De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Masterproef (4796)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Liesbet PEETERS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Jochen BERGS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Aurélie VANHEEL 
 Mevrouw Bianca CECCARELLI 
 Prof. dr. Daan AEYELS 
 Prof. dr. Desiree VANDENBERGHE 
 Mevrouw Dorien ULENAERS 
 dr. Helene DE CANNIERE 
 dr. Ilse VERMEULEN 
 Prof. dr. Johan HELLINGS 
 Mevrouw Katrijn HAERS 
 De heer Kevin BERBEN 
 dr. Lotte GEYS 
 Prof. dr. Melissa DESMEDT 
 Prof. dr. Niels MARTIN 
 Prof. dr. Sven DE WEERDT 
 De heer Thomas BROUCKMANS 
 Prof. dr. Tim WUYTS 
 dr. Tina PARCIAK 
 Prof. dr. Ward SCHROOTEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 15,0
  
Periode: semester 1 (0sp)semester 2 (15sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Begincompetenties

Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).

Er is een adviserende volgtijdelijkheid om de opleidingsonderdelen ‘Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis’ (5 SP) en ‘Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping’ (10 SP) gelijktijdig op te nemen.

Voor een voltijds studietraject geldt dat de andere opleidingsonderdelen van de MSc in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg minstens gelijktijdig opgenomen worden met het OPO Masterproef.



Inhoud

De masterproef geeft vorm aan de competentiecluster onderzoekend denken en handelen. Het draagt bij aan de vorming als wetenschappelijk denkende professional met als doelstelling wetenschappelijk denken en handelen in de praktijk te brengen. In een co-creatief proces met het werkveld streven we ernaar dat de student vanuit een transdisciplinaire insteek een bijdrage levert aan het realiseren van waardegedreven zorg.

Onder begeleiding van een promotor (Zelfstandig Academisch Personeelslid (ZAP) of postdoc) en een (interne of externe) inhoudsdeskundige (pre-doc onderzoeker of stakeholder uit de praktijk) geeft de student op zelfstandige basis vorm aan een onderzoeksproject, een verbeterproject of een innovatieproject:

  • De student die voor een onderzoeksproject kiest, wordt ingeschakeld in bestaand onderzoek aan UHasselt in samenwerking met (een) gezondheidszorgorganisatie(s). Onder begeleiding van een promotor zal hij/zij deel uitmaken van een onderzoeksteam en een onderzoeksproject uitwerken.

  • De student die voor een verbeterproject kiest, wordt actief ingeschakeld binnen een gezondheidszorgorganisatie (netwerk, ziekenhuis, woonzorgcentrum, huisartsenpraktijk, …). Onder begeleiding van een promotor en praktijkbegeleider uit het werkveld zal de student op een methodologisch correcte wijze een bestaand zorgproces analyseren en verbeteren of een nieuw zorgproces implementeren.

  • In een innovatieproject vertrekt de student vanuit bestaande (theoretische) inzichten die hij/zij vertaalt naar de praktijk onder de vorm van een product of dienst door gebruik te maken van design science research. De student krijgt de kans om onder begeleiding van een promotor en een praktijkbegeleider samen te werken met kennisinstellingen en/of bedrijven actief binnen de gezondheidszorg.

De masterproef is het sluitstuk van de opleiding en het onderzoekend denken en handelen komt hier transversaal aan bod. Aan de start van het academiejaar zullen de studenten een topic selecteren en toegewezen krijgen. Daarbij zullen de masterstudenten in Q1 starten met seminaries om competenties te verwerven die ze nodig zullen hebben om de masterproef goed uit te kunnen voeren. De seminaries zullen een combinatie zijn van THINK en PEER sessions, aanleveren van materiaal en webinars met als doel de studenten te helpen naast het leerpad dat ze doorlopen met de promotor/inhoudsdeskundige. Inzet, en samenwerking van studenten en promotor/inhoudsdeskundige zijn essentieel.

 



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Collectief feedback moment  
Individueel begeleidingsmoment  
Masterproef  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Paper  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 15,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode60 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel
Paper
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel.
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode10 %
Andere:Procesevaluatie door de promotor
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenOm te slagen voor dit opleidingsonderdeel moet de student op alle onderdelen geslaagd zijn (≥10/20 behalen), en dienen de paper en de poster op de aangeven deadlines zijn ingediend.
GevolgEen student die voor een of meerdere onderdelen van de evaluatie niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat 'fail'.
Extra info

Onderzoeksprojecten worden gerapporteerd conform de internationaal geldende richtlijnen voor het rapporteren van onderzoek (https://www.equator-network.org).

Verbeter- en innovatieprojecten worden uitgewerkt volgens de Revised Standards for Quality Improvement Reporting Excellence (SQUIRE 2.0) of de Standards for Reporting Implementation Studies (STaRI) richtlijnen.

Voorts worden de resultaten van het gevoerde onderzoek toegelicht middels een posterpresentatie.

