Implementeren van systeem- en procesinnovatie - basis (4797) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: semester 2 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790)
|
5.0 stptn |
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791)
|
10.0 stptn |
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel is bedoeld als introductie tot de thematische clusters binnen de context van de gezondheidszorg. Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel situeert zich binnen de competentiecluster ‘Implementeren van systeem- en procesinnovatie’, waarbij de student de nodige kennis vergaart en vaardigheden ontwikkelt om een cruciale rol te spelen in het tot stand brengen van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. Binnen deze competentiecluster komen twee thematische clusters aan bod: (1) implementation science en (2) leiderschap in een veranderende wereld. Implementation science, de eerste thematische cluster, verwijst naar de studie van methoden om de integratie van onderzoeksresultaten — en andere evidence-based praktijken — te bevorderen in het gezondheidszorgbeleid en de praktijk, met als doelstelling de kwaliteit van de gezondheidszorg, in al zijn dimensies, te verbeteren. Het omvat de studie van de invloeden op zowel het gedrag van zorgverleners als de organisatie. Daarnaast onderzoekt het de methoden om implementatie van innovatie effectiever te doen verlopen. De tweede thematische cluster, leiderschap, focust op het proces van beïnvloeding om actoren mee te nemen in het doordacht vormgeven van nieuwe of sterk verbeterde wijzen om zorg- en ondersteunende processen in gezondheidszorginstellingen te organiseren. Het opleidingsonderdeel ‘Implementeren van systeem- en procesinnovatie - basis’ legt zich toe op een introductie van de concepten en basisprincipes met betrekking tot de twee thematische clusters. Keywords: Implementation Science; Leadership; Leiderschap in een veranderende wereld
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Om een voldoende voor dit opleidingsonderdeel te halen, moet u op elk
onderdeel minstens 50% halen met een totaalcijfer van ≥10/20. Alle
opdrachten moeten op de vervaldatum zijn voltooid. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1
Inspirerend coachen - Clement J, 2015, Lannoo Campus, 9789401429306 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Implementation Science 3.0,Albers B, Shlonsky A, Mildon R, 2020, Springer,9783030038731
Full text online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-03874-8 |
|
|
Eindcompetenties master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
- EC
| EC 6. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg draagt op planmatige en wetenschappelijk onderbouwde wi jze bij aan de implementatie van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. | | - DC
| DC 6.1 De student kan het belang van implementatiewetenschappen voor het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg duiden. | | | - BC
| De student kan de scope van implementatiewetenschappen definiëren.
De student kan de rol en het belang van implementatie wetenschap bij het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg benoemen en staven met eenvoorbeeld.
De student kan de de rol van theorieën, modellen en frameworks bij de ontwikkeling van evidence-based verbeterprogramma's verklaren. | | - DC
| DC 6.2 De student kan voor implementatiewetenschappen relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks interpreteren en ver duidelijken. | | | - BC
| De student kan terminologie, gebruikt binnen de implementatiewetenschappen, verklaren en verduidelijken.
De student kan voor de implementatiewetenschappen relevante theorieën, modellen en frameworks interpreteren enverduidelijken.
De student kan de belangrijkste wetenschappelijke bronnen binnen het domein van de implementatiewetenschappen gebruiken. | - EC
| EC 7. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan binnen een projectteam, in goede afstemming en same nwerking, op succesvolle wijze een leiderschapsrol opnemen. | | - DC
| DC 7.1 De student heeft inzicht in de aspecten van leiderschap die impact hebben op het gedrag van actoren in de context van zorginnovatie. | | | - BC
| De student kan de verschillende leiderschapsstijlen toelichten en illustreren.
De student kan de waarde van leiderschapsstijlen beoordelen in functie van de veranderende zorgcontext (en evoluerende zorgmodellen) en in de context vanzorginnovatie.
De student kan de basisprincipes van zelfmanagement en de bevordering van zelfzorg/welzijn toelichten, evenals het bel ang ervan in de uitdagende context waarin zorgprofessionals opereren; en deze inzichten ook toepassen op heteigen functioneren als student en toekomstige professional.
De student kan de praktijken die leiderschapsontwikkeling mogelijk maken, toel ichten.
De student kan de motivatie van zorgprofessionals verklaren.
De student kan debouwstenen van rechtvaa rdige besluitvorming weergeven.
De student kan de helpende praktijken in het omgaan met weerstand tegen verandering, to elichten.
De student kan uitleggen hoe er gebouwd kan worden aan een leercultuur van opencommunicatie en feedback.
De student is gevoelig voor het belang van leiderschap als een minder tastbare dimensie van samenwerking in context van zorginnovatie. | | - DC
| DC 7.2 De student heeft inzicht in hoe hij/zij vanuit de rol van facilitator co-creatie kan bevorderen in de totstandkoming van zorg innovatie. | | | - BC
| De student kan het belang van transformationeel leiderschap in professionele organisaties toelichten in de context van zorginnovatie.
De student kan groepsdynamische inzichten en het belang van co-creatieve processen verduidelijken, alsook,daarbij aansluitend, het belang van gedeeld leiderschap. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|