Systematisch literatuuronderzoek (5009) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 6,0 | | | Periode: kwartiel 3 (6sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg (4746)
|
10.0 stptn |
|
|
|
De student beheerst een correcte schrijf- en leesvaardigheid in het Engels.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel 'Systematisch literatuuronderzoek' is een essentieel onderdeel van het schakelprogramma Future Healthcare, dat studenten voorbereidt op de Master of Science in Verpleeg- en Vroedkunde en de Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg.
Dit opleidingsonderdeel, dat valt onder de cluster 'Academic & employability skills', wordt aangeboden in het derde kwartiel, en is cruciaal voor de ontwikkeling van academische vaardigheden in de gezondheidszorg.
Het belang van dit opleidingsonderdeel wordt onderstreept door de toenemende rol van wetenschap in de maatschappij en de gezondheidszorg. In een wereld waar wetenschappelijke kennis steeds meer invloed heeft op beleid en persoonlijk leven, is het vermogen om wetenschappelijke resultaten te begrijpen en te evalueren onmisbaar.
Studenten leren op een gestructureerde wijze een literatuuronderzoek te doen volgens vijf essentiële stappen: 1) het opzoeken van relevante literatuur in databanken, 2) het selecteren van geschikte studies op basis van vooraf bepaalde criteria, 3) het evalueren van de methodologische kwaliteit en relevantie van de gevonden studies, 4) het analyseren van de geselecteerde literatuur om kernbevindingen te identificeren en het synthetiseren van de belangrijkste inzichten en 5) het schrijven van een eigen systematisch literatuuronderzoek.
Het uitschrijven van het literatuuronderzoek vormt de basis voor het effectief communiceren van onderzoek naar diverse doelgroepen. Studenten ontwikkelen hun vaardigheid in het toegankelijk maken van complexe wetenschappelijke informatie door het schrijven van een populair-wetenschappelijke tekst. Deze opdracht stelt hen in staat hun onderzoek te vertalen naar een format dat begrijpelijk is voor een breder publiek, waardoor ze leren hun wetenschappelijke inzichten effectief te delen buiten de academische wereld.
Daarnaast leren studenten hun bevindingen visueel samen te vatten door het maken van een wetenschapsposter. Tot slot oefenen studenten in het mondeling helder en beknopt presenteren van hun onderzoeksresultaten.
Deze integrale benadering stelt studenten in staat om niet alleen grondig literatuuronderzoek uit te voeren, maar ook om hun bevindingen effectief te communiceren naar een breed scala aan doelgroepen. Dit bereidt hen voor op een carrière waarin ze wetenschappelijke inzichten kunnen vertalen naar praktische toepassingen in de gezondheidszorg en bijdragen aan evidence-based besluitvorming. Door zowel de technische aspecten van literatuuronderzoek als de communicatieve vaardigheden te ontwikkelen, worden studenten voorbereid om een brug te slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en de praktische toepassing ervan in de gezondheidszorg.
Keywords: literatuuronderzoek, kritische reflectie, wetenschappelijke synthese, wetenschappelijk schrijven, wetenschapscommunicatie, presentatietechnieken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of
meer van de punten heeft behaald tijdens de eerste examenkans van dit
opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of
meer van de punten heeft behaald tijdens de eerste examenkans van dit
opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om een voldoende voor dit opleidingsonderdeel te behalen, moet de student op elk onderdeel minstens 50% behalen met een van totaalcijfer van ≥10/20. Alle opdrachten moeten tijdig worden ingediend.
Deelname aan de groepsopdracht is verplicht.
Bij het groepswerk (schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode) wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een of meerdere onderdelen een onvoldoende behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager dan 9/20 is. |
|
|
|
Extra info | Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. De peer-evaluatie gebeurt via het Buddycheck programma op Blackboard. De factor die door dit programma wordt berekend, wordt vermenigvuldigd met de score van het groepswerk voor iedere student. Indien meeliftgedrag wordt vastgesteld, zal de student in de eerste examenperiode een F (fail) krijgen als eindbeoordeling en moet een vervangopdracht uitgevoerd worden in de tweede examenperiode.
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Deelcijfers zijn enkel overdraagbaar indien de helft of meer van de
punten behaald zijn tijdens de eerste examenkans van dit
opleidingsonderdeel. Indien je een onvoldoende behaalt voor de
schriftelijke en/of mondelinge evaluatie tijdens de eerste examenkans,
dien je deze opnieuw af te leggen tijdens de tweede examenkans. De
opdrachten kunnen herwerkt worden op basis van feedback. Je geeft in een
begeleidend schrijven aan welke wijzigingen worden doorgevoerd. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice,Polit DF, Beck CT,11th edition, 2020,Wolters Kluwer,9781975110642 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op Blackboard aangeboden studiemateriaal. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Op Blackboard aangeboden studiemateriaal |
|
|
Eindcompetenties schakelprogramma master in de verpleegkunde en de vroedkunde
|
- EC
| EC 4. De student kan onderzoeksdesigns en -methoden in de gezondheidszorg duiden en evalueren op hun geschiktheid voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen. | | - DC
| De student kan reflecteren over de juistheid en de kwaliteit van de gebruikte onderzoeksdesigns en -methodieken van primaire studies. | | | - BC
| De student selecteert wetenschappelijke studies die relevant zijn voor het systematisch literatuuronderzoek.
De student beoordeelt de kwaliteit van de studies volgens de gepaste methodologie. | - EC
| EC 6. De student kan wetenschappelijke publicaties en rapporten beoordelen en op een systematische manier samenvatten. | | - DC
| De student kan criteria identificeren waaraan populair-wetenschappelijke teksten moeten beantwoorden. | | | - BC
| De student kan een bestaande populair-wetenschappelijke tekst beoordelen aan de hand van beoordelingscriteria.
De student kan een bestaande digitale bron (bv. website of blog) beoordelen aan de hand van beoordelingsriteria. | | - DC
| De student kan de criteria voor populair-wetenschappelijke teksten zelf toepassen in het uitwerken van dergelijke teksten. | | | - BC
| De student kan een populair-wetenschappelijke tekst schrijven overeenkomstig de gestelde richtlijnen. | | - DC
| De student kan een beperkt systematisch literatuuronderzoek uitvoeren conform de gepaste wetenschappelijke richtlijnen. | | | - BC
| De student kan, in functie van het toegewezen onderwerp, een klinisch relevante probleemstelling formuleren en vertalen in een correcte en pertinente onderzoeksvraag.
De student gebruikt de gepaste wetenschappelijke richtlijnen op een correctemanier.
De student kan op methodologisch verantwoorde wijze inclusie- en exclusiecriteria opstellen die aansluiten bij de onderzoeksvraag.
De student kan, toegepast op het onderwerp, een zoekstrategie opstellen met gestructureerdezoektermen, vrije tekstwoorden, truncation, wild cards en Boolean operators.
De student kan primaire studies opzoeken in de elektronische wetenschappelijke databanken voor geneeskunde, verpleegkunde, vroedkunde en allied professions en kan derelevantie van de studies beoordelen.
De student past alternatieve zoekmethodes toe, bv. reference searching, citation searching, author searching.
De student kan gegevens uit geselecteerde primaire studies extraheren a.h.v. eendata-extractieformulier en kan deze samenvatten in tabelformaat.
De student kan de kwaliteit en het risico op bias van wetenschappelijke studies beoordelen door het doelgericht selecteren en toepassen van geschikte methodologischekwaliteitsbeoordelingsinstrumenten.
De student kan resultaten synthetiseren en op systematische wijze conclusies trekken in functie van de onderzoeksvraag.
De student houdt rekening met de voorziene vereisten voor vormgeving enlay-out van de wetenschappelijke paper.
De student past de vereiste referentiestijl correct toe in de tekst en de literatuurlijst. | - EC
| EC 7. De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | | - DC
| De student beheerst de domeinspecifieke terminologie in het kader van systematisch literatuuronderzoek in de gezondheidszorg en gebruikt deze in mondelinge en schriftelijke communicatie. | | | - BC
| De student maakt gebruik van domeinspecifieke terminologie bij het rapporteren van de stappen van het systematisch literatuuronderzoek. | | - DC
| De student kan een onderbouwde visie vormen en deze schriftelijk rapporteren. | | | - BC
| De student past erkende richtlijnen voor wetenschappelijke rapportering correct toe in de opbouw en weergave van het beperkt systematisch literatuuronderzoek en kan dit mondeling toelichten. | | - DC
| De student kan wetenschappelijke ideeën of resultaten duidelijk formuleren in een pitch alsook in een uitgebreide presentatie en voordragen aan een breed publiek. | | | - BC
| De student kan de kernboodschap van het beperkt systematisch literatuuronderzoek in een heldere en beknopte pitch formuleren.
De student kan de verschillende stappen van het beperkt systematisch literatuuronderzoek visueel vertalen in eenwetenschapsposter.
De student kan mondeling rapporteren over de verschillende stappen van het beperkt systematisch literatuuronderzoek
| | - DC
| De student maakt bewuste keuzes op basis van bewijsmateriaal en gegevens. | | | - BC
| De student rapporteert het proces van kwaliteitsbeoordeling van de primaire studies op systematische wijze aan de hand van een erkend instrument. | - EC
| EC 10. De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren. | | - DC
| De student kan op basis van feedback op een schriftelijk werk of mondelinge presentatie werkpunten opstellen. | | | - BC
| De student kan door middel van (peer)feedback reflecteren, wetenschappelijk redeneren en zijn werk bijsturen. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
N
|
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde
|
N
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|