Strategische besluitvorming (5051) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 1 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
- De student heeft kennis van de kernconcepten en basisprincipes van strategisch management, zoals concurrentieanalyse, strategische positionering en waardecreatie.
- De student is vertrouwd met het proces van strategievorming en het formuleren van een algemene strategie.
- De student kan strategische doelstellingen voor een organisatie formuleren
|
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel vormt het sluitstuk van de leerlijn strategie binnen TEW en biedt studenten de kans om hun kennis en vaardigheden in strategisch management naar een hoger niveau te tillen. Het opleidingsonderdeel zal uit drie coherente modules bestaan. In het deel ‘Strategische opties’ leer je voor een organisatie kansen formuleren, evalueren en prioriteren. We gaan hier dieper in op het vinden van strategische opportuniteiten voor een organisatie en deze prioriteren. In de tweede module ‘Evidence-based keuzes maken’ krijg je technieken aangereikt om onderbouwde strategische beslissingen te nemen voor een organisatie, en in de derde module ’Implementeren en veranderen’ leer je hoe strategische keuzes succesvol geïmplementeerd kunnen worden binnen organisaties (veranderingsmanagement). Toepassingsopdrachten helpen je om theorie om te zetten in concrete inzichten en essentiële leiderschapsvaardigheden verder te ontwikkelen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Semester 1 (6,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Groepswerk kan niet herkanst worden (deelcijfer blijft behouden). Herkansing van het examen kan wel. |
|
|
|
|
Eindcompetenties master in de toegepaste economische wetenschappen
|
- EC
| EC 13: De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 14: De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 16: De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
|
|
Educatieve master in de economie
|
- EC
| 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Educatieve master in de economie volledig traject deel 1 verplicht
|
J
|
|
Master in de toegepaste economische wetenschappen verplicht
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|