Arbeid en maatschappij (4957) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: kwartiel 1 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
-
Studenten kunnen academische teksten begrijpend lezen.
-
Studenten kunnen een korte tekst schrijven met een duidelijke structuur en argumentatie.
-
Studenten zijn in staat om effectief samen te werken in groepsverband, taken te verdelen en gezamenlijk tot een eindproduct te komen.
|
|
|
In de dynamische wereld van vandaag is de interactie tussen arbeid en maatschappij complexer en veelzijdiger dan ooit. Het opleidingsonderdeel “Arbeid en Maatschappij” biedt een diepgaande verkenning van deze interacties. Door de lens van drie kernmodules - Arbeid, Werk & Tewerkstelling, De Institutionele Context, en Duurzaamheid - zullen studenten de evolutie van de arbeidsmarkt, de institutionele inrichting van arbeidsrelaties en de integratie van duurzaamheidsprincipes binnen organisaties onderzoeken. -
Arbeid, Werk & Tewerkstelling: Deze module behandelt de basisbegrippen van arbeid en de arbeidsmarkt, de evolutie van werksoorten, en de flexibilisering van arbeidsrelaties. Studenten leren over de transformaties in de arbeidsmarkt, zoals automatisering, multiskilling, en de veranderende arbeidsverhoudingen tussen werkgevers en werknemers. -
De Institutionele Context: De focus ligt op de formele structuur van arbeidsmarktrelaties, de rol van de overheid, en de interactie tussen werkgevers- en werknemersorganisaties. Er wordt ingegaan op de welvaartsstaat, sociale zekerheid, en arbeidsverhoudingen, met een vergelijkend internationaal perspectief. -
Duurzaamheid: Deze module verkent de integratie van duurzaamheid binnen bedrijven, geleid door de Sustainable Development Goals van de VN. Studenten leren over stakeholderanalyse en -management, en corporate social responsibility, inclusief praktijkvoorbeelden en gastcolleges. Na elk module voeren studenten een groepsopdracht uit waarin ze de aangereikte concepten toepassen op een specifieke thematiek en presenteren ze de resultaten aan de medestudenten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien de student voor
de paper en de presentatie samen 10/20 of meer behaald heeft. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien de student voor
de paper en de presentatie samen 10/20 of meer behaald heeft. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien de student voor
het examen 10/20 of meer behaald heeft. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Om voor het opleidingsonderdeel te slagen moeten studenten deelnemen aan alle evaluatie-onderdelen. De student moet slagen (minstens 10/20) voor het schriftelijk examen om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. Dus de punten van het groepsproject (of van de individuele opdracht bij vervanging of herkansing) worden pas in rekening genomen bij het geslaagd zijn op het schriftelijk examen. Studenten krijgen 'A- ongewettigd afwezig' als eindresultaat indien ze niet aan beide delen van de evaluatie deelnemen. Indien studenten deelnemen aan beide delen van de evaluatie maar minder dan 10/20 behalen op het schriftelijk examen, is het cijfer van het schriftelijk examen het eindcijfer van dit opleidingsonderdeel. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Herkansing voor het schriftelijke examen gebeurt in dezelfde vorm.
Herkansing van de groepsopdracht en mondelinge presentatie gebeurt in
de vorm van een vervangopdracht in overleg met de docent. |
|
|
|
|
Eindcompetenties bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
|
- EC
| EC 05: De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| EC 09: De bachelor TEW analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| EC 10: De bachelor TEW identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| EC 11: De bachelor TEW houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| EC 12: De bachelor TEW is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness) | - EC
| EC 17: De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) | | - DC
| De student heeft inzicht in de oorzaken en gevolgen van flexibilisering in arbeidsrelaties en kan de verschillende vormen ervan identificeren. | | - DC
| De student kan de definities en soorten arbeid begrijpen, evenals de redenen waarom mensen werken. | | - DC
| De student kan de verschuiving van een agrarische en productie-economie naar een diensteneconomie herkennen en de daaruit voortvloeiende transformaties zoals automatisering, multiskilling, vervrouwelijking, desyndicalisering, werkonzekerheid en werkloosheid identificeren. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|