Sociaal-culturele dynamieken in het basisonderwijs: theoretische verdieping (5036) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: semester 2 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Er wordt verwacht dat de studenten de volgende eindcompetenties van de educatieve bachelor kleuter- of lager onderwijs beheersen: - De studenten creëren een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school waarin leerlingen zich kunnen ontplooien en worden voorbereid op maatschappelijke participatie. De studenten bevorderen emancipatie en spelen gericht in op de diversiteit binnen de leerlingengroep.
- De studenten informeren zich over en denken kritisch en met een open geest na over actuele thema’s en maatschappelijke ontwikkelingen. Ze kunnen daardoor deelnemen aan het debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.
|
|
|
|
De module Sociaal-culturele dynamieken in het basisonderwijs richt zich op structurele en pedagogische uitdagingen bij het realiseren van gelijke onderwijskansen. Studenten krijgen verschillende theorieën, modellen en onderzoek aangeboden over equity, diversiteit, inclusie en social justice, vanuit historisch, juridisch, pedagogisch en sociologisch perspectief. Ze analyseren hoe deze concepten vorm krijgen binnen (inter)nationaal onderwijsbeleid en dagelijkse onderwijspraktijken (bv. op het vlak van taal, diversiteitsbeleid, ouderbetrokkenheid...).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Semester 2 (5,00sp)
|
| Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
| Toelichting | De studenten mogen alle studiematerialen (al dan niet geannoteerd) meebrengen en raadplegen tijdens de evaluatie. |
|
|
|
| Extra info | Aanwezigheid tijdens de lesdagen is niet verplicht, maar wordt wel sterk aanbevolen. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Digitaal cursusmateriaal (vb. studieleidraad, syllabus, handouts, wetenschappelijke bronnen), beschikbaar via Blackboard. |
|
|
Eindcompetenties schakelprogramma Master in het basisonderwijs
|
- EC
| 1.1 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij maakt wetenschappelijk onderbouwde pedagogisch-didactische en vakdidactische (waaronder minstens taal- en wiskundedidactische) keuzes. | - EC
| 1.0 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij kan wetenschappelijke bronnen selecteren en kritisch beoordelen. | - EC
| 1.2 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij actualiseert, verbreedt en verdiept zijn/haar wetenschappelijke expertise levenslang. | - EC
| 2.0 De student creëert een kansrijk leerklimaat in de klas en op school: hij/zij kan contextspecifieke data m.b.t. meervoudige, complexe noden van basisschoolkinderen correct interpreteren. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Schakel Master basisonderwijs module 4: Sociaalculturele dynamieken in onderwijs
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|