| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 3,0 | | | | Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (3sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
De student beschikt over begincompetenties betreffende vaardigheden rond communiceren en presenteren conform eindtermen secundair onderwijs.
|
|
|
|
Instellingsbreed heeft UHasselt voor al de opleidingen vijf generieke employability skills naar voor geschoven, met name zelfsturend leren en handelen, multidisciplinair samenwerken, communiceren en presenteren, stakeholder awareness en ethisch denken en handelen. Binnen de opleiding ‘bachelor Fysica’ zijn de meeste van deze employability skills ingebed in het reguliere curriculum. Het opleidingsonderdeel ‘Fysica+’ beoogt een verdieping van deze employability skills met extra aandacht voor stakeholder awareness, ethisch denken en handelen en internationalisering. Dit zal gebeuren aan de hand van o.a. real-life, multi-disciplinaire projecten in team, gekoppeld aan buitenlandse wetenschappelijke excursies/expedities (vb. ‘Polar Circle’-expedities,..), bezoeken aan (internationale) instellingen (vb. bezoek CERN), lezingen/seminaries (vb. Ethiek-seminaries, lezingen van externe gastsprekers) en een book-club...De beschreven activiteiten voor Fysica+ zijn verspreid over de drie bachelorjaren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Semester 2 (3,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
|
| Ander examen | 85 % |
|
| Andere: | Portfolio bestaande uit essays/verslagen gerelateerd aan real-life project, seminaries, bookclub, (internationale) bezoeken en andere ‘Fysica+’-(zelfreflectie-)opdrachten....
|
|
|
|
|
|
| Extra info | Indien specifieke onderdelen niet konden gevolgd omwille van relevante redenen (zij-instroom, overmacht,..), kan aan de student een gerelateerde vervangopdracht gegeven worden. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Vervangopdrachten |
|
|
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Reader (selectie van artikels, teksten en presentaties ; cfr. Blackboard).
Het boek dat gezamenlijk zal gelezen worden in de book-club, zal opgegeven worden bij de start van het opleidingsonderdeel.
|
|
|
Eindcompetenties bachelor in de fysica
|
- EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | | | - DC
| 3.1: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen beschrijven en uitleggen. | | | - DC
| 3.2: De bachelor Fysica kan modellen en technieken vergelijken en het geschikte instrument selecteren op basis van relevante criteria, zoals bruikbaarheid, correctie en efficientie. | | | - DC
| 3.4: De bachelor Fysica kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software selecteren en op een correcte wijze gebruiken, met inbegrip van onzekerheden. | | | - DC
| 3.5: De bachelor Fysica heeft zicht op het bredere multidisciplinaire kader waarin de fysica zich situeert. | - EC
| EC 9: De bachelor Fysica kent de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn en houdt rekening met de belangen van de verschillende stakeholders hierin.
| | | - DC
| 9.1: De bachelor Fysica maakt kennis met de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn. | | | - DC
| 9.2: De bachelor Fysica leert stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen te identificeren. | | | - DC
| 9.3: De bachelor Fysica leert in zijn/haar aanpak rekening te houden met de belangen en standpunten van stakeholders. | - EC
| EC 10: De bachelor Fysica integreert ethische en normatieve denkwijzen in zijn eigen wetenschappelijk denken en handelen. | | | - DC
| 10.1: De bachelor Fysica heeft aandacht voor ethisch handelen in het kader van eigen onderzoek (o.a. plagiaat, correct presenteren van resultaten, intellectueel eigendom, bronvermelding, gepaste omgang met vertrouwelijke informatie) | | | - DC
| 10.2: De bachelor fysica kan het belang van integriteit uitleggen en daarnaar handelen. | | | - DC
| 10.3: De bachelor Fysica kan ethische problemen en dilemma’s gerelateerd aan fysica herkennen en analyseren en een gepaste aanpak formuleren om hiermee om te gaan. | - EC
| EC 11: De bachelor Fysica kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een team. | | | - DC
| 11.1: De bachelor Fysica kan respectvol omgaan en samenwerken met teamleden. | | | - DC
| 11.2: De bachelor Fysica kan in een team een actieve rol op zich nemen. | | | - DC
| 11.3: De bachelor Fysica kan zich aan opgelegde deadlines houden. | | | - DC
| 11.4: De bachelor Fysica kan reflecteren op het functioneren van de groepsleden binnen de samenwerking. | - EC
| EC 12: De bachelor Fysica kan correct en gepast communiceren, rapporteren en presenteren aan vakgenoten. | | | - DC
| 12.1: De bachelor Fysica kan over het eigen werk schriftelijk rapporteren aan vakgenoten. | | | - DC
| 12.2: De bachelor Fysica kan het eigen werk mondeling presenteren aan vakgenoten. | | | - DC
| 12.3: De bachelor Fysica kan het eigen werk mondeling verdedigen tegenover vakgenoten. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
3de bachelorjaar in de fysica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|