Objectgeorienteerd Programmeren (4866)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Karin CONINX 
  
Co-titularis :Prof. dr. Maarten WIJNANTS 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Olaf VAN BYLEN 
 De heer Wald HABETS 
 De heer Wim RAMAKERS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Groep 1
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Imperatief Programmeren (5631) 10.0 stptn
 
Of groep 2
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Programmeren en algoritmisch denken (3725) 5.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Groep 1
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Object-georiënteerd programmeren (1339) 6.0 stptn
 
Advies 4866 - included advice

Begincompetenties

De student beschikt over een basiskennis imperatief programmeren, en kan zelfstandig problemen met beperkte complexiteit oplossen en in een imperatieve programmeertaal uitdrukken.



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel worden kennis en (programmeer-) vaardigheden uitgebreid door de introductie van het programmeerparadigma “object-georiënteerd programmeren”. De concepten van een object-georiënteerde benadering worden voornamelijk toegelicht en ingeoefend met behulp van de programmeertaal C++. Hierdoor breidt het opleidingsonderdeel het referentiekader met betrekking tot programmeertalen uit, wat de student in de toekomst ondersteunt bij het aanleren van nieuwe (object-georiënteerde) programmeertalen en code raamwerken, o.a. voor de realisatie van GUIs).
Naast de specifieke concepten en vaardigheden betreffende de object-georiënteerde realisatie van software die in het opleidingsonderdeel aangereikt worden, worden ook de eerder opgedane kennis en vaardigheden met betrekking tot het oplossen van problemen, computationeel denken en coderen van oplossingen aangevuld.

  • Conceptuele en syntactische aanvullingen, zoals bijvoorbeeld pointers, preprocessor directives;
  • Basisconcepten van object-georiënteerd programmeren en hun realisatie in C++: Abstract Data Types en klassen, en daarmee gerelateerde concepten zoals (const) members, access specifiers, constructors en destructors, (multiple) inheritance, polymorfisme, abstracte klassen;
  • Verdieping van C++, via een selectie van onderwerpen zoals bijvoorbeeld references, templates, copy en move, conversies, overloading, exception handling;
  • Kennismaking met de C++ Standard Library en documentatie;
  • Introductie tot een GUI framework (bv. Qt);
  • Basisbeginselen van object-georiënteerde ontwerpprincipes en -patronen, m.i.v. het analyseren en realiseren van object-georiënteerde ontwerpen.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Project  
Responsiecollege  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode25 %
Andere:(Groeps-)Project
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien op het praktisch werk (project) meer dan 60% wordt gehaald, mag dit cijfer worden overgedragen naar de herkansing.
Schriftelijk examen75 %
Gesloten-boek
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

De student dient aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen (het schriftelijk examen afleggen en voldoende participeren aan het project) en op ieder onderdeel minstens 40% te scoren. De student dient zijn/haar persoonlijke bijdrage in het project gedetailleerd te documenteren, en moet ook een voldoende bijdrage aan het eindresultaat kunnen aantonen.

Gevolg

Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindscore toegekend maar een "N".


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm In geval een groepsproject deel uitmaakt van de evaluatie, dan wordt dit
voor de herkansing vervangen door een individueel project.
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Objectgeoriënteerd programmeren
Extra info:



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de informatica J
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.