De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Key resource management (5047)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Ine UMANS 
  
Co-titularis :Prof. dr. An CARIS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties
  • De student begrijpt de werking van een organisatie.
  • De student begrijpt hoe ondernemerschap werkt.
  • De student kent de balans- en resultatenrekeningen en kan deze interpreteren.
  • De student kan de rol van logistiek in een organisatie en de samenhang ervan met de andere bedrijfsfuncties toelichten.
  • De student heeft kennis van de verschillende logistieke beslissingen en processen in een onderneming. Hij kan het effect van deze logistieke beslissingen op de verschillende stakeholders (klanten, leveranciers, werknemers, ...) inschatten.
  • De student heeft een goed begrip van de verschillende transport modi, inclusief synchromodaal transport en het physical internet.
  • De student kan een dataset in Excel begrijpen en analyseren. De student kan basisfuncties in Excel toepassen zoals ALS, SOM, ZOEKEN, en INDEX-functies.


Inhoud

In het opleidingsonderdeel Key Resource Management leer je de kern resources en kernactiviteiten van een duurzaam businessmodel begrijpen. Eerst ontwikkel je vaardigheden en inzichten om bedrijfsresources optimaal te beheren en strategisch af te stemmen op bedrijfsdoelstellingen. Je leert financiële prestaties te monitoren  door relevante KPI’s op te stellen op basis van de bedrijfsstrategie, en dit zowel voor startups als kleine en middelgrote ondernemingen. Hiervoor gebruik je innovatieve maatstaven alsook financiële data om bedrijfsprestaties te volgen en na te gaan of deze bedrijven hun middelen efficiënt inzetten. Daarna verwerf je inzichten in de afstemming van de klantenvraag en beschikbare middelen in een supply chain context. Hierbij  wordt dieper ingegaan op de positie van het aankoopbeleid binnen de bedrijfsprocessen. Je reflecteert over het opzetten van distributienetwerken in een stedelijke omgeving en in een e-commerce markt. Tot slot wordt ingegaan op de human resources van organisaties en de uitdagingen die daarbij komen kijken, bijvoorbeeld op het vlak van de arbeidsmarkt en welzijn.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Geen verplichting betreffende een handboek. Wetenschappelijke artikels en andere documenten zullen beschikbaar gesteld worden via Blackboard.



Eindcompetenties
master in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 10: De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 11: De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 13: De master handelswetenschappen kan complexe managementvragen op een kritische en academisch onderbouwde manier beantwoorden, rekening houdend met verschillende managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 14: De master handelswetenschappen kan diepgaande academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van complexe managementvraagstukken en het formuleren van adviezen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 15: De master HW denkt creatief na met het oog op het genereren van opportuniteiten die waarde creëren voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen.

  •  EC 
  • EC 17: De master HW beheert de nodige (im)materiële middelen om onderbouwd advies te kunnen geven in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in de handelswetenschappen verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.