Openbaar bestuur en digitalisering (4976)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Chesney CALLENS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Amber TERWINGEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Advies Studenten worden geadviseerd om hetvolgende opleidingsonderdeel te hebben gevolgd in een voorgaande onderwijsperiode: Politicologie en Bestuurskunde 1 (4737)

Inhoud

Digitalisering vormt zowel een opportuniteit als uitdaging voor hedendaags publiek bestuur. Enerzijds functioneert de overheid, zowel in zijn interne organisatie als in zijn externe dienstverlening en contacten met de burger, steeds meer digitaal. Data, technologie en algoritmes zijn essentiële tools die worden ingezet door besturen om hun dienstverlening meer efficiënt, effectief, transparant, en participatief te maken. Anderzijds tonen crisissen als de Toeslagenaffaire de enorme, en ongelijk verdeelde, risico’s aan van een doorgedreven technologie-gebaseerd bestuur. Dit opleidingsonderdeel verkent de evolutie, vormgeving, argumenten, impact en uitdagingen van de digitale overheid.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Casussessie  
Hoorcollege  
Werkvormen  
Casestudy  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Paper  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Presentatie
Schriftelijk examen50 %
Gesloten-boek
Casus
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenEen student moet minimum een 10/20 behalen op elke deelevaluatie om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. Onder deelevaluaties verstaan we 1) het geheel van evaluaties tijdens de onderwijsperiode en 2) de evaluatie tijdens de examenperiode.
GevolgEen student die op één (of beide) deelevaluaties een lager cijfer dan 10/20 behaalt, krijgt als cijfer het rekenkundig gemiddelde, met een maximum van 9/20 voor het vak.
Extra info

De schriftelijke evaluatie tijdens de examenperiode is (mogelijk) een
on-campus computerexamen op de eigen computer van de student.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De tweede examenkans bestaat uit een mondelinge presentatie(zie 1e kans)
en schriftelijk examen.
 

Verplicht studiemateriaal
 

(1) Powerpoints;

(2) Bijkomend materiaal dat gedeeld wordt op Blackboard. 



Eindcompetenties
bachelor in de sociale wetenschappen
  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft inzicht in en houdt rekening met de veelzijdige beïnvloedende factoren en de belanghebbende partijen (stakeholders), alsook met de maatschappelijke relevantie, duurzaamheid en impact van het realiseren van een opdracht.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van en inzicht in basisbegrippen, onderzoekstradities en theoretische stromingen omtrent ‘grand challenges’, in het bijzonder op vlak van digitalisering, diversiteit en/of democratie op lokaal, regionaal, nationaal, Europees en globaal niveau.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van maatschappelijke structuren, processen, vraagstukken en technologieën, die vorm geven aan de rol en het functioneren van publieke en private organisaties, beleidsnetwerken, media en sociale bewegingen.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft inzicht in de onderlinge relatie van de belangrijkste theoretische stromingen, basisbegrippen, onderzoekstradities en historische ontwikkelingen binnen en tussen de vakgebieden van sociologie, bestuurkunde en communicatiewetenschappen, alsook in verhouding tot vakgebieden binnen en buiten de sociale wetenschappen (interdisciplinariteit).

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van de belangrijkste theoretische stromingen, basisbegrippen, onderzoekstradities en historische ontwikkelingen binnen het domein van de sociale wetenschappen en kan deze duiden vanuit een sociaal-wetenschappelijk multidisciplinair perspectief.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen is zich bewust van haar/zijn rol als sociale wetenschapper en eigen positie binnen een meerlagige, diverse samenleving.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan probleemoplossend, zelfsturend en innovatief denken en handelen, op basis van kritisch reflecteren over het eigen leerproces.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan wetenschappelijke informatie op een effectieve manier delen en samen met anderen naar een resultaat toewerken. Daarvoor beschikt zij/hij over de vaardigheden om op een correcte, gestructureerde, toegankelijke en overtuigende manier te communiceren. Zij/hij is ook in staat om vlot en constructief met anderen samen te werken in een multidisciplinair en divers team.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3 ba major Bestuurskunde (democratie) met minor Communicatiewetenschappen (digitalisering) J
3 ba major Bestuurskunde (democratie) met minor Sociologie (diversiteit) J
3 ba major Communicatiewetenschappen (digitalisering) met minor Bestuurskunde (democratie ) J
3 ba major Sociologie (diversiteit) met minor Bestuurskunde (democratie) J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.