Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 6,0 | | | Periode: semester 2 (6sp) OF semester 2 (6sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Statistiek I (4739)
|
6.0 stptn |
|
|
|
Het is sterk aangeranden om Statistiek I met succes te hebben afgerond
De student(e) kent de basisbegrippen rond beschrijvende statistiek (zoals steekproef, populatie, gemiddelde, proportie, type variabelen, etc.).
De student(e) kan een puntschatting voor gemiddelde en proportie bekomen op basis van een steekproef.
De student(e) kan een betrouwbaarheidsinterval opstellen en het resultaat interpreteren.
De student(e) kan een hypothese toetsen (voor 1 of meer gemiddeldes en proporties) en de resultaten interpreteren.
De student(e) kan een eenvoudige lineaire regressie uitvoeren en de resultaten interpreteren.
De student(e) kan elementaire statistische analyses uitvoeren met software (SPSS), en de resultaten interpreteren
|
|
|
Afgestudeerden in de Sociale Wetenschappers moeten gebruik kunnen maken van een gamma van aangepaste onderzoeksmethoden, zowel om vraagstukken in een discipline te analyseren als om interdisciplinaire ‘grand challenges’ te analyseren en te onderzoeken.
In het opleidingsonderdeelStatistiek II worden de basis kwantitatieve methoden uit Statistiek I aangevuld met enkelvoudige en meervoudige regressie modellen, ANOVA methoden, algemeen lineaire regressie modellen, factor-analyse en eenvoudige machine learning technieken.
De aangereikte kennis en vaardigheden stelt de student in staat met de nodige kritisch ingesteldheid associaties tussen gegevens te analyseren en te modelleren, en verantwoorde conclusies te trekken over de mate waarin gegevens zich tot elkaar verhouden in een populatie. Het statistiche pakket SPSS wordt gebruikt als hulpmiddel voor toepassingen van de aangeleerde statistische methoden.
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student minder dan 10/20 heeft gehaald voor het project, dan
is er de verplichting voor een individuele verbetering van het project
in te dienen voor het 2e kans examen. Indien de student minstens 10/20
heeft gehaald op het project, dan is er geen verplichting voor een
individuele verbetering van het project, maar het mag wel, indien de
student dit opportuun acht. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Dit betreft een groepspresentatie en discussie, die niet kan ingehaald
worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Studenten krijgen enkele examenvragen, die ze individueel schriftelijk mogen voorbereiden gedurende 1 uur. De studenten presenteren individueel een deel van hun project, gevolgd door vragen over het project, de voorbereiding van de examenvragen en de cursus algemeen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het punt voor de presentaties tijdens de onderwijsperiode wordt
integraal overgenomen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Statistical Methods for the Social Sciences. Global Edition.,Alan Agrest,2018,5th edition,Pearson,1292220317 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- SPSS
- Slides, extra handouts, oefeningen en ondersteunend materiaal via Blackboard
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Statistiek in de sociale wetenschappen,Howitt D. en Cramer D.,2007,3e editie
Statistics for Business and Economics,Anderson, Sweeney, Williams, Freeman & Shoesmith,2020,5de editie
Discovering statistics using IBM SPSS statistics,Field A,2018,5th edition
Adventures in social research : data analysis using IBM® SPSS® statistics,Babbie ER, Wagner WE, Zaino JS.,2019,10th edition, |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de sociale wetenschappen
|
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen beschikt over de nodige kwantitatieve, kwalitatieve en digitale methodologische vaardigheden om sociaalwetenschappelijk onderzoek onder begeleiding op te zetten en uit te voeren. | | - DC
| De student beheerst de vaardigheden van het modelleren van gegevens met de statistisch software SPSS. | | | - BC
| De student kan het software programma SPSS correct gebruiken voor het inlezen, manipuleren en analyseren van gegevens.
De student kan output van het software pakket correct interpreteren. | | - DC
| De student beheerst de vaardigheden van het modelleren van gegevens met de statistisch software SPSS. | | | - BC
| De student kan het software programma SPSS correct gebruiken voor het inlezen, manipuleren en analyseren van gegevens.
De student kan output van het software pakket correct interpreteren. | | - DC
| De student kan via kwantitatieve onderzoeksmethoden bestaande datasets modelleren, en hieruit inzichten distilleren. | | | - BC
| De student kent de basisbegrippen van meervoudige statistische analysetechnieken (meervoudige regressie, ANOVA, logistische rege rssie) en kan ze correct toepassen.
De student kent de basisbegrippen van verklarende statistiek in statistischemodell en.
De student kan variabelen classificeren aan de hand van de uitkomst en de associaties tussen gegevens met gepaste m odellen en visualisatie technieken beschrijven, berekenen en interpreteren.
