Stakeholder management (5052) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 1 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
- De student heeft een basiskennis van stakeholdermanagement
- De student is in staat om de interne en externe stakeholders van een organisatie te identificeren
|
|
|
|
Een eerste deel van de cursus bespreekt de stakeholder theorie, ethische theorieën en bestudeert diverse ethische cases vanuit de verschillende functionele domeinen zoals bijvoorbeeld accounting, financiering, marketing, diversiteit, en milieueconomie met een focus op diverse interne en externe stakeholders.
Het tweede deel van de cursus gaat in op corporate governance vanuit een stakeholder perspectief. Governance is één van de drie pijlers in het huidige ESG debat. Daarom trachten we antwoorden te vinden op belangrijke governance vragen : Welke rollen spelen interne en externe stakeholders zoals banken, minderheidsaandeelhouders, externe financiers (vb. Venture Capital), auditors, werknemers in de corporate governance van bedrijven. Verder wordt ingezoomd op de raad van bestuur (monitoring) en executive remuneration (motivating) als sleutels in een effectieve corporate governance.
Het derde deel van de cursus richt zich op de relatie tussen organisaties en andere externe stakeholders, zoals buurtbewoners en overheden. Studenten leren hoe ze kunnen omgaan met regelgeving, beleidsmakers en maatschappelijke verwachtingen. Er wordt aandacht besteed aan hoe organisaties de belangen van externe stakeholders zoals buurtbewoners en overheden kunnen afwegen tegen hun eigen strategische doelstellingen. Daarnaast analyseren we hoe bedrijven succesvol kunnen samenwerken met overheden en lokale gemeenschappen, en welke strategieën bijdragen aan duurzame en maatschappelijk verantwoorde besluitvorming. Dit deel van de cursus combineert theoretische inzichten met praktijkvoorbeelden en case studies om studenten voor te bereiden op het effectief managen van externe stakeholders in een dynamische omgeving.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Semester 1 (6,00sp) Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplichte handboeken (boekhandel) |
| |
Goergen, M. (2018) Corporate Governance: global perspective. 9781473759176 Uitgeverij: Cengage |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Cases, artikels, powerpoint presentaties zullen ter beschikking gesteld worden via Blackboard. |
|
|
Eindcompetenties master in de toegepaste economische wetenschappen
|
- EC
| EC 10: De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 11: De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 12: De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 13: De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 14: De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 16: De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| EC 17: De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
|
|
Educatieve master in de economie
|
- EC
| 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken en reflecteert hierover vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Educatieve master in de economie volledig traject deel 2 keuze
|
J
|
|
Master in de toegepaste economische wetenschappen verplicht
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|