Objectgeorienteerd Programmeren (4866) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 2 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
|
Groep 1 |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
| |
|
Imperatief Programmeren (5631)
|
10.0 stptn |
| |
|
Of groep 2 |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
| |
|
Programmeren en algoritmisch denken (3725)
|
5.0 stptn |
| |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
|
Groep 1 |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Object-georiënteerd programmeren (1339)
|
6.0 stptn |
| |
|
Advies
4866 - included advice
|
|
|
|
|
|
De student beschikt over een basiskennis imperatief programmeren, en kan zelfstandig problemen met beperkte complexiteit oplossen en in een imperatieve programmeertaal uitdrukken.
|
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden kennis en (programmeer-) vaardigheden uitgebreid door de introductie van het programmeerparadigma “object-georiënteerd programmeren”. De concepten van een object-georiënteerde benadering worden voornamelijk toegelicht en ingeoefend met behulp van de programmeertaal C++. Hierdoor breidt het opleidingsonderdeel het referentiekader met betrekking tot programmeertalen uit, wat de student in de toekomst ondersteunt bij het aanleren van nieuwe (object-georiënteerde) programmeertalen en code raamwerken, o.a. voor de realisatie van GUIs). Naast de specifieke concepten en vaardigheden betreffende de object-georiënteerde realisatie van software die in het opleidingsonderdeel aangereikt worden, worden ook de eerder opgedane kennis en vaardigheden met betrekking tot het oplossen van problemen, computationeel denken en coderen van oplossingen aangevuld.
- Conceptuele en syntactische aanvullingen, zoals bijvoorbeeld pointers, preprocessor directives;
- Basisconcepten van object-georiënteerd programmeren en hun realisatie in C++: Abstract Data Types en klassen, en daarmee gerelateerde concepten zoals (const) members, access specifiers, constructors en destructors, (multiple) inheritance, polymorfisme, abstracte klassen;
- Verdieping van C++, via een selectie van onderwerpen zoals bijvoorbeeld references, templates, copy en move, conversies, overloading, exception handling;
- Kennismaking met de C++ Standard Library en documentatie;
- Introductie tot een GUI framework (bv. Qt);
- Basisbeginselen van object-georiënteerde ontwerpprincipes en -patronen, m.i.v. het analyseren en realiseren van object-georiënteerde ontwerpen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Semester 2 (6,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien op het praktisch werk (project) meer dan 60% wordt gehaald, mag
dit cijfer worden overgedragen naar de herkansing. |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | De student dient aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen (het schriftelijk examen afleggen en voldoende participeren aan het project) en op ieder onderdeel minstens 40% te scoren. De student dient zijn/haar persoonlijke bijdrage in het project gedetailleerd te documenteren, en moet ook een voldoende bijdrage aan het eindresultaat kunnen aantonen. |
|
|
|
| Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindscore toegekend maar een "N". |
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | In geval een groepsproject deel uitmaakt van de evaluatie, dan wordt dit voor de herkansing vervangen door een individueel project. |
|
|
|
|
 
|
| Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
| |
Cursus 1:
Subtitel: Objectgeoriënteerd programmeren Extra info: |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
1ste bachelorjaar in de informatica
|
J
|
|
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|