Advanced operations research (5059) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 2 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Operationeel onderzoek (1546)
|
6.0 stptn |
| |
|
|
|
De student is vertrouwd met Lineair Programmeren. Hij/Zij kan een LP formulering opstellen en kan deze oplossen aan de hand van de simplex-methode of duale simplex.
|
|
|
|
Voor een modern bedrijfsbeleid is een goede kennis van kwantitatieve methoden en technieken absoluut noodzakelijk. Deze cursus betreft het formuleren en oplossen van optimalisatieproblemen in bedrijfsmanagement aan de hand van case studies en toepassingen uit de verschillende functionele domeinen. Daarbij wordt aandacht besteed aan de relatie tussen modelleringskeuzes en oplossingsmethodes.
De student verwerft vaardigheden in het modelleren van realistische cases als (integere) lineaire programmeringsproblemen. De volgende methoden worden toegepast ter oplossing van deze problemen: simplexmethode, branch-and-bound, branch-and-cut en diverse (meta)heuristieken. Daarnaast wordt de student vertrouwd gemaakt met het gebruik van optimalisatiesoftware ter ondersteuning van operationele beslissingen.
Verder wordt de student vertrouwd gemaakt met de principes van beslissings- en speltheorie, en wordt er aandacht besteed aan multi-criteria en multi-objective decision making.
Ten slotte wordt er aandacht besteed aan zowel de praktische als academische toepassing van de behandelde topics.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Semester 2 (6,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Het deelcijfer voor de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijft behouden. |
|
|
|
|
 
|
| Eerder aangekochte verplichte handboeken |
| |
Introduction to Operations Research,Hillier, F.S. and Lieberman, G.J., McGraw-Hill,2024 |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
|
|
Eindcompetenties master handelsingenieur
|
- EC
| EC 01: De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 08: De master HI toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| EC 09: De master HI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| EC 13: De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 14: De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 15: De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Master handelsingenieur jaar 1 kern verplicht
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|