De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Improvement science (4838)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jochen BERGS 
  
Met medewerking van :Mevrouw Alexandra CLOOSTERMANS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Dorien ULENAERS 
 dr. Helene DE CANNIERE 
 Mevrouw Katrijn HAERS 
 dr. Pieter HEEREN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: kwartiel 3 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student beheerst een correcte schrijf- en leesvaardigheid in het Engels.



Inhoud

Het opleidingsonderdeel ‘Improvement science' maakt deel uit van de ‘Master of Science in Verpleegkunde en Vroedkunde’.  Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan de competentiecluster ‘de verpleegkundige als zorginnovator’ en wordt georganiseerd tijdens het 3e kwartiel van het masterprogramma.

Dit opleidingsonderdeel focust op het verbeteren van kwaliteit en veiligheid van zorg. Bij improvement science ga je via systematisch onderzoek na welke methoden bijdragen aan kwaliteitsverbetering, om zo op de meest effectieve manier verbeteringen en veranderingen door te kunnen voeren.

Improvement Science is een systematische aanpak gericht op het verbeteren van processen, systemen en resultaten binnen diverse domeinen zoals gezondheidszorg, onderwijs en bedrijfsvoering. Het vakgebied combineert wetenschappelijke methoden met praktische toepassingen om duurzame verbeteringen te realiseren. Centraal staan het identificeren van knelpunten, het ontwikkelen van evidence-based oplossingen en het continu meten van impact.

Door middel van interdisciplinaire samenwerking, data-analyse en het testen van interventies in de praktijk, biedt Improvement Science een raamwerk voor innovatie en kwaliteitsverbetering. Dit opleidingsonderdeel geeft studenten de kennis en vaardigheden om verandertrajecten effectief te ontwerpen, implementeren en evalueren.

Keywords: Improvement Science; Quality Improvement.

 



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Ogrinc GS, Headrick LA, Barton AJ, Dolansky MA, Madigosky WS, Miltner RS, et al. Fundamentals of Health Care Improvement: A Guide to Improving Your Patients' Care, 4th ed.; 2022. 

ISBN: 978-1635852714

  1.  
 

Verplicht studiemateriaal
 

Op Blackboard aangeboden studiemateriaal.



Eindcompetenties
master in de verpleegkunde en de vroedkunde studiegids
  •  EC 
  • EC 8. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan kritisch reflecteren over de organisatie van gezondheidszorgsystemen, met inbe grip van de financiering en het wetgevend kader, en dit transponeren naar een operationeel niveau.
  •  EC 
  • EC 10. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve methoden de kwaliteit en veiligheid van gezondheidszorg evalueren en monitoren en voorstellen ter verbetering formuleren.
  •  EC 
  • EC 11. De master in de verpleegkunde en vroedkunde werkt, in partnerschap met de diverse belanghebbenden binnen de gezondheidszorg, aan het ontwerpen, bouwen, en verbeteren van zorg in complexe contexten.
  •  EC 
  • EC 12. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan leidinggevende vaardigheden toepassen bij het opleiden, coachen en begeleiden van ni euwe en ervaren leden van het transdisciplinaire zorgteam.
  •  EC 
  • EC 13. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan een leiderschapsrol opnemen in een complex adaptieve zorgcontext.
  •  EC 
  • EC 14. De master in de verpleegkunde en vroedkunde draagt op een systematische en onderbouwde wijze bij aan de ontwikkeling, onderzoek, implementatie en valorisatie van (zorg)innovaties in de verpleeg- of vroedkunde.
  •  EC 
  • EC 19. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan wetenschappelijke literatuur zoeken, lezen, beoordelen en samenvatten. De master kan deze bevindingen integreren in de ontwikkeling van een evidence-based aanpak voor de verbetering van kwaliteit en veiligheid van zorg.
  •  EC 
  • EC 20. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan een complex probleem in de praktijkvoering vertalen naar een relevante onderz oeksvraag.
  •  EC 
  • EC 21. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan een praktijkgericht onderzoeksplan, onder de vorm van een kwaliteitsverbeteringsproject en/of implementatieproject, opstellen en uitvoeren overeenkomstig de geldende methodologische, wettelijke en ethische criteria.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in de verpleegkunde en de vroedkunde - zorginnovatie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.