De student kan op een correctewijze een st atistisch model opbouwen. | | - DC
| De student kan via kwantitatieve onderzoeksmethoden bestaande datasets modelleren, en hieruit inzichten distilleren. | | | - BC
| De student kent de basisbegrippen van meervoudige statistische analysetechnieken (meervoudige regressie, ANOVA, logistische rege rssie) en kan ze correct toepassen.
De student kent de basisbegrippen van verklarende statistiek in statistischemodell en.
De student kan variabelen classificeren aan de hand van de uitkomst en de associaties tussen gegevens met gepaste m odellen en visualisatie technieken beschrijven, berekenen en interpreteren.
De student kan op een correctewijze een st atistisch model opbouwen.modell en.
De student kan variabelen classificeren aan de hand van de uitkomst en de associaties tussen gegevens met gepaste m odellen en visualisatie technieken beschrijven, berekenen en interpreteren.
De student kan op een correctewijze een st atistisch model opbouwen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan mondeling, schriftelijk en visueel rapporteren over wetenschappelijk onderzoek op een onderbouwde, coherente en overtuigende wijze. | | - DC
| De student kan data en resultaten met betrekking tot sociaalwetenschappelijke onderzoeken mondeling en schriftelijk voostellen, zowel visueel als textueel, en correct interpreteren. | | | - BC
| De student kan resultaten van eigen modelleringsonderzoek mondeling en schriftelijk voorstellen op gepaste wijze. | | - DC
| De student kan data en resultaten met betrekking tot sociaalwetenschappelijke onderzoeken mondeling en schriftelijk voostellen, zowel visueel als textueel, en correct interpreteren. | | | - BC
| De student kan resultaten van eigen modelleringsonderzoek mondeling en schriftelijk voorstellen op gepaste wijze. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan probleemoplossend, zelfsturend en innovatief denken en handelen, op basis van kritisch reflecteren over het eigen leerproces. | | - DC
| De student evalueert zijn leerproces kritisch | | | - BC
| De student is in staat zijn eigen leerproces kritisch te evalueren en bij te sturen aan de hand van de oefeningen die behandeld worden tijdens de casussessies en aan de hand van de feedback over het project. | | - DC
| De student evalueert zijn leerproces kritisch | | | - BC
| De student is in staat zijn eigen leerproces kritisch te evalueren en bij te sturen aan de hand van de oefeningen die behandeld worden tijdens de casussessies en aan de hand van de feedback over het project. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan sociaalwetenschappelijke onderzoeksmethoden toepassen en resultaten aanwenden om maatschappelijke uitdagingen en concrete beleidsvraagstukken te analyseren en aan te pakken, met focus op digitalisering, diversiteit en/of democratie. | | - DC
| De student begrijpt het belang van regressie en ANOVA methoden in sociaalwetenschappelijk onderzoek | | | - BC
| De student begrijpt de fundamentele concepten van sociaalwetenschappelijk onderzoek en de impact van covariaten op associaties, niet-lineariteit, multicollineariteit en interactieffecten.
De student begrijpt hoe statistische modellen helpen bijhe t begrijpen van sociaalwetenschappelijke problemen. | | - DC
| De student begrijpt het belang van regressie en ANOVA methoden in sociaalwetenschappelijk onderzoek | | | - BC
| De student begrijpt de fundamentele concepten van sociaalwetenschappelijk onderzoek en de impact van covariaten op associaties, niet-lineariteit, multicollineariteit en interactieffecten.
De student begrijpt hoe statistische modellen helpen bijhe t begrijpen van sociaalwetenschappelijke problemen.he t begrijpen van sociaalwetenschappelijke problemen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan wetenschappelijke informatie op een effectieve manier delen en samen met anderen naar een resultaat toewerken. Daarvoor beschikt zij/hij over de vaardigheden om op een correcte, gestructureerde, toegankelijke en overtuigende manier te communiceren. Zij/hij is ook in staat om vlot en constructief met anderen samen te werken in een multidisciplinair en divers team. | | - DC
| De student kan constructief en oplossingsgericht met anderen naar een resultaat toewerken. | | | - BC
| De student is in staat om een sociaalwetenschappelijk onderzoeksvraag op een constructieve manier te onderzoeken in een groepsproject
De student is in staat om op een constructieve manier te communiceren in een groepsproject | | - DC
| De student kan constructief en oplossingsgericht met anderen naar een resultaat toewerken. | | | - BC
| De student is in staat om een sociaalwetenschappelijk onderzoeksvraag op een constructieve manier te onderzoeken in een groepsproject
De student is in staat om op een constructieve manier te communiceren in een groepsproject |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
2de bachelorjaar in de sociale wetenschappen
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|