De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Onderwijsonderzoek en statistiek : theoretische verdieping (5030)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Mieke GOOS 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Bieke DE FRAINE 
 Prof. dr. Jetske STRIJBOS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Er wordt verwacht dat de studenten de volgende eindcompetenties van de educatieve bachelor kleuter- of lager onderwijs beheersen:

  • De studenten kunnen een praktijkprobleem op systematische wijze onderzoeken en kritisch reflecteren over hun eigen functioneren, maatschappelijke ontwikkelingen, relevante theoretische denkkaders en inzichten uit onderwijsonderzoek met het oog op het verbeteren van het leerproces van hun kinderen. Ze detecteren professionaliseringsnoden en tonen een bereidheid tot levenslang leren.
  • De studenten tonen gepaste beroepshoudingen als beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.

Verder wordt er verwacht dat de studenten basisconcepten van beschrijvende statistiek (gemiddelde, mediaan, percentiel) beheersen.



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel staan de fundamenten van onderwijsonderzoek en statistiek centraal. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Kwaliteitsvolle, (inter)nationale bronnen, relevant voor het basisonderwijs
  • Onderzoeksdesigns, in het bijzonder experimenteel onderzoek, observationeel onderzoek en quasi-experimenteel onderzoek
  • Analysetechnieken: beschrijvende analyse, variantieanalyse, regressieanalyse en thematische analyse


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Oefeningen  
Onderwijsleergesprek  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open vragen
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingDe studenten mogen alle studiematerialen (al dan niet geannoteerd) meebrengen en raadplegen tijdens de evaluatie.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Zie toelichting 1e examenkans


Eindcompetenties
schakelprogramma Master in het basisonderwijs
  •  EC 
  • 1.0 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij kan wetenschappelijke bronnen selecteren en kritisch beoordelen.

  •  EC 
  • 1.2 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij actualiseert, verbreedt en verdiept zijn/haar wetenschappelijke expertise levenslang.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Schakel Master basisonderwijs module 2: Onderwijsonderzoek en statistiek N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.