De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Klinische verdieping: verpleegkunde (4837)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Ellen VLAEYEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Dorien ULENAERS 
 dr. Helene DE CANNIERE 
 De heer Kevin BERBEN 
 Mevrouw Sylvana SNOEKX 
 De heer Yves DEPAIFVE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 10,0
  
Periode: kwartiel 2 (10sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Het opleidingsonderdeel Klinische verdieping verpleegkunde (4837) is gericht naar houders van een professioneel bachelor diploma in de verpleegkunde, die voldoen aan de toelatingsvoorwaarden voor de MSc in verpleegkunde en vroedkunde (cfr. studiegids).Er wordt voortgebouwd op de reeds verworven competenties in het schakeljaar.

De vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).

We adviseren om het opleidingsonderdeel 'Klinische verdieping verpleegkunde' (4837) pas op te nemen in je studietraject, als je in een voorgaande onderwijsperiode de opleidingsonderdelen ‘Academisch professional 1’ (6 SP) en ‘Academisch professional 2’ (9 SP) hebt opgenomen.



Inhoud

Klinische verdieping verpleegkunde maakt deel uit van de Master of Science Verpleegkunde en Vroedkunde. Dit opleidingsonderdeel geeft vorm aan de respectievelijke competentiecluster “De verpleegkundige als advanced practice zorgverstrekker: Verpleegkunde”.

De afstudeerrichting verpleegkunde is klinisch georiënteerd en bereidt verpleegkundigen voor op complexe zorgcontexten. Voortbouwend op de breed georiënteerde bacheloropleiding biedt deze afstudeerrichting theoretische en wetenschappelijke inzichten gekoppeld aan klinische verdieping. Het biedt de nodige bouwstenen om door te groeien naar geavanceerde functies, zoals verpleegkundig specialist.

Afwisselend tussen theorie, klinische vaardigheden en kennistoepassing leer je complexe zorg vormgeven in verschillende zorgcontexten (acute en kritische zorg, chronische zorg, zorg voor kind en gezin, zorg voor de oudere, geestelijke gezondheidszorg en transversale zorg). Vertrekkende vanuit de zorgvrager als centrale persoon in het zorgproces zal je in dit kwartiel complexe zorgvragen beantwoorden op niveau van een individuele (of een groep van) zorgvrager(s). Je maakt gebruik van wetenschappelijk gefundeerde inzichten, rekening houdend met ethische en economische overwegingen en gekaderd in de bredere maatschappelijke context, om te komen tot autonome besluitvorming.

Keywords: klinische verdieping, advanced practice, verpleegkunde.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Afstandsonderwijs  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 10,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel.
Paper
Mondeling examen60 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel.
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenOm te slagen voor dit opleidingsonderdeel moet de student op alle onderdelen geslaagd zijn (≥10/20 behalen) en is de schriftelijke paper op de deadline ingediend via Blackboard.
GevolgNiet of laattijdig indienen zal gequoteerd worden met een 0. Behaalt de student op één van de onderdelen een onvoldoende, dan krijgt de student als eindresultaat in zijn/haar studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Voor de onderdelen waarvoor een onvoldoende werd behaald tijdens de eerste examenkans, dient er een tweede kans te worden afgelegd. Hierbij kan de paper herwerkt worden op basis van feedback. De student geeft in een begeleidend schrijven aan welke wijzigingen werden doorgevoerd.
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Hamric and Hanson's Advanced Practice Nursing: An Integrative Approach,Tracy MF & O'Grady ET,7th edition, 2022,Elsevier Health Sciences,9780323777117
 

Verplicht studiemateriaal
 
 

Aanbevolen literatuur
  Advancing Nursing Practice: Exploring roles and opportunities for clinicians, educators, and leaders.,Hart C. & Bell P.,2021,Wolters Kluwer,9781975111724,eBook ISBN9781975154493

Outcome Assessment in Advanced Practice Nursing,Kleinpell RM,2021,Springer Publishing,9780826151254,eBook ISBN: 9780826151261
 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Handboeken en cursusmateriaal uit eerdere opleidingsonderdelen.



Eindcompetenties
master in de verpleegkunde en de vroedkunde studiegids
  •  EC 
  • EC 1. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan zelfstandig een complexe zorgvraag analyseren, door middel van anamnese en klinisch onderzoek, om vervolgens een probleemanalyse te maken, klinisch te redeneren en verpleeg- of vroedkundige diagnoses te stellen op basis van de verzamelde informatie.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student kan aan de hand van aangereikte casussen autonoom een complexe zorgvraag analyseren door (klinisch) te redeneren en op basis hiervan verpleeg- of vroedkundige diagnoses stellen en zorgplan ontwikkelen.

