Improvement science (4838) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 5,0 | | | Periode: kwartiel 3 (5sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
De student beheerst een correcte schrijf- en leesvaardigheid in het Engels.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel ‘Improvement science' maakt deel uit van de ‘Master of Science in Verpleegkunde en Vroedkunde’. Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan de competentiecluster ‘de verpleegkundige als zorginnovator’ en wordt georganiseerd tijdens het 3e kwartiel van het masterprogramma.
Dit opleidingsonderdeel focust op het verbeteren van kwaliteit en veiligheid van zorg. Bij improvement science ga je via systematisch onderzoek na welke methoden bijdragen aan kwaliteitsverbetering, om zo op de meest effectieve manier verbeteringen en veranderingen door te kunnen voeren.
Improvement Science is een systematische aanpak gericht op het verbeteren van processen, systemen en resultaten binnen diverse domeinen zoals gezondheidszorg, onderwijs en bedrijfsvoering. Het vakgebied combineert wetenschappelijke methoden met praktische toepassingen om duurzame verbeteringen te realiseren. Centraal staan het identificeren van knelpunten, het ontwikkelen van evidence-based oplossingen en het continu meten van impact.
Door middel van interdisciplinaire samenwerking, data-analyse en het testen van interventies in de praktijk, biedt Improvement Science een raamwerk voor innovatie en kwaliteitsverbetering. Dit opleidingsonderdeel geeft studenten de kennis en vaardigheden om verandertrajecten effectief te ontwerpen, implementeren en evalueren.
Keywords: Improvement Science; Quality Improvement.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Ogrinc GS, Headrick LA, Barton AJ, Dolansky MA, Madigosky WS, Miltner RS, et al. Fundamentals of Health Care Improvement: A Guide to Improving Your Patients' Care, 4th ed.; 2022.
ISBN: 978-1635852714
-
-
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op Blackboard aangeboden studiemateriaal. |
|
|
Eindcompetenties master in de verpleegkunde en de vroedkunde studiegids
|
- EC
| EC 8. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan kritisch reflecteren over de organisatie van gezondheidszorgsystemen, met inbe grip van de financiering en het wetgevend kader, en dit transponeren naar een operationeel niveau. | - EC
| EC 10. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve methoden de kwaliteit en veiligheid van gezondheidszorg evalueren en monitoren en voorstellen ter verbetering formuleren. | - EC
| EC 11. De master in de verpleegkunde en vroedkunde werkt, in partnerschap met de diverse belanghebbenden binnen de gezondheidszorg, aan het ontwerpen, bouwen, en verbeteren van zorg in complexe contexten. | - EC
| EC 12. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan leidinggevende vaardigheden toepassen bij het opleiden, coachen en begeleiden van ni euwe en ervaren leden van het transdisciplinaire zorgteam. | - EC
| EC 13. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan een leiderschapsrol opnemen in een complex adaptieve zorgcontext. | - EC
| EC 14. De master in de verpleegkunde en vroedkunde draagt op een systematische en onderbouwde wijze bij aan de ontwikkeling, onderzoek, implementatie en valorisatie van (zorg)innovaties in de verpleeg- of vroedkunde. | - EC
| EC 19. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan wetenschappelijke literatuur zoeken, lezen, beoordelen en samenvatten. De master kan deze bevindingen integreren in de ontwikkeling van een evidence-based aanpak voor de verbetering van kwaliteit en veiligheid van zorg. | - EC
| EC 20. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan een complex probleem in de praktijkvoering vertalen naar een relevante onderz oeksvraag. | - EC
| EC 21. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan een praktijkgericht onderzoeksplan, onder de vorm van een kwaliteitsverbeteringsproject en/of implementatieproject, opstellen en uitvoeren overeenkomstig de geldende methodologische, wettelijke en ethische criteria. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
master in de verpleegkunde en de vroedkunde - zorginnovatie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|