De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Implementeren van systeem- en procesinnovatie - verdieping (4798)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jochen BERGS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Alexandra CLOOSTERMANS 
 Mevrouw Aurélie VANHEEL 
 Mevrouw Dorien ULENAERS 
 Mevrouw Hanneke GOENSE 
 dr. Helene DE CANNIERE 
 Prof. dr. Sven DE WEERDT 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 7,0
  
Periode: semester 2 (7sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790) 5.0 stptn
    Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791) 10.0 stptn
    Implementeren van systeem- en procesinnovatie - basis (4797) 3.0 stptn
 

Begincompetenties

Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).

Het opleidingsonderdeel ‘Implementeren van systeem- en procesinnovatie - verdieping’ zorgt voor verdere verdieping van de kennis en vaardigheden van studenten met betrekking tot de thematische clusters implementation science en leiderschap in een veranderende wereld die in het basisopleidingsonderdeel 'Implementeren van systeem- en procesinnovatie - basis' aan bod zijn gekomen.



Inhoud

Dit opleidingsonderdeel situeert zich binnen de competentiecluster ‘Implementeren van systeem- en procesinnovatie’, waarbij de student de nodige kennis vergaart en vaardigheden ontwikkelt om een cruciale rol te spelen in het tot stand brengen van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. Binnen deze competentiecluster komen twee thematische clusters aan bod: (1) implementation science en (2) leiderschap in een veranderende wereld.

Implementation science, de eerste thematische cluster, verwijst naar de studie van methoden om de integratie van onderzoeksresultaten — en andere evidence-based praktijken — te bevorderen in het gezondheidszorgbeleid en de praktijk, met als doelstelling de kwaliteit van de gezondheidszorg, in al zijn dimensies, te verbeteren. Het omvat de studie van de invloeden op zowel het gedrag van zorgverleners als de organisatie. Daarnaast onderzoekt het de methoden om implementatie van innovatie effectiever te doen verlopen. De tweede thematische cluster, leiderschap, focust op het proces van beïnvloeding om actoren mee te nemen in het doordacht vormgeven van nieuwe of sterk verbeterde wijzen om zorg- en ondersteunende processen in gezondheidszorginstellingen te organiseren.

Het opleidingsonderdeel ‘Implementeren van systeem- en procesinnovatie - verdieping’ zorgt voor verdere verdieping van de kennis en vaardigheden van studenten met betrekking tot de twee thematische clusters. Hierbij gaat er in belangrijke mate aandacht uit naar het toepassen van deze kennis en vaardigheden in een waarheidsgetrouwe zorgcontext.

Keywords: Implementation Science; Leadership; Leiderschap in een veranderende wereld




Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Afstandsonderwijs  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 7,00

Evaluatievorm
Mondeling examen100 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarMinstens 10/20 behalen
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student moet het voorbereidende werk voor het mondeling examen tijdig indienen om te mogen deelnemen aan het mondeling examen. Een student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
GevolgIndien de voorbereiding niet tijdig is ingediend kan de student niet deelnemen aan het mondeling examen. Een student die op een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gemiddelde indien de score lager is.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Deelcijfers zijn enkel overdraagbaar indien de helft of meer van de punten behaald zijn tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Inspirerend coachen, Clement J., 2015, Lannoo campus

ISBN: 9789401429306

 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
 

Handboek 1:

Handbook on Implementation Science,Nilsen P,2020,Edward Elgar Publishing,9781788975988

Handboek 2:

Inspirerend coachen - Clement J, 2015, Lannoo Campus, 9789401429306

 

Verplicht studiemateriaal
 

Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal.

 

Aanbevolen literatuur
 

Handboek 1:

How to implement evidence-based healthcare, Greenhalgh T, 2018, John Wiley & Sons, Ltd.

ISBN: 9781119238522

 

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Implementation Science 3.0, Albers B, Shlonsky A, Mildon R, 2020, Springer

Full text online: https://link.sp ringer.com/book/10.1007/978-3-030-03874-8



Eindcompetenties
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
  •  EC 
  • EC 6. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg draagt op planmatige en wetenschappelijk onderbouwde wi jze bij aan de implementatie van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg.
     
  •  DC 
  • DC 6.3 De student kan op basis op een implementatievraagstuk een geschikt onderzoeksdesign en -methode aanbevelen.
      
  •  BC 
  • De student kan onderzoeksvragen, onderzoeksmethoden, studie-ontwerpen, en strategieën die geschikt zijn voor implementatie weten schap beschrijven verduidelijken.

    De student kan onderzoeks- en evaluatiemethoden, om belemmerende enfaciliterende factoren te identificeren en te beoordelen, vergelijken en toepassen.

    De student kan het bewijs voor implementatiestrategieën die vaak worden gebruikt in gezondheidszorg evalueren en toepassen bij het ontwikkelen, optimaliseren,aanpassen, specificeren en afstemmen van strategieën.

     
  •  DC 
  • DC 6.4 De student kan voor de implementatiewetenschappen relevante theorieën, modellen en frameworks vertalen naar voor de praktijk bruikbare hulpmiddelen.
      
  •  BC 
  • De student kan voor de implementatie wetenschappen relevante theorieën, modellen en frameworks vertalen naar voor de praktijk bruikbare hulpmiddelen.

    De student kan de factoren die de vertaling van innovaties en evidence-based inzichtennaar effectieve verbeterprogramma's beïnvloeden identificeren en kwantificeren.

    De student kan praktijkvoorbeelden contextualiser en en verklaren waarom interventies faalden of slaagden.