De studenten zijn verplicht om tussentijdse versies van hun masterproef op te laden op Blackboard. Op deze versies zal de promotor en/of praktijkbegeleider de student voorzien van formatieve feedback.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Indien de student een onvoldoende behaalt voor een of meerdere evaluatievormen, zullen de evaluatievormen tijdens de tweede examenkans bestaan uit schriftelijke evaluatie (paper 70%) en mondelinge evaluatie (presentatie 30%) tijdens de examenperiode.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

The Epidemiologist R Handbook, Batra N et al., 2021, https://epirhandbook.com/en/index.html

 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
 

Handboek 1:

Flanagan JM., Beck CT. Polit & Beck's Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 12th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health; 2024.

ISBN-10 ‏ : ‎ 1975223810
ISBN-13 ‏ : ‎ 978-1975223816

Handboek 2:

Holloway I, Galvin K. Qualitative research in nursing and healthcare. Fifth ed. Hoboken: Wiley-Blackwell; 2023.

ISBN: 978-1-119-63055-5

 

Verplicht studiemateriaal
 

Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal.

 

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

e-books:

  1. Batra N et al. The Epidemiologist R Handbook. 2021.
  2. Norman GR, Streiner DL. PDQ Statistics (3rd Edition). Third ed. Shelton: PMPH USA, Ltd; 2003.
  3. Slager D, Slager A. Essential excel 2019: a step-by-step guide. Second ed. Berkeley, Calif: Apress; 2020.
  4. Yadav SK, Singh S, Gupta R. Biomedical statistics: a beginner's guide. First ed. Singapore: Springer Nature; 2019.
  5. Johannesson P, Perjons E. An Introduction to Design Science. Second ed. Cham: Springer International Publishing; 2021.
  6. Faltin FW, Kenett RS, Ruggeri F. Statistical methods in healthcare. First ed. Chichester: John Wiley & Sons, Ltd; 2012.
  7. Crawley MJ. Statistics: an introduction using R. Second ed. Chichester: Wiley; 2015.

 

 




Eindcompetenties
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
  •  EC 
  • EC 1. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan over (inter)nationale conceptuele kaders inzake organisatie en financiering van gezondheidszorg reflecteren en concretiseren naar een operationeel niveau.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig een praktijkprobleem vertalen naar een relevante onderzoeksvraag.
  •  EC 
  • EC 2. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een evidence-based manier beslissingen nemen en handelen, rekening houdend met de economische en ethische context.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student maakt ethisch verantwoorde keuzes met respect voor het wetgevend kader rond onderzoek in de gezondheidszorg.
  •  EC 
  • EC 3. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan systemen in een zorgcontext in kaart brengen, analy seren, voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste methoden en dit innovatieproces systematisch opvolgen en documenteren.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig een onderbouwde onderzoeksmethodiek selecteren en toepassen.

    De student kan zelfstandig de verzamelde data met gepaste kwantitatieve en/of analyse methoden analyseren.
  •  EC 
  • EC 4. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve method en de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg evalueren en monitoren.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig een onderbouwde onderzoeksmethodiek selecteren en toepassen.

    De student kan zelfstandig de verzamelde data met gepaste kwantitatieve en/of analyse methoden analyseren.
  •  EC 
  • EC 5. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan een proces in een zorgcontext in kaart brengen, ana lyseren en voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste kwalitatieve en kwantitatieve methoden.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig een onderbouwde onderzoeksmethodiek selecteren en toepassen.

    De student kan zelfstandig de verzamelde data met gepaste kwantitatieve en/of analyse methoden analyseren.
  •  EC 
  • EC 6. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg draagt op planmatige en wetenschappelijk onderbouwde wi jze bij aan de implementatie van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig een onderzoeksplan formuleren om de onderzoeksvraag te beantwoorden.

    De student kan zelfstandig valide en betrouwbare onderzoeksresultaten verzamelen.
  •  EC 
  • EC 7. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan binnen een projectteam, in goede afstemming en same nwerking, op succesvolle wijze een leiderschapsrol opnemen.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student neemt eindverantwoordelijkheid voor gemaakte keuzes en kan deze op onderbouwde wijze verantwoorden.
  •  EC 
  • EC 8. De Master of Science in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een systematische en kritische manier reflecteren over conceptuele en operationele vraagstukken binnen het vakgebied.
     
  •  DC 
  • DC 8.2 De student kan op constructief-kritische manier de kwaliteit van samenwerking in groepsopdrachten bevragen.
      
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig op basis van onderzoeksbevindingen een onderbouwde conclusie formuleren.

    De student kan zelfstandig een praktijkprobleem vertalen naar een relevante onderzoeksvraag.
  •  EC 
  • EC 9. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan communiceren met, en op maat van, alle actoren en b elanghebbenden in de gezondheids- en welzijnszorg, en is daarbij in staat complexe informatie op een begrijpbare wijze te verstrekken gebruikmakend van diverse media.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student kan de gebruikte onderzoeksmethode, de verzamelde bevindingen en de daaruit getrokken conclusies op een gestructureerde wijze schriftelijk en mondeling rapporteren, zowel naar domeinexperten als naar andere belanghebbenden.
  •  EC 
  • EC 10. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan zelfsturend kennis opbouwen en heeft een houding tot het zich voortdurend eigen maken van nieuwe inzichten in het vakgebied.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig de eigen data contrasteren met de bestaande literatuur.
  •  EC 
  • EC 11. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan complexe data en informatie uit diverse bronnen ca pteren, verwerken en vertalen naar relevante inzichten.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig een literatuuronderzoek uitvoeren.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.