te organiseren.

Het opleidingsonderdeel “Procesinnovatie - basis” legt zich toe op het verwerven van kennis van de basisprincipes met betrekking tot de twee thematische clusters. Deze basisprincipes zullen worden toegepast in een eenvoudige context.

Keywords: meten en monitoren; procesinnovatie.




Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenOm een voldoende voor het opleidingsonderdeel te krijgen, moet je een totaalcijfer≥10/20 behalen.
Gevolg/

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal.

Handboek 1 (gratis online):

Fundamentals of business process management, Dumas M, La Rosa M, Mendling J, & Reijers HA, 2018, Heidelberg: Springer, 9783662585856, 

Full text online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-662-56509-4   

 

Handboek 2 (gratis online):

The Epidemiologist R Handbook, Batra N et al., 2021, Applied Epi Incorporated,

Full text online: https://epirhandbook.com/index.html< /a>

 

Handboek 3 (gratis online):

Statistical Methods in Healthcare, Faltin FW, Kenett RS & Ruggeri F, 2012, John Wiley & Sons, Incorporated, 9781119940005, 

Full text onlinehttps://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.a ction?docID=978385

 

Aanbevolen literatuur
 

Handboek 1:

Nonparametric Statistical Process Control, Chakraborti S, & Graham M, 2019, Wiley, 

ISBN: 978-1-118-45603-3 hardcover (en online Ebook beschikbaar)

Handboek 2:

Handbook of Healthcare Operations Management: Methods and Applications
January 2013, Brian T. Denton, DOI: 10.1007/978-1-4614-5885-2

ISBN: 978-1-4614-5884-5



Eindcompetenties
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
  •  EC 
  • EC 4. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve method en de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg evalueren en monitoren.
     
  •  DC 
  • DC 4.1 De student kan de basisprincipes van informatiesystemen die gebruikt worden binnen een zorgcontext en het management van gezo ndheidsgegevens uitleggen en toelichten.
      
  •  BC 
  • De student kan een overzicht geven van bestaande databronnen binnen een zorgcontext.

    De student kan een voorstel uitwer ken voor het opvolgen van een indicator voor kwaliteit en patiëntveiligheid, met betrekking tot de databron.

    Destudent kan de basisprincipes van hoe de kwaliteit van gezondheidsgegevens kan geëvalueerd worden beschrijven en illustreren.
     
  •  DC 
  • DC 4.2 De student beschrijft de verwerking van gezondheidsgegevens ter voorbereiding van bepaalde analyses en kan dit demonstreren in een eenvoudige context.
      
  •  BC 
  • De student kan een voorstel uitwerken voor het opvolgen van een indicator voor kwaliteit en patiëntveiligheid, met betrekking to t de verwerking van de data ter voorbereiding van de data analyse.

    De student kan een voorstel uitwerken voor hetopvol gen van een indicator voor kwaliteit en patiëntveiligheid, met betrekking tot de controle en verbetering van de kwaliteit van de gegevens.
     
  •  DC 
  • DC 4.3 De student kent de voornaamste analysemethoden voor het meten en monitoren van kwaliteit en patiëntveiligheid.
      
  •  BC 
  • De student kan een voorstel uitwerken voor het opvolgen van een indicator voor kwaliteit en patiëntveiligheid, met betrekking to t de analyse van de gegevens, aangeven welke analyse geschikt is in een bepaalde context, en de resultaten interpreteren.
  •  EC 
  • EC 5. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan een proces in een zorgcontext in kaart brengen, ana lyseren en voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste kwalitatieve en kwantitatieve methoden.
     
  •  DC 
  • DC 5.1 De student heeft inzicht in de voornaamste types processen in de zorg.
      
  •  BC 
  • De student kan basisconcepten in de context van processen beschrijven en illustreren.

    De student kan de voornaamste typ es processen in de zorg onderscheiden en illustreren.
     
  •  DC 
  • DC 5.2 De student heeft inzicht in de voornaamste planningsbeslissingen in zorg- en ondersteunende processen.
      
  •  BC 
  • De student kan planningsbeslissingen benoemen en classificeren.

    De student kan de voornaamste planningsbeslissingen in zorg- en ondersteunende processen verduidelijken en illustreren.
     
  •  DC 
  • DC 5.3 De student heeft inzicht in de verschillende fasen die doorlopen worden bij het beheren en verbeteren van zorg- en ondersteunende processen.
      
  •  BC 
  • De student kan de verschillende fasen in het beheren en verbeteren van zorg- en ondersteunende processen benoemen en illustreren .

    De student kan methoden die gebruikt worden in de verschillende fasen in het beheren en verbeteren van zorg- enonder steunende processen toelichten en illustreren.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.