Strategische besluitvorming (5051)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jelle SCHEPERS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Diana DANCIU 
 Prof. dr. Laura HOEKX 
 Prof. dr. Wim MARNEFFE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties
  • De student heeft kennis van de kernconcepten en basisprincipes van strategisch management, zoals concurrentieanalyse, strategische positionering en waardecreatie.
  • De student is vertrouwd met het proces van strategievorming en het formuleren van een algemene strategie.
  • De student kan strategische doelstellingen voor een organisatie formuleren


Inhoud

Dit opleidingsonderdeel vormt het sluitstuk van de leerlijn strategie binnen TEW en biedt studenten de kans om hun kennis en vaardigheden in strategisch management naar een hoger niveau te tillen. Het opleidingsonderdeel zal uit drie coherente modules bestaan. In het deel ‘Strategische opties’ leer je voor een organisatie kansen formuleren, evalueren en prioriteren. We gaan hier dieper in op het vinden van strategische opportuniteiten voor een organisatie en deze prioriteren. In de tweede module ‘Evidence-based keuzes maken’ krijg je technieken aangereikt om onderbouwde strategische beslissingen te nemen voor een organisatie, en in de derde module ’Implementeren en veranderen’  leer je  hoe strategische keuzes succesvol geïmplementeerd kunnen worden binnen organisaties (veranderingsmanagement). Toepassingsopdrachten helpen je om theorie om te zetten in concrete inzichten en essentiële leiderschapsvaardigheden verder te ontwikkelen.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Presentatie  


Evaluatie

Semester 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Open vragen
Presentatie
Schriftelijk examen70 %
Gesloten-boek

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Groepswerk kan niet herkanst worden (deelcijfer blijft behouden).
Herkansing van het examen kan wel.


Eindcompetenties
master in de toegepaste economische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 13: De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 14: De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 16: De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties)

 

Educatieve master in de economie
  •  EC 
  • 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de economie volledig traject deel 1 verplicht J
Master in de toegepaste economische wetenschappen verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.