Value proposition management (5046)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Lieve DOUCE 
  
Co-titularis :Prof. dr. Pieter VANDEKERKHOF 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Klara VROLIX 
 Prof. dr. Pieter VANDEKERKHOF 
 De heer Tim PAGNAER 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student begrijpt de werking van een organisatie.

De student begrijpt hoe ondernemerschap werkt.

De student kan de bouwstenen van een businessmodel toepassen op een ondernemende opportuniteit.

De student beschikt over een basiskennis van en inzicht in de nodige elementen van een volwaardig businessplan vanuit het oogpunt oprichten van een onderneming.

De student beschikt over een basiskennis van en inzicht in consumentengedrag en klantervaringen.



Inhoud

In het opleidingsonderdeel Value Proposition Management bestudeer je business model design en transformaties, met nadruk op trends en duurzaamheid. Je leert de lean startup principes toe te passen voor het ontwikkelen van het business model van startups en innovaties voor KMO’s. Het vak focust op het creëren van wenselijke businessmodellen die optimaal inspelen op klantbehoeften. Je onderzoekt hoe klantgedrag, co-creatie en customer experience management bijdragen aan waardecreatie en klantloyaliteit. Daarnaast leer je consumentengedrag analyseren, hiervoor worden praktische tools zoals brand persona en customer journey mapping gebruikt.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Hoorcollege  
Individueel begeleidingsmoment  
Project  
Werkzittingen  


Evaluatie

Semester 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEnkel behoud van cijfer indien de student slaagt voor dit onderdeel ( <10/20).
Mondelinge toelichting
Schriftelijk examen80 %
Gesloten-boek
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

De student dient opdrachten in te leveren volgens de data gecommuniceerd op blackboard.

Gevolg

Bij niet of laattijdig inleveren van de opdracht, behaalt de student 0 voor het gehele opleidingsonderdeel. 


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm De puntenverdeling is gelijk aan de eerste kans. Niet slagen voor het
schriftelijk examen impliceert deelname aan een gelijkaardig examen in
de 2e kansperiode. In geval van niet slagen voor de evaluatie tijdens
de onderwijsperiode, geldt dat er een passende herkansing opdracht moet
worden gemaakt.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Academische papers, white papers, managementrapporten, cases, video’s,…

Het studiemateriaal zal beschikbaar gesteld worden op Blackboard.



Eindcompetenties
master in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 02:The holder of the degree shows initiative and takes responsibility in order to help create value for an organisation. (Self-direction and entrepreneurial spirit)

  •  EC 
  • EC 05: De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling in zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 09: De master handelswetenschappen toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 10: De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 11: De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 13: De master handelswetenschappen kan complexe managementvragen op een kritische en academisch onderbouwde manier beantwoorden, rekening houdend met verschillende managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 14: De master handelswetenschappen kan diepgaande academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van complexe managementvraagstukken en het formuleren van adviezen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 15: De master HW denkt creatief na met het oog op het genereren van opportuniteiten die waarde creëren voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in de handelswetenschappen verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.