    De student kan een complexprobleem in de verpleeg-of vroedkundige praktijk begrijpen, analyseren en evalueren op basis van recente inzichten.

  •  EC 
  • EC 2. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan autonoom, waar nodig in samenspraak met het multidisciplinair zorgteam, een zorgplan opstellen en verpleeg- of vroedkundige interventies initiëren in complexe situaties.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student kan internationale modellen van advanced practice nursing beschrijven en voorstellen formuleren hoe dit te gebruiken in de nationale context.

    De student kan autonoom, waar nodig in samenspraak met het multidisciplinair zorgteam, eenzorgplan opstellen in complexe situaties.

  •  EC 
  • EC 3. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan relevante en wetenschappelijk onderbouwde kennis over pathofysiologie en farmacologie integreren in de klinische praktijk.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student kan aan de hand van aangereikte casussen relevante en wetenschappelijk onderbouwde kennis over pathofysiologie en farmacologie integreren.
  •  EC 
  • EC 4. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan relevante en wetenschappelijk onderbouwde vaardigheden integreren in de klinische praktijk, met inachtneming van de grenzen van de wettelijke regelgeving en de ethische/ deontologische code.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student kan gebruik maken van wetenschappelijk gefundeerde inzichten, rekening houdend met ethische en economische overwegingen en kaderend in de bredere maatschappelijke context, om te komen tot autonome besluitvorming.

    De student kanadvanced practice in de verpleegkunde duiden en voorbeelden geven hoe dit concept kan toegepast worden in de nationale context.

  •  EC 
  • EC 5. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan principes van person-centered care integreren in de conceptualisatie en uitvoering van complexe zorg.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student past de principes van person centered care toe bij het plannen en coördineren van complexe zorg.

    De student kan mensen positief bekrachtigen en hen in staat stellen om ook in een complexe zorgsituatie hun gezondheid meein handen te nemen in plaats van passiefgezondheidszorg te ontvangen.

  •  EC 
  • EC 6. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan zorgvragers en hun omgeving op gepaste wijze begeleiden en educatie ter bevordering van zelfzorg en –management voorzien in het kader van complexe zorgvragen.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student heeft inzichten in de gezondheidsbevordering, -preventie, -therapie en - zorgplanning, die hij ook kan aanbieden aan zorgvragers.

    De student kan leefstijladviezen aan zorgvragers geven aan de hand van motiverende gespreksvoering.

  •  EC 
  • EC 10. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve methoden de kwaliteit en veiligheid van gezondheidszorg evalueren en monitoren en voorstellen ter verbetering formuleren.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student kan evidentie uit de verpleeg- of vroedkunde en aanverwante wetenschappen toepassen om complexe zorg- en zorgorganisatie problemen te analyseren en aan te pakken.

    De student evalueert, optimaliseert en monitort de kwaliteit enveiligheid van de zorg.

  •  EC 
  • EC 11. De master in de verpleegkunde en vroedkunde werkt, in partnerschap met de diverse belanghebbenden binnen de gezondheidszorg, aan het ontwerpen, bouwen, en verbeteren van zorg in complexe contexten.
     
  •  DC 
  • /
     
  •  DC 
  • De student kan de noden van diverse stakeholders systematisch analyseren en rapporteren.
      
  •  BC 
  • De student kan mondeling en schriftelijk rapporteren, motiveren, argumenteren, redeneringen opbouwen, bijdragen aan besluitvormi ngen in (transmurale) interprofessionele samenwerkingsverbanden.

    De student analyseert zorg in complexe contexten endr aagt samen met belanghebbenden bij aan het ontwerpen en plannen van verbetering van zorg in complexe contexten.
  •  EC 
  • EC 15. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan zelfstandig en zelfsturend kennis opbouwen en een houding bij zichzelf en collega’s bevorderen tot levenslang leren en het zich voortdurend eigen maken van nieuwe inzichten in het domein van de verpleegkunde of vroedkunde.
     
  •  DC 
  • /
      
  •  BC 
  • De student kan een advanced practice rol ontwikkelen en het nationaal functieprofiel voor verpleegkundig specialisten aanpassen aan een lokaal te implementeren functieprofiel.

    De student bevordert een houding tot levenslang leren bij collega's.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in de verpleegkunde en de vroedkunde - verpleegkunde N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.