Implementation science (4839) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 5,0 | | | Periode: kwartiel 3 (5sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Dit opleidingsonderdeel is bedoeld als introductie tot implementation science in de context van de gezondheidszorg. Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel situeert zich binnen de Master of Science in verpleegkunde en vroedkunde en de Master of Science in ergotherapeutische wetenschappen.
Implementation science verwijst naar de studie van methoden om de integratie van onderzoeksresultaten — en andere evidence-based praktijken — te bevorderen in het gezondheidszorgbeleid en de praktijk, met als doelstelling de kwaliteit van de gezondheidszorg, in al zijn dimensies, te verbeteren. Het omvat de studie van de invloeden op zowel het gedrag van zorgverleners als de organisatie. Daarnaast onderzoekt het de methoden om implementatie van innovatie effectiever te doen verlopen.
Keywords: Implementation Science.
Dit opleidingsonderdeel gaat in op:
- Het belang van implementation science voor het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg;
- Relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks met betrekking tot impementatie interpreteren en verduidelijken;
- Onderzoeksdesigns en methoden gebruikt binnen implementation science;
- Relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks met betrekking tot impementatie vertalen naar bruikbare hulpmiddelen;
- Opstellen van een implementatieplan;
- Gebruik van wetenschappelijke bronnen binnen het domein van de implementation science.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Nilsen, P. Handbook on Implementation Science. 2020. Elgaronline.
ISBN: 9781788975988 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal.
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
How to implement evidence-based healthcare. 2018.,Greenhalgh, T.,2018,John Wiley & Sons, Ltd.,9781119238522
Implementation Science 3.0.,Albers, B., Shlonsky A., Mildon R.,2020,Springer,9783030038731,eBook ISBN 978-3-030-03874-8 |
|
|
Eindcompetenties Master in de ergotherapeutische wetenschap
|
- EC
| MI7 - Ergotherapeutische interventies op wetenschappelijke gronden evalueren en het methodisch handelen van zichzelf en anderen bijsturen. | - EC
| MI2 - Bijdragen aan de ontwikkeling van ergotherapeutische of multidisciplinaire ‘evidence based’ richtlijnen voor de diagnostiek en behandeling van specifieke en complexe problematieken. | - EC
| MI3 - Op een gerichte manier nieuwe tendensen en richtlijnen implementeren in een team. | - EC
| MI4 - Een actieve houding vertonen voor beroepsvernieuwing en levenslang leren en hierbij oog hebben voor de maatschappelijke veranderingen van de éénentwintigste eeuw. | - EC
| MM1 - Leidinggevende functie opnemen binnen een ergotherapeutische setting. |
|
|
|
master in de verpleegkunde en de vroedkunde studiegids
|
- EC
| EC 21. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan een praktijkgericht onderzoeksplan, onder de vorm van een kwaliteitsverbeteringsproject en/of implementatieproject, opstellen en uitvoeren overeenkomstig de geldende methodologische, wettelijke en ethische criteria. | | - DC
| De student kan het belang van implementatie wetenschap voor het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg duiden. | | | - BC
| De student kan de scope van implementatie wetenschap definiëren.
De student kan het de rol en het belang van implementa tie wetenschap bij het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg benoemen en staven met eenvoorbeeld.
De student kan de rol van theorieën, modellen en frameworks bij de ontwikkeling van evidence-based verbeterprogramma's ve rklaren. | | - DC
| De student kan op basis van een implementatie vraagstuk een geschikt onderzoeksdesign en -methode aanbevelen. | | | - BC
| De student kan onderzoeksvragen, onderzoeksmethoden, studie-ontwerpen, en strategieën die geschikt zijn voor implementatie weten schap beschrijven en verduidelijken.
De student kan onderzoeks- en evaluatiemethoden, om belemmerende enfaciliterende factoren te identificeren en te beoordelen, vergelijken en toepassen.
De student kan het bewijs voor implementatiestrat egieën die vaak worden gebruikt in gezondheidszorg evalueren en toepassen bij het ontwikkelen, optimaliseren,aanpassen, specifi ceren en afstemmen van strategieën. | | - DC
| De student kan op methodologische wijze een onderbouwd implementatieplan opstellen. | | | - BC
| De student kan determinanten van implementatie benoemen en classificeren volgens relevante theorieën, modellen en frameworks.
De student kan strategieën en methoden geschikt om belemmerende factoren voor implementatie weg te nemen en tijdigeopsch aling van bewezen interventies met een hoge mate van zekerheid en effectiviteit aanbevelen.
De student kan op basis van een contextanalyse implementatiestrategieën formuleren. | | - DC
| De student kan voor de implementatie wetenschap relevante theorieën, modellen en frameworks vertalen naar voor de praktijk bruikbare hulpmiddelen. | | | - BC
| De student kan voor de implementatie wetenschappen relevante theorieën, modellen en frameworks vertalen naar voor de praktijk bruikbare hulpmiddelen.
De student kan de factoren die de vertaling van innovaties en evidence-based inzichtennaar effectieve verbeterprogramma's beïnvloeden, identificeren en kwantificeren.
De student kan praktijkvoorbeelden contextualiseren en verklaren waarom interventies faalden of slaagden. | | - DC
| De student kan voor implementatie wetenschap relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks interpreteren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan terminologie, gebruikt binnen de implementatie wetenschap, verklaren en verduidelijken.
De student kan v oor de implementatie wetenschap relevante theorieën, modellen en frameworks interpreteren en verduidelijken.
Destudent kan de belangrijkste wetenschappelijke bronnen binnen het domein van de implementatie wetenschap gebruiken. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
Master in de ergotherapeutische wetenschap
|
J
|
master in de verpleegkunde en de vroedkunde - zorginnovatie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|