Financiële analyse (5044) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: semester 2 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
- De student heeft een goed begrip van het dubbel boekhouden.
- De student kent de structuur van de jaarrekening en haar componenten (balans, resultatenrekening, toelichting).
- De student heeft inzicht in wat de rubrieken in de jaarrekening weergeven.
|
|
|
De doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zijn het leren analyseren en beoordelen van de financiële toestand van een onderneming op basis van jaarrekeninggegevens. Er wordt vooral nadruk gelegd op de kritische interpretatie zodat studenten gefundeerde conclusies kunnen trekken en onderbouwde aanbevelingen formuleren op het vlak van strategische financieringsbeslissingen en bedrijfsprestaties in het algemeen.
- Doel en belang van financiële analyse voor verschillende stakeholders en besluitvorming
- Horizontale en verticale analyse
- Ratio-analyse: liquiditeit, solvabiliteit, rendabiliteit, efficiëntieratio’s
- Kasstroomanalyse
- Interpretatie van analyse resultaten en benchmarking: vergelijken van kengetallen met sectorgemiddelden en concurrenten, herkennen van trends, sterktes en zwaktes
- Impact van managementbeslissingen op financiële indicatoren: begrijpen hoe investerings-, financierings- en operationele beslissingen doorwerken in financiële resultaten en kengetallen
De opdracht bestaat uit een financiële analyse voor een bestaande onderneming waarbij de studenten concrete adviezen moeten formuleren voor verschillende belanghebbende partijen. Deze adviezen presenteren zij via een slidedeck.
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Deelname aan de groepsopdracht is verplicht. Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. De peer-evaluatie gebeurt via het Buddycheck systeem op Blackboard. De factor die door dit systeem wordt berekend, wordt vermenigvuldigd met de totaalscore van het groepswerk voor iedere student. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Bijkomend studiemateriaal wordt op Blackboard gepost: PowerPoint presentaties, oefeningen, cases, opdracht, … |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
|
- EC
| EC 05: De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| EC 10: De bachelor TEW identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| EC 13: De bachelor TEW kan strategische beleidsvraagstukken benaderen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 14: De bachelor TEW kan evidence based de strategische beleidskeuzes voor een organisatie onderbouwen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 15: De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 16: De bachelor TEW kan het strategisch beleid van een organisatie evalueren met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
|
|
bachelor handelsingenieur
|
- EC
| EC 05: De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| EC 10: De bachelor HI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 13: De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | | - DC
| De student is in staat om de inzichten opgedaan in de hoorcolleges (rond thema's als "economische omgeving", "strategie", "governance", e.a.) toe te passen op situatieschetsen in fictieve en reële cases en hier de nodige kritische analyse van te maken. |
|
|
|
bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
- EC
| EC 05: De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| EC 10: De bachelor BI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | | - DC
| De student is zich bewust van hoe de omgeving waarin een organisatie opereert deze organisatie kan beïnvloeden en visa versa. | | - DC
| De student kan een omgevingsanalyse maken en hierbij de nodige stakeholders detecteren. | - EC
| EC 13: De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | | - DC
| De student is in staat om de inzichten opgedaan in de hoorcolleges (rond thema's als "economische omgeving", "strategie", "governance", e.a.) toe te passen op situatieschetsen in fictieve en reële cases en hier de nodige kritische analyse van te maken. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
3de bachelorjaar handelsingenieur
|
J
|
3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze
|
J
|
3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen
|
J
|
voorbereidingsprogramma handelsingenieur
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|