Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 9,0 | | | Periode: semester 1 (0sp)semester 2 (9sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
De student heeft tot op heden alle opleidingsonderdelen opgenomen in volgend studieprogramma om het onderliggende bachelordiploma te kunnen behalen
|
|
|
bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
|
|
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Stakeholder management (5052)
|
6.0 stptn |
|
|
Strategische besluitvorming (5051)
|
6.0 stptn |
|
|
Strategy game (5053)
|
6.0 stptn |
|
|
|
- De student beschikt over een grondige basiskennis van het vakgebied bedrijfseconomische wetenschappen, inclusief de belangrijkste concepten, theorieën, modellen en analysemethoden.
- De student kan strategische vraagstukken analyseren met behulp van conceptueel en analytisch denken, en hierbij relevante denkkaders uit de bedrijfseconomie toepassen.
- De student kan inzichten uit de bedrijfseconomie en verwante wetenschapsgebieden integreren bij het benaderen van complexe strategische of beleidsmatige vraagstukken.
- De student kan het belang van verschillende stakeholders en hun belangen identificeren, en hiermee rekening houden bij het analyseren van beleids- of bedrijfsvraagstukken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel voeren studenten in teamverband een toegepast onderzoeksproject uit waarbij de strategie van een organisatie centraal staat. De studenten analyseren strategische uitdagingen en ontwikkelingen binnen een reële organisatie en formuleren onderbouwde aanbevelingen op basis van bedrijfseconomische inzichten en methodes.
De nadruk ligt op het kritisch en systematisch onderzoeken van strategische keuzes op basis van relevante theorieën uit de bedrijfseconomische wetenschappen en/of het verzamelen van de nodige evidence om tot onderbouwde besluitvorming te komen.
Studenten leren in dit vak hoe ze analytisch denken en aanbevelingen op strategisch niveau moeten formuleren. De samenwerking met externe partners zoals bedrijven, overheidsinstanties of non-profitorganisaties vormt een essentieel onderdeel van het leerproces.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | 5% staat op proces/mogelijke peer evaluatie, 25% op attitude |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De specifieke regels met betrekking tot herkansing zijn opgenomen in de
studieleidraad (zie Blackboard). |
|
|
|
|
Eindcompetenties master in de toegepaste economische wetenschappen
|
- EC
| EC 01: De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 02: De master TEW neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 03: De master TEW volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 04: De master TEW werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| EC 05: De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| EC 10: De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 11: De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 13: De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 14: De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 15: De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 16: De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| EC 17: De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
Master in de toegepaste economische wetenschappen verplicht
|
N
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|