Sociaal-culturele dynamieken in het basisonderwijs: theoretische verdieping (5036)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jetske STRIJBOS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Joke VANBRABANT 
 Mevrouw Miette PLESSERS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Er wordt verwacht dat de studenten de volgende eindcompetenties van de educatieve bachelor kleuter- of lager onderwijs beheersen:

  • De studenten creëren een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school waarin leerlingen zich kunnen ontplooien en worden voorbereid op maatschappelijke participatie. De studenten bevorderen emancipatie en spelen gericht in op de diversiteit binnen de leerlingengroep.
  • De studenten informeren zich over en denken kritisch en met een open geest na over actuele thema’s en maatschappelijke ontwikkelingen. Ze kunnen daardoor deelnemen aan het debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.


Inhoud

De module Sociaal-culturele dynamieken in het basisonderwijs richt zich op structurele en pedagogische uitdagingen bij het realiseren van gelijke onderwijskansen. Studenten krijgen verschillende theorieën, modellen en onderzoek aangeboden over equity, diversiteit, inclusie en social justice, vanuit historisch, juridisch, pedagogisch en sociologisch perspectief. Ze analyseren hoe deze concepten vorm krijgen binnen (inter)nationaal onderwijsbeleid en dagelijkse onderwijspraktijken (bv. op het vlak van taal, diversiteitsbeleid, ouderbetrokkenheid...). 



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Oefeningen  
Onderwijsleergesprek  


Evaluatie

Semester 2 (5,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open-boek
Meerkeuzevragen
Open vragen
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingDe studenten mogen alle studiematerialen (al dan niet geannoteerd) meebrengen en raadplegen tijdens de evaluatie.
Extra info

Aanwezigheid tijdens de lesdagen is niet verplicht, maar wordt wel sterk aanbevolen.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Digitaal cursusmateriaal (vb. studieleidraad, syllabus, handouts, wetenschappelijke bronnen), beschikbaar via Blackboard.



Eindcompetenties
schakelprogramma Master in het basisonderwijs
  •  EC 
  • 1.1 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij maakt wetenschappelijk onderbouwde pedagogisch-didactische en vakdidactische (waaronder minstens taal- en wiskundedidactische) keuzes.

  •  EC 
  • 1.0 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij kan wetenschappelijke bronnen selecteren en kritisch beoordelen.

  •  EC 
  • 1.2 De student is een kritische, innovatieve, pedagogisch-didactische expert: hij/zij actualiseert, verbreedt en verdiept zijn/haar wetenschappelijke expertise levenslang.

  •  EC 
  • 2.0 De student  creëert een kansrijk leerklimaat in de klas en op school: hij/zij kan contextspecifieke data m.b.t. meervoudige, complexe noden van basisschoolkinderen  correct interpreteren.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Schakel Master basisonderwijs module 4: Sociaalculturele dynamieken in onderwijs J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.