| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: kwartiel 1 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Onder een 'oefening' verstaan we een vraagstelling waarbij het ogenblikkelijk duidelijk is wat er moet worden gedaan om tot een oplossing te komen (bijv.: zoek de wortels van een gegeven kwadratische vergelijking, inverteer deze matrix, ...). Een probleem daarentegen is een vraagstelling waarbij het antwoord niet onmiddellijk kan worden gegeven. Problemen vergen nader onderzoek vooraleer ze kunnen worden opgelost. In dit opleidingsonderdeel wordt de basis gelegd om probleemoplossend te leren denken.
In dit vak gaat de student actief bezig zijn met het oplossen van problemen, waarbij de nadruk ligt op problem solving processen, zonder specifieke nood aan formele wiskundige begrippen en programmeerkennis :
+ Problem-solving processen:
- toepassen van heuristieken (vereenvoudigen v.e. probleem, deelproblemen identificeren, patronen herkennen, gegevens organiseren, etc.) - controle-aspecten (efficiënt inzetten van resources, vraagstelling op meta-niveau, etc.) - juistheid van een oplossing aantonen (correcte argumentatie- en bewijstechnieken hanteren, etc.)
+ Wiskundige begrippen en -concepten: elementaire bewijstechnieken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Kwartiel 1 (5,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien minstens 40% gescoord |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Schriftelijk examen | 75 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien minstens 40% gescoord |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Studiemateriaal wordt in de vorm van slides en een inleidende cursustekst op Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
Eindcompetenties Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek informatica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|