De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Basisprincipes kinesiologie (5000)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Pieter MEYNS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Monique VAN ERUM 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Antonios CHALIMOURDAS 
 Prof. dr. Chiel POFFÉ 
 Mevrouw Emma GEERITS 
 Mevrouw Esma KOLBASI DOGAN 
 Mevrouw Ine HANSSEN 
 Mevrouw Katrien NOELMANS 
 Prof. dr. Kenneth VERBOVEN 
 dr. Kristof HUTS 
 Mevrouw Liset VAN DER HULST 
 dr. Mieke GOETSCHALCKX 
 Mevrouw Myrthe GREGOOR 
 dr. Ruben ROBBERECHTS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: kwartiel 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student kent de stelling van Pythagoras, en kan deze gebruiken om hoeken en zijdes in een driehoek te bepalen.

De student kan een hoek berekenen d.m.v. de sinus, cosinus en tangens in de goniometrische cirkel.

De student kan hoeken berekenen op basis van relaties tussen hoeken (e.g. overstaande hoeken, hoeken gemaakt door een rechte die twee evenwijdige rechten snijdt).

De student kent de cosinusregel en kan deze toepassen om hoeken en zijdes in een driehoek te bepalen.

De student kan een beschrijving geven van de bouw van een atoom en heeft inzicht in de verschillende manieren waarop atomen een stabiele toestand bereiken.

De student kent de verschillende atomen die deel uitmaken van een levend organisme en kan deze, op basis van specifieke kenmerken, situeren in het periodiek systeem.

De student heeft inzicht in de vorming van verschillende soorten chemische bindingen en herkent deze in structuurformules.

De student kent de, voor een menselijke lichaam, relevante organische en anorganische stoffen (zoals koolhydraten, vetten, water, eiwitten) en heeft inzicht in de fysische eigenschappen ervan.

De student kan reactievergelijkingen voor eenvoudige chemische reacties uitschrijven.



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel komen de basisprincipes in de kinesiologie (biomechanica, zoals kinematica en kinetica) en systeemfysiologie aan bod in verschillende systemen en in het menselijke lichaam.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open vragen
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingRekenmachine Tabel relatieve lichaamsmassa/-lengte

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

leerpaden in digitale leeromgeving (acco Sofia)

informatie op Blackboard

Blokwijzer: Basisprincipes kinesiologie

Ozkaya, N., Leger, D., Goldheyder, D., & Nordin, M. (2017). Fundamentals of biomechanics (Fourth Edition). (Cham, Springer). - online gratis aan te kopen

 

Aanbevolen literatuur
 

Kinesiology of the Musculoskeletal System - Foundations for Rehabilitation, Donald A. Neumann, 3rd Revised edition, Elsevier - Health Sciences Division, 9780323287531

Natuurkunde: Deel 1 Mechanica en thermodynamica, Giancoli, D.C., vierde editie, Pearson Education, 9789043013246



Eindcompetenties
bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 01 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt.

     
  •  DC 
  • DC 06 De student kent de verschillende types bind-, steun- en spierweefsels, inclusief de spierfysiologie.

      
  •  BC 
    • De student kan de verschillende types bind, steun- en spierweefsel differentiëren op basis van hun bouw en functie
    • De student kan het botvormingsproces beschrijven en hierover inzichtelijk redeneren
    • De student kan hetspiercontractiemechanisme, de verschillende spiertypes en de verschillende vormen van spiercontractie uitleggen en kan hierover kritisch nadenken
     
  •  DC 
  • DC 07 De student kan redeneren omtrent houding en beweging in functie van de ligging van deelzwaartepunten en algemeen lichaamszwaartepunt.

      
  •  BC 
    • De student kan verschillende lichaamshoudingen analyseren door de ligging van deelzwaartepunten van lichaamssegmenten en het algemeen lichaamszwaartepunt te bepalen
     
  •  DC 
  • DC 08 De student kent de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica).

      
  •  BC 
    • De student kan de bewegingsbaan en de invloed van de biarticulariteit evalueren
    • De student kan de begrippen kracht en hefboom bepalen en interpreteren in verschillende systemen en het menselijk lichaam
    • De student kan het effectvan inwerkende krachten op het lichaam bepalen en interpreteren doordat hij krachten kan ontbinden en de grootte van de componenten kan berekenen
    • De student kan het effect van een rotatie ter hoogte van een gewricht tekenen en interpreterendoordat hij het moment van een kracht kan berekenen
    • De student kan de algemene opbouw van de kinesiologische bewegingseenheid benoemen en tekenen
    • De student kan de positie van punten op segmenten bepalen om de lengte van segmenten enhoeken tussen de segmenten te bepalen en interpreteren
    • De student kan de positie, snelheid en versnelling van een punt bepalen en interpreteren, en op basis van de positie van een punt in de tijd, de snelheids- en versnellingsgrafiek bepalen enomgekeerd
    • De student kan de begrippen van interne biomechanica met betrekking tot kracht, snelheid, stress, strain en gerelateerde onderwerpen uitleggen en interpreteren in verschillende systemen en in het menselijke lichaam
    • De studentkan de begrippen arbeid en energie bepalen en interpreteren in verschillende systemen en het menselijk lichaam
     
  •  DC 
  • DC 09 De student heeft kennis van de bouw en functie van de biomoleculen.

      
  •  BC 
    • De student kan kritisch reflecteren en inzichtelijke vragen beantwoorden over de structuur en functie van de verschillende biomoleculen
     
  •  DC 
  • DC 10 De student heeft kennis en inzicht in de structuur en de functie van cellen, celmembranen en de belangrijkste celorganellen.

      
  •  BC 
    • De student kan verbanden leggen tussen de structuur en de functie van de verschillende celorganellen en vragen hierover beantwoorden
    • De student kan vragen over de transportfuncties van de celmembraan beantwoorden
    • De student kanvragen over de verschillende celtypes en hun functionele aanpassingen beantwoorden
     
  •  DC 
  • DC 11 De student heeft kennis van en inzicht in de eiwitsynthese en celdeling.

      
  •  BC 
    • De student kan kritisch reflecteren en inzichtelijke vragen beantwoorden over de deelprocessen van de eiwitsynthese
    • De student kan kritisch reflecteren en inzichtelijke vragen over de verschillende fasen van de mitose en de meiosebeantwoorden
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.