Klinische verdieping stage: vroedkunde (4887) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 10,0 | | | Periode: kwartiel 4 (10sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Academisch professional - 1 (4832)
|
6.0 stptn |
|
|
Academisch professional - 2 (4833)
|
9.0 stptn |
|
|
Klinische verdieping: vroedkunde (4886)
|
10.0 stptn |
|
|
|
We adviseren om stage pas op te nemen in het studietraject als de student in een voorgaande onderwijsperiode de opleidingsonderdelen ‘Academisch professional 1’ (6 ECTS) en ‘Academisch professional 2’ (9 ECTS) heeft opgenomen. Het opleidingsonderdeel ‘Klinische verdieping: verpleegkunde’ (10 ECTS) of ‘Klinische verdieping: vroedkunde’ (10 ECTS) zou minstens gelijktijdig moeten worden opgenomen met de stage.
|
|
|
De stage heeft als doel dat de student de verworven kennis en vaardigheden uit andere OPO’s in de praktijk gaat toepassen en toetsen. Tijdens de stage krijgt de student de gelegenheid om zich te verdiepen in één gekozen zorgdomein om binnen deze context vorm te geven aan een geavanceerde vroedkundige rol. De student gaat concreet aan de slag met de opgedane kennis onder andereklinisch onderzoek en redeneren, klinisch leiderschap, evidence-based decision making. De student bouwt actief mee aan de conceptualisatie en operationalisering van complexe zorg. Het is mogelijk om de stage in het buitenland te voltooien. Binnen de faculteit zijn er bestaande partnerschappen en stageplaatsen in het buitenland. Keywords: Geavanceerde zorg; vroedkunde; advanced practice; stage.
|
|
|
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Als de student stage loopt op twee verschillende stageplaatsen, zal de
evaluatie van het proces als volgt gebeuren: 40% door de stagementor op
de primaire stageplaats en 10% door de stagementor op de secundaire
stageplaats. Deelcijfer van de praktijkevaluatie kan behouden blijven
bij de tweede examenkans indien de score ≥10/20 is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel moet je op alle onderdelen geslaagd zijn (≥10/20 behalen) en dient het businessplan op de deadline (gecommuniceerd op Blackboard) worden ingediend. |
|
|
|
Gevolg | Behaal je op één van de onderdelen een onvoldoende, dan krijg je als eindresultaat in je studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Extra info | Om de stage te kunnen aanvatten heeft de student een medisch attest nodig (attest van geschiktheid) en een controle van de nodige vaccinaties. Een onderdeel van de procesevaluatie zijn de reflectieopdrachten. In deze reflectieopdrachten blikt de student terug op (i) eigen competenties, (ii) groei doorheen de stage, (iii) sterktes en (iv) struikelblokken. Het doel is om zichzelf kritisch te evalueren, en actiepunten te formuleren. De reflectieopdrachten worden, als voorbereiding op de terugkommomenten, formatief geëvalueerd door de stagebegeleider. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Deze evaluatievorm verschilt van de eerste examenkans, aangezien enkel
de schriftelijke examenopdracht hernomen kan worden in de tweede
examenkans. Het businessplan dient herwerkt te worden op basis van
feedback. De student geeft in een begeleidend schrijven aan welke
wijzigingen werden doorgevoerd. Als een student een onvoldoende
behaalt voor het onderdeel praktijkevaluatie tijdens de stageperiode in
de eerste examenkans, zal de student de stage en de schriftelijke paper
opnieuw moeten doen tijdens het volgende academiejaar. Als de student
een onvoldoende behaalt voor beide onderdelen, herneemt de student alle
onderdelen in het volgende academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Hamric and Hanson's Advanced Practice Nursing: An Integrative Approach,Tracy MF & O'Grady ET,7th edition, 2022,Elsevier Health Sciences,9780323777117 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Leiderschap in de gezondheidszorg. Van theorie naar praktijk.,Claes N.,2016,Leuven: ACCO,9789462925618
Bates' Guide to Physical Examination and History Taking,Bickley, 13th edition,2023,Wolters Kluwer,9781496398178
Evidence-based decision-making: how to leverage available data & avoid cognitive biases,Banasiewicz AD,2019,New York: Routledge,9781138485297 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Handboeken gebruikt in de afstudeerrichting vroedkunde. |
|
|
Eindcompetenties | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
master in de verpleegkunde en de vroedkunde - vroedkunde
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|