     
  •  DC 
  • DC 6.5 De student kan op methodologische wijze een onderbouwd implementatieplan opstellen.
      
  •  BC 
  • De student kan determinanten van implementatie benoemen en classificeren volgens relevante theorieën, modellen en frameworks.

    De student kan strategieën en methoden geschikt om belemmerende factoren voor implementatie weg te nemen entijdige opsch aling van bewezen interventies met een hoge mate van zekerheid en effectiviteit aanbevelen.

    De student kan op basis van een contextanalyse implementatiestrategieën formuleren.

  •  EC 
  • EC 7. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan binnen een projectteam, in goede afstemming en same nwerking, op succesvolle wijze een leiderschapsrol opnemen.
     
  •  DC 
  • DC 7.3 De student kan de factor leiderschap in het implementeren van zorginnovatie analyseren, evalueren, en hieromtrent een advies formuleren.
      
  •  BC 
  • De student kan aangeven welke elementen bijdragen tot de beïnvloeding van actoren in de context van het bevorderen van ('clinical') engagement en in de context van hiërarchische macht.

    De student kan aspecten van transformationeelleiderschap analyseren en daaromtrent een advies formuleren in concrete contexten van zorginnovatie.

    De student kan de meerwaarde van leiderschapsontwikkeling onderzoeken in concrete contexten.

     
  •  DC 
  • DC 7.4 De student kan een coachende rol opnemen naar leidinggevenden en andere actoren.
      
  •  BC 
  • De student kan de 7 vaardigheden van inspirerend coachen definiëren en verduidelijken.

    De student demonstreert de 7 vaardigheden van inspirerend coachen in een waarheidsgetrouwe context.

    De student kan zorgprofessionals op eenactieve, helpende manier bevragen, zodat hij/zij goed zicht krijgt op de specificiteit van de werkcontext en bijdrage, en bijhorende uitdagingen in de context van zorginnovatie.

     
  •  DC 
  • DC 7.5 De student kan methodieken inzetten als partner in, en facilitator van, co-creatie in de totstandkoming van zorginnovatie, en op die manier de samenwerking tussen zorgprofessionals stimuleren en tot ontwikkeling brengen.
      
  •  BC 
  • De student kan de rol van procesadvisering in organisatieverandering toelichten.

    De student kan de principes van multi- actor samenwerking toelichten.

    De student kan diverse collaboratieve methodieken schetsen en kan op basis hiervan eencollaboratieve aanpak ontwerpen voor een bepaalde stap in een concreet zorginnovatie-proces.

    De student kan in concrete contexten van zorginnovatie een advies formuleren over gepaste collaboratieve methodieken.

    De student stelt zich op alseen teamplayer.

  •  EC 
  • EC 8. De Master of Science in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een systematische en kritische manier reflecteren over conceptuele en operationele vraagstukken binnen het vakgebied.
     
  •  DC 
  • DC 8.1 De student heeft een reflecterende houding ten aanzien van zijn eigen leiderschap in samenwerkingsverbanden.
     
  •  DC 
  • DC 8.2 De student kan op constructief-kritische manier de kwaliteit van samenwerking in groepsopdrachten bevragen.
     
  •  DC 
  • DC 8.3 De student hanteert een kritisch denkende houding naar de verschillende elementen van een situatie, eigen veronderstellingen en die van anderen, de context en de diepere oorzaken of bijdragende factoren beoordelen.
     
  •  DC 
  • DC 8.4 De student toont geduld, veerkracht en de bereidheid om de status quo ter discussie te stellen in het proces; geeft blijk van flexibiliteit en wendbaarheid bij tegenslagen tijdens de uitvoering van een implementatietraject.
  •  EC 
  • EC 9. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan communiceren met, en op maat van, alle actoren en b elanghebbenden in de gezondheids- en welzijnszorg, en is daarbij in staat complexe informatie op een begrijpbare wijze te verstrekken gebruikmakend van diverse media.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student kan mondeling en schriftelijk een implementatieplan formuleren en beargumenteren

    De student kan zorgprofessi onals op een actieve, helpende manier bevragen, zodat hij/zij goed zicht krijgt op de specificiteit van hun werkcontext enbijdr age, en bijhorende uitdagingen in de context van zorginnovatie.

    De student benadert een implementatietraject vanuit een empathische houding, met respect voor autonomie en kwetsbaarheden van de betrokken stakeholders

    De studentgeeft blijk van een authentieke belangstelling voor de wijze waarop de plaatselijke actoren en de context de uitvoeringsprocessen vorm zull en geven.
  •  EC 
  • EC 10. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan zelfsturend kennis opbouwen en heeft een houding tot het zich voortdurend eigen maken van nieuwe inzichten in het vakgebied.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student is tolerant naar onzekerheid en dubbelzinnigheid en zoekt tegelijk duidelijkheid.

    De student kan de belangrijkste wetenschappelijke bronnen binnen het domein van de implementatiewetenschappen gebruiken.

    De student vertrektvanuit een transdisciplinaire benaderingen door het waarderen en gebruiken van verschillende manieren van weten en diversiteit van deskundigheid tussen disciplines om wederzijds en transformatief leren tot stand te brengen.

  •  EC 
  • EC 11. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan complexe data en informatie uit diverse bronnen ca pteren, verwerken en vertalen naar relevante inzichten.
     
  •  DC 
  •   
  •  BC 
  • De student maakt bewuste keuzes op basis van bewijsmateriaal en gegevens.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.