Sustainable business experimentation (5048)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Pieter VANDEKERKHOF 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. An CARIS 
 Prof. Geert TEWISSEN 
 Prof. dr. Ine UMANS 
 De heer Kasper BORMANS 
 Prof. dr. Lieve DOUCE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Key resource management (5047) 6.0 stptn
    Value proposition management (5046) 6.0 stptn
 

Begincompetenties
  • De student begrijpt de werking van een organisatie.
  • De student begrijpt hoe ondernemerschap werkt.
  • De student begrijpt welke de belangrijkste stakeholders van een organisatie zijn
  • De student beschikt over een basiskennis van en inzicht in de nodige elementen business model design
  • De student beschikt over ondernemende vaardigheden (soft skills) om met een duurzame challenge aan de slag te gaan en de resultaten te presenteren


Inhoud

In het opleidingsonderdeel Sustainable business experimentation ontwikkel je de nodige ondernemende vaardigheden om een duurzame oplossing te ontwikkelen, met focus op ecologische en human capital vraagstukken. Je leert hoe je creatieve ideeën genereert die inspelen op actuele duurzaamheidsuitdagingen. Verder worden er technieken aangereikt om ideeën te testen, waarbij je feedback verzamelt van klanten. Ook komen verschillende vormen van prototyping aan bod, waarbij je het idee visueel maakt en aanpast op basis van testen en feedback. Tot slot leer je de benodigde middelen, activiteiten en de financiële haalbaarheid van het businessmodel in kaart te brengen. Dit alles stelt je als masterstudent in staat duurzame en innovatieve oplossingen te ontwerpen die een antwoord kan bieden op bedrijfsuitdagingen.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Project  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Groepswerk  
Paper  
Presentatie  


Evaluatie

Semester 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEnkel de score van de zelftesten (20%) blijft behouden in de tweede kans periode. Het testing repport moet opnieuw afgelegd.
Gesloten-boek
Meerkeuzevragen
Open vragen
Vaardigheidstoets
Verslag
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Presentatie
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode20 %
Andere:Proces
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

Tijdens de onderwijsperiode zal er voor 20% om de twee weken een schriftelijke test afgenomen worden. Studenten dienen dit in zelfstudie voor te bereiden. Elke student is verplicht om alle testen af te leggen.

Gevolg

Bij niet deelname aan de testen tijdens de onderwijsperiode, resulteert dit in een onvolledig examenresultaat.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm indien een team niet geslaagd is in het totaal, zal de individuele score
per teamlid van de 20% schriftelijke evaluatie (test zelfstudie)
behouden blijven. Voor de overige 80% kan het team aan de hand van
alternatieve opdracht en een mondelinge presentatie de herkansing
aanvatten.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Tijdens dit opleidingsonderdeel krijgen de studenten een syllabus via BB ter beschikking waarin al het zelfstudiemateriaal opgenomen is. Verder wordt ander relevant studiemateriaal eveneens via BB aangereikt. 



Eindcompetenties
master in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 01: De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 02:The holder of the degree shows initiative and takes responsibility in order to help create value for an organisation. (Self-direction and entrepreneurial spirit)

  •  EC 
  • EC 04: The holder of the degree works in a team and displays leadership skills with a multidisciplinary approach to a business problem. (Teamwork)

     

  •  EC 
  • EC 05: De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling in zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 10: De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 11: De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 15: De master HW denkt creatief na met het oog op het genereren van opportuniteiten die waarde creëren voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen.

  •  EC 
  • EC 16: De master HW ontwikkelt een plan van aanpak voor bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdagingen, waarin mogelijke risico’s en onzekerheden in rekening worden gebracht. 

  •  EC 
  • EC 17: De master HW beheert de nodige (im)materiële middelen om onderbouwd advies te kunnen geven in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in de handelswetenschappen verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.