Sustainable business experimentation (5048) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 1 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Key resource management (5047)
|
6.0 stptn |
| |
|
Value proposition management (5046)
|
6.0 stptn |
| |
|
|
- De student begrijpt de werking van een organisatie.
- De student begrijpt hoe ondernemerschap werkt.
- De student begrijpt welke de belangrijkste stakeholders van een organisatie zijn
- De student beschikt over een basiskennis van en inzicht in de nodige elementen business model design
- De student beschikt over ondernemende vaardigheden (soft skills) om met een duurzame challenge aan de slag te gaan en de resultaten te presenteren
|
|
|
|
In het opleidingsonderdeel Sustainable business experimentation ontwikkel je de nodige ondernemende vaardigheden om een duurzame oplossing te ontwikkelen, met focus op ecologische en human capital vraagstukken. Je leert hoe je creatieve ideeën genereert die inspelen op actuele duurzaamheidsuitdagingen. Verder worden er technieken aangereikt om ideeën te testen, waarbij je feedback verzamelt van klanten. Ook komen verschillende vormen van prototyping aan bod, waarbij je het idee visueel maakt en aanpast op basis van testen en feedback. Tot slot leer je de benodigde middelen, activiteiten en de financiële haalbaarheid van het businessmodel in kaart te brengen. Dit alles stelt je als masterstudent in staat duurzame en innovatieve oplossingen te ontwerpen die een antwoord kan bieden op bedrijfsuitdagingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Semester 1 (6,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel de score van de zelftesten (20%) blijft behouden in de tweede kans
periode. Het testing repport moet opnieuw afgelegd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
| Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | Tijdens de onderwijsperiode zal er voor 20% om de twee weken een schriftelijke test afgenomen worden. Studenten dienen dit in zelfstudie voor te bereiden. Elke student is verplicht om alle testen af te leggen. |
|
|
|
| Gevolg | Bij niet deelname aan de testen tijdens de onderwijsperiode, resulteert dit in een onvolledig examenresultaat. |
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | indien een team niet geslaagd is in het totaal, zal de individuele score per teamlid van de 20% schriftelijke evaluatie (test zelfstudie) behouden blijven. Voor de overige 80% kan het team aan de hand van alternatieve opdracht en een mondelinge presentatie de herkansing aanvatten. |
|
|
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Tijdens dit opleidingsonderdeel krijgen de studenten een syllabus via BB ter beschikking waarin al het zelfstudiemateriaal opgenomen is. Verder wordt ander relevant studiemateriaal eveneens via BB aangereikt. |
|
|
Eindcompetenties master in de handelswetenschappen
|
- EC
| EC 01: De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 02:The holder of the degree shows initiative and takes responsibility in order to help create value for an organisation. (Self-direction and entrepreneurial spirit) | - EC
| EC 04: The holder of the degree works in a team and displays leadership skills with a multidisciplinary approach to a business problem. (Teamwork) | - EC
| EC 05: De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling in zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| EC 10: De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 11: De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 12: De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 15: De master HW denkt creatief na met het oog op het genereren van opportuniteiten die waarde creëren voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen. | - EC
| EC 16: De master HW ontwikkelt een plan van aanpak voor bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdagingen, waarin mogelijke risico’s en onzekerheden in rekening worden gebracht. | - EC
| EC 17: De master HW beheert de nodige (im)materiële middelen om onderbouwd advies te kunnen geven in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Master in de handelswetenschappen verplicht
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|