De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Leren, ontwikkeling en coaching: theoretische verdieping (5028)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Bieke DE FRAINE 
  
Co-titularis :Mevrouw Iris DECABOOTER 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Jetske STRIJBOS 
 Prof. dr. Katrien STRUYVEN 
 Prof. dr. Mieke GOOS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Er wordt verwacht dat de studenten de volgende eindcompetenties van de educatieve bachelor kleuter- of lager onderwijs beheersen:

  • De studenten creëren een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school waarin leerlingen zich kunnen ontplooien en worden voorbereid op maatschappelijke participatie. De studenten bevorderen emancipatie en spelen gericht in op de diversiteit binnen de leerlingengroep.
  • De studenten begeleiden autonoom kinderen bij hun leer- en ontwikkelingsproces. Vertrekkende vanuit de beginsituatie van de klasgroep en het individuele kind en de eindtermen en leerplannen formuleren de studenten concrete doelstellingen en selecteren passende leerinhouden, leermiddelen, werk- en groeperingsvormen. De studenten kiezen geschikte differentiatie-, evaluatie- en remediëringsmethodes zodat elk kind zich maximaal kan ontwikkelen.


Inhoud

In dit opleidingsonderdeel staan verschillende leertheorieën, pedagogisch-didactische theorieën en onderzoek naar leeromgevingen die het leren van kinderen stimuleren, activeren en faciliteren, centraal:

  • Verschillende visies op leren en ontwikkeling, met inbegrip van een historisch overzicht van de dominante leertheorieën en een filosofische beschouwing van de functies van onderwijs

  • Klasklimaat en relaties in de klas

  • Motivatiepsychologische kaders

  • Denkkaders met betrekking tot feedback en evaluatie

  • Binnenklasdifferentiatie als grondhouding en pedagogische-didactische aanpak

  • Coaching vanuit het GRROW-model



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Oefeningen  
Onderwijsleergesprek  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open vragen
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingDe studenten mogen alle studiematerialen (al dan niet geannoteerd) meebrengen en raadplegen tijdens de evaluatie.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Zie toelichting 1e examenkans


Eindcompetenties
schakelprogramma Master in het basisonderwijs
  •  EC 
  • 1.1 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij maakt wetenschappelijk onderbouwde pedagogisch-didactische en vakdidactische (waaronder minstens taal- en wiskundedidactische) keuzes.

  •  EC 
  • 1.0 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij kan wetenschappelijke bronnen selecteren en kritisch beoordelen.

  •  EC 
  • 1.2 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij actualiseert, verbreedt en verdiept zijn/haar wetenschappelijke expertise levenslang.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Schakel Master basisonderwijs module 1: Leren, ontwikkeling en coaching J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.