De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





3D-analyse en differentiaalvergelijkingen (4801)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. Giovanni VANROELEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

We verwachten van de student een behoorlijke basiskennis van een aantal fundamentele begrippen, eigenschappen en rekentechnieken omtrent elementaire functies, differentiaalrekenen met functies in één veranderlijke en enkelvoudige integralen.



Inhoud

Dit is een opleidingsonderdeel ingericht voor zij-instromers van KU Leuven. De inhoud komt overeen met een deel van het opleidingsonderdeel 3829 3D-analyse en differentiaalvergelijkingen van 1ste bachelor.De planning van de te volgen delen wordt ter beschikking gesteld van de student aan het begin van het tweede semester. De eindcompetenties, deelcompetenties en beoordelingscriteria kunnen geraadpleegd worden bij3829 3D-analyse en differentiaalvergelijkingen.

Algemene omschrijving:

Binnen dit opleidingsonderdeel bestudeer je met de hulp van je CAS rekentoestel eerste en hogere orde differentiaalvergelijkingen die aan de grondslag liggen van tal van verschijnselen binnen wetenschap en techniek. Je krijgt een overzicht van de belangrijkste reekstechnieken. Je leert ook werken met numerieke methoden en je ontdekt daarbij zelf de mogelijkheden van het softwarepakket Matlab.

Opsomming van inhoud hoorcollege, applicatiecollege en oefeningen:

  1. Differentiaalvergelijkingen (algemene begrippen, DV van eerste orde met gescheiden veranderlijken, exacte DV, lineaire DV van eerste orde, lineaire DV van tweede en hogere orde met constante coëfficiënten, toepassingsvraagstukken)
  2. Reeksen en toepassingen (getalreeksen, machtreeksen, benaderingsveeltermen en Taylorreeksen met als toepassingen benaderend uitrekenen van een getal en oplossen van niet-lineaire vergelijkingen, inleiding tot Fourierreeksen)

Opsomming van inhoud zelfstudieopdracht:

  1. Kennismaking met MATLAB
  2. Werken met vectoren, 2D-plots en interpolatie
  3. Numeriek oplossen van (stelsels van) eerste orde differentiaalvergelijkingen
  4. Numeriek oplossen van hogere orde differentiaalvergelijkingen


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Applicatiecollege  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Oefeningen  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode30 %
Andere:Computertest MATLAB
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van de computertest van de eerste examenkans blijven behouden, tenzij de student beslist (op de dag van de tweede examenkans) om deel te nemen aan de herkansingstest. Dan komen de nieuwe punten van de computertest in de plaats te staan van de oude.
Schriftelijk examen70 %
Gesloten-boek
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingPERMANENTE EVALUATIE tijdens ONDERWIJSPERIODE: het gebruik van het MATLAB-formularium en de opdrachtenbundel MATLAB (als watermerkversie ter beschikking gesteld door de docenten) is tijdens de computertest toegelaten. EVALUATIE tijdens EXAMENPERIODE: gebruik van het formularium (ter beschikking gesteld door de docenten) en het gebruik van het TI-Nspire CAS rekentoestel is toegelaten op voorwaarde dat het permanent geheugen EN het werkgeheugen van het toestel leeg zijn voor de start van het examen.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenEen student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie (computertest en schriftelijk examen).
GevolgIndien een student niet deelneemt aan een van de onderdelen van de evaluatie, dan krijgt hij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een N (dit betekent: evaluatie niet volledig afgelegd). Indien de student voor beide delen van de evaluatie ongewettigd afwezig was, wordt de code A gebruikt.
Extra infoDe ingeleverde m-files van de computertest (evaluatie tijdens onderwijsperiode) worden beoordeeld op hun structuur (opbouw), efficiëntie, correcte interpretatie van de gegeven probleemstelling, volledigheid, juistheid van de eindresultaten, kwaliteit van de gemaakte figuren en de al dan niet aanwezigheid van syntaxfouten. Studenten die recht hebben op één derde meertijd mogen van deze faciliteit enkel gebruik maken tijdens het schriftelijk examen (dus niet bij de computertest MATLAB).

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De punten van de computertest van de eerste examenkans blijven behouden, tenzij de student beslist (op de dag van de tweede examenkans) om deel te nemen aan de herkansingstest. Dan komen de nieuwe punten van de computertest in de plaats te staan van de oude. Sowieso is bij het opnemen van een tweede examenkans, deelname aan het schriftelijk examen verplicht (dus enkel de computertest herkansen is niet mogelijk). Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar is ook niet mogelijk.
 

Verplicht studiemateriaal
 
  • Rekenmachine TI-Nspire CX CAS Handheld
  • Opdrachtenbundel op Toledo: 'Initiatie in Matlab en het numeriek oplossen van (stelsels van) DV'
 

Verplichte software
 

MATLAB-software (gratis installatie met behulp van studentenaccount van UHasselt, installeren op eigen laptop)

 

Opmerkingen
 

Situering binnen het leerdomein/curriculum

Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein wiskunde. Het bouwt verder op wiskunde-kennis opgedaan in het opleidingsonderdeel lineaire algebra en 2D-analyse van het eerste semester. Het opleidingsonderdeel legt tevens de basis voor het vak toegepaste wiskunde (vierde semester) binnen de afstudeerrichting bouwkunde. Wiskunde is daarenboven de taal bij uitstek die je toelaat om de wereld van techniek en wetenschap beter te begrijpen en verder te helpen ontwikkelen. In dat opzicht worden binnen 3D-analyse en differentiaalvergelijkingen fundamenten gelegd waarop tal van andere disciplines binnen de gemeenschappelijke stam en aansluitend elke afstudeerrichting kunnen op terugvallen. 



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
opleidingsonderdelen industriële